Avatar billede guldbrand Nybegynder
24. oktober 2004 - 12:50 Der er 28 kommentarer

Lan-forbindelse + Net-kort væk.

Hey

Jeg har genindstalleret min maskine - Windows XP - med alle driverer til alt hardware, men efter at den har opgraderet til SP-2 er net-kortet væk (kan ikke ses i enhedshåndtering), og lan-forbindelse er også væk under Netværksforbindelser.

Inden opgradering til SP-2 var det at se begge steder.

Det underlige er at jeg kan sagtens være på nettet aligevel.

Hvis jeg under "Enhedshåndtering" siger "Vis" -> "Vis skjulte enheder" kommer netkortet frem, sammen med en masse andet miniport "noget", men jeg mangler stadig at kunne se LAN-forbindelser i "Netværksforbindelser", så jeg kan konfigurerer min forbindelse.

Det er et SURECOM EP-320X-S 100/10M Ethernet PCI Adapter kort (som godt nok bliver vist ved kommandoen ipconfig /all i kommando-promt.)

Håber der er en der kan hjælpe med dette underlige problem.

På forhånd mange tak.

/Guldbrand
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2004 - 13:00 #1
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2004 - 13:04 #2
Avatar billede guldbrand Nybegynder
24. oktober 2004 - 13:13 #3
Det har jeg lige prøvet, men det er ligesom at den ikke bliver fundet aligevel. Jeg får ikke lov til at indstallerer de driverer ihvertfald. :-(
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2004 - 13:24 #4
Prøv at slette den, du får vist under enhedshåntering "vis skjulte osv." og genstart din pc, så skulle den gerne komme.
Avatar billede guldbrand Nybegynder
24. oktober 2004 - 13:27 #5
Det har jeg også prøvet - men når jeg starter maskinen igen, så er den der igen under "Vis Skjulte enheder"... Kunne en (godt nok træls) mulighed være helt at fjerne det - fysisk - og genstarte uden kort, og så slukke og sætte det igen ?
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2004 - 13:31 #6
Ja, det er næste skridt, for det tyder på en IRQ konflikt, f.eks sammen med dit grafikkort.
Pil netkortet ud, start pc`en op uden - check i enhedshåntering "vis skjulte osv" nu skulle den gerne være væk.
Sluk pc`en, sæt netkortet i igen og start.
Avatar billede guldbrand Nybegynder
24. oktober 2004 - 13:46 #7
Det vil jeg prøve om lidt... bare underligt det er sket efter SP-2 opgraderingen synes jeg :-/
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2004 - 13:49 #8
der kan ske mange ting. det gjorde det også da SP1 kom på gaden ;)
Avatar billede guldbrand Nybegynder
24. oktober 2004 - 13:53 #9
Hmmm - underligt.... Nu har pillet kortet ud, og startet op - og det står sq stadig under "Vis skjulte enheder" ???!!!!

Prøver lige at grave ned i skuffen og finde et andet kort, og ser om det hjælper...
Avatar billede guldbrand Nybegynder
24. oktober 2004 - 14:19 #10
Nu har jeg sat et andet netkort i - med det resultat at det OGSÅ står under "Vis skjulte enheder" i "Enhedshåndtering", og nu kan den maskine slet ikke komme på nettet..

Kan der være noget i opsætningen af Win XP jeg har overset ?
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2004 - 14:42 #11
Det tror jeg ikke, men nu er det jo et andet netkort.
Prøv at gå i kontolpanel > netværksforbindelser og kør guiden "ny forbindelse" og se om den finder kortet af den vej, samt at du kan komme på nettet
Avatar billede guldbrand Nybegynder
24. oktober 2004 - 15:07 #12
Det får ikke en LAN-forbindelse frem :-/

Men nu er jeg da kommet så langt som til, at jeg får vist kortet i "Enhedshåndtering" (uden "vis skjulte enheder
") men der er en gult udråbstegn ved - og jeg har hentet de nyeste driverer...
Avatar billede vejmand Juniormester
24. oktober 2004 - 15:12 #13
Fundet i et andet forum, ved ikke om det virker:

Kør -> tast "cmd" -> tast "netsh winsock reset"

cmd og netsh winsock reset tastes uden " "
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2004 - 15:28 #14
jeg er faktisk overbevist om, at den IRQ konflikter med en eller anden ting !
Gå i "Enhedshåndtering", h-klik på netkortet, klik på egenskaber, klik på faneblad Ressourcer og se om der er nogen konflikt ?
Avatar billede guldbrand Nybegynder
24. oktober 2004 - 15:36 #15
Der er ingen faneblad med "Ressourcer", men jeg kan se under "Generelt" at at der under "Enhedstatus" står "Enheden kan ikke starte. (Kode 10)".
Avatar billede guldbrand Nybegynder
24. oktober 2004 - 15:51 #16
Vejmand - det gav ikke nogen ændring :-/
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2004 - 16:22 #17
Fjern den i enhedshåndtering og start maskinen op igen, den har ikke fat i rigtige driver.
Du skal evt. også se om der optræder et netkort under "vis skjulte osv" og slette det.
Koder:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;310123
Avatar billede guldbrand Nybegynder
24. oktober 2004 - 17:57 #18
Det virker desværre heller ikke - nu har jeg prøvet at fjerne SP-2, og skal se om det virker...
Avatar billede guldbrand Nybegynder
24. oktober 2004 - 18:35 #19
Det er sq da utroligt... det vil bare ikke virke.... Hvad hulen er det med den SP-2 ?
Selv om den nu er fjernet vil det ikke virke...
Avatar billede guldbrand Nybegynder
24. oktober 2004 - 18:39 #20
Det kan da ikke være rigtigt at man skal til re-indstallerer igen for at få det til at virke... med chance for at der går ged i den igen når man opgraderer til SP-2 :-/
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2004 - 18:55 #21
prøv lige en systemgendannelse:
Start > programmer > tilbehør > systemværktøjer > systemgendannelse > Prik i Gendan og klik næste, > Find en "Fed" markeret dato og marker den (før du fik probs) og klik på næste.
Den genstarter nu og alt skulle være ok.

Inden du evt, installere SP2 igen:
installer programmet Spybot:
http://www.safer-networking.org/en/download/index.html
og opdatere det, kører programmet ved at klikke på "Check for problems". Den finder helt sikkert en del "snavs", hvis det er første gang, det bliver kørt på pc`en.

Det Spybot finder af "snavs", klikker du på "fix selected problems", klik "Yes" og der vil komme grønne flueben udfor hver enkelt linie, efterhånden som den "fixer" dem.
Der kommer så en boks "XX antal fixed" - Klik OK.
Herefter klikkes på knappen "Immunize" i venstre side, og den checker alle "bad products", klik på "+ imunnize", og du kan lukke programmet spybot.
Avatar billede guldbrand Nybegynder
24. oktober 2004 - 19:49 #22
Jeg har ikke muligheden for at gendanne til et tidspunkt INDEN SP-2 :-(
Avatar billede guldbrand Nybegynder
24. oktober 2004 - 19:52 #23
Nå men nu reinstallerer jeg igen - et forslag til hvordan jeg kan undgå at komme i samme situation igen ?
Avatar billede guldbrand Nybegynder
24. oktober 2004 - 19:57 #24
Kan det måske have noget at gøre med Windows XP SP-2's nye indbyggede firewall ?
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2004 - 20:03 #25
Tror det ikke, men alt er vist muligt.
Klik på start > kontrolpanel > sikkerhedscenter:

Har du en firewall installeret, klikker du på linien ”Windows firewall” nederst på siden,under feltet "Administrer sikkerhedsindstillinger for"

Her klikker du på: Slået fra. – klik OK

Nu er der kommet en ”brunlig” linie i Firewall og en knap med teksten: "Anbefalinger".

Klik på knappen Anbefalinger og sæt flueben i:
Jeg har en Firewall løsning, som jeg selv overvåger. – klik OK.

Firewall linien har nu skiftet farve og har følgende tekst:
"Ikke overvåget".

Hvis man også har sig eget antivirusprogram, gøres følgende:
Linien ”Virusbeskyttelse” er med en brunlig farve og med teksten: "Kontroller status".
Klik på knappen "Anbefalinger" og Sæt flueben i:
Jeg har et antivirusprogram, som jeg selv vil overvåge – klik OK.

Linien Virusbeskyttelse har nu skiftet farve og er med teksten:
”Ikke overvåget”

Ang: Nå men nu reinstallerer jeg igen - et forslag til hvordan jeg kan undgå at komme i samme situation igen ?
http://www.eksperten.dk/artikler/459 -  men de fleste ting har vi jo været igennem.
Avatar billede guldbrand Nybegynder
28. oktober 2004 - 14:48 #26
Nu har jeg - efter jeg re-installerede winXP - fået SP2 lagt på også, i fejlsikret tilstand, uden antivirus og firewall indstalleret - og nu er problemet der dælme igen :-/

Det er sq for underligt, hva' - kandet være noget firmware til bundkortet der skal opgraderes ?

Eller hvor skal jeg "lede" henne ?
Avatar billede haverslev Novice
29. oktober 2004 - 18:13 #27
Hent programmet Everest home og installer det ( giver en masse oplysninger om pc`en) Start programmet, klik på ikon Netværk, klik på windows netværk. I bunden af billedet står der netkort producent - klik på den www. der står udfor: hentning af driver.
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en&pageid=3
Avatar billede guldbrand Nybegynder
29. oktober 2004 - 20:45 #28
Det vil jeg prøve :-)