Avatar billede piyang Nybegynder
23. oktober 2004 - 18:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Skrift - Frontpage laver min valgte skrift om

Jeg skal igang med en ny hjemmeside. Jeg bruger Frontpage 2003 og er ellers glad for det. Jeg vil ikke skifte program.
Jeg har et stort problem med min nuværende side. Jeg bruger Verdana og skriften bliver lavet om til Verdana (serif), der vises meget mindre,end det jeg ønsker, når det er på nettet, men ikke ses, når jeg klikker på "Vis i Microsoft Internet Explorer".
Jeg er hver gang, jeg skriver noget, nødt til at formattere skriften til Verdana. Og jeg kan kun formattere en celle ad gangen. Da jeg har en hundeside med mange statistikker, er det et meget besværligt arbejde.
Når jeg starter på en helt ny hjemmeside, er problemet det samme. Jeg har prøvet med Arial, det er det samme, der kommer Arial (serif).
Under sideindstillinger står skriften udfor sprog : "Amerikansk/Vesteuropæisk (Wimdows)".

Jeg vil bare være så taknemmelig for hjælp inden jeg skal lave min nye side.Men det skal være let forståeligt, da jeg ikke er nogen expert (men så havde jeg vel også selv fundet ud af det:-)
Avatar billede ffn Nybegynder
23. oktober 2004 - 19:08 #1
brug dog css til at styre det....
Avatar billede piyang Nybegynder
23. oktober 2004 - 19:20 #2
Ja - men det prøver jeg også. MEN - jeg bruger tabeller med mange celler og skal så for hver celle markere, hvilken css kode jeg skal bruge ?
Avatar billede piyang Nybegynder
23. oktober 2004 - 19:28 #3
Jeg har lige prøvet at markere en tabel med flere celler og brugt css. Hvis jeg markerer alt og så ser under formater skrift er ALT Verdana serif!
Avatar billede olebole Juniormester
24. oktober 2004 - 22:48 #4
<ole>

Det er muligt, du er glad for FP2003 og ikke ønsker at skifte. Problemet er bare, at den ikke skriver gyldigt HTML/CSS. I forhold til, hvordan HTML så ud for 5-6 år siden, var den såmænd okay, men den er fuldstændig utilstrækkelig idag og bør - så vidt det overhovedet er muligt - undgåes.

Det besvarer ikke det, du spørger om, men kan nok spare dig for en masse ærgelser  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede piyang Nybegynder
24. oktober 2004 - 23:00 #5
Til Olebole!

Nu synes jeg lige, at jeg har lært at bruge Frontpage. Jeg er så gammel, at jeg ikke kender alle de "fremmede" ord, man bruger, så det er meget svært at skifte program. Jeg begyndte med en hj.side i Publisher. Så jeg var meget stolt af mig selv, da jeg "klarede" Frontpage.  Jeg har tænkt på Dreamweaver, men tør ikke rigtigt. Nu har jeg ellers lige lært om CSS, og ville starte en ny side med et nyt Look!
Er der mon slet ingen, der kan råde mig med mit problem?
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2004 - 00:25 #6
Jeg er selv en lettere aldersstegen herre, så det kan jeg godt leve mig ind i  ;o)

Jeg bruger som sagt ikke selv FP, så jeg kan ikke hjælpe dig med dens indstillinger. Du kan dog godt tildele alle celler samme egenskaber i et stylesheet:

<style type="text/css">
td {
  font-family: verdana, arial, sans-serif;
  font-size: 12px;
}
</style>

Så vil al tekst i tabel-celler blive skrevet med Verdana. Er den ikke installeret hos brugeren, skrives med Arial. Er denne heller ikke present, vælges maskinens standard skrift - uden seriffer.

Skal du sætte en anden skrift på få celler kan det gøres med:

<style type="text/css">
td {
  font-family: verdana, arial, sans-serif;
  font-size: 12px;
}
td.minstil {
  font-family: 'times new roman', serif;
  font-size: 12px;
}
</style>

Så skrives alle celler med klassen 'minstil' med skriften Times New Roman (Læg mærke til, at jeg bruger gåseøjne om skriftnavnet, hvis dette indeholder mellemrum):
  <td class="minstil">Skrives med Times New Roman</td>

Du kan også overskrive din standard-style med:
  <td style="font-family:'courier new';font-size:14px">

Håber, det hjalp dig lidt  :)
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2004 - 00:31 #7
PS: For at gøre dine sider lidt bedre læselige for alle, bør du i øvrigt nok vælge et andet tegnsæt. Når man skriver med skandinaviske tegn (æ, ø, å), er det bedst at vælge noget, der resulterer i dette i head-afsnittet af koden:
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

Igen kan jeg ikke sige, hvad det præcist hedder på FP'sk - men det kunne være noget med 'Latin 1', 'iso-8859-1', eller noget lignende.
/mvh
Avatar billede piyang Nybegynder
08. januar 2005 - 01:11 #8
jeg slutter her