Avatar billede johndifool Nybegynder
22. oktober 2004 - 21:04 Der er 14 kommentarer

Kan excelregneark bruges som strimmelregner?

I forbindelse med jævnlig afstemning af diverse konti anvendes idag en regnemaskine med strimmel.

Regnestykket er meget simpelt. Der skal foretages ca. 30 beregninger. Plus- og minus stykker. Hver beregning skal fremgå af et opslag. Af revisionsmæssige årsager.

Er der en som ligger inde med et regneark som kan udgøre det for en strimmelregnemaskine?
Avatar billede sjap Praktikant
22. oktober 2004 - 22:11 #1
Hvad er det lige en strimmelregner gør, som ikke vil fremgå hvis man blot skriver beregningerne direkte ind i Excel. Kan du evt. give et eksempel på, hvordan du gerne vil have det til at se ud.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. oktober 2004 - 03:09 #2
Eller ønsker du blot en strimmelregner til din pc, der kan printe "strimlen" ud? Og ikke nødvendigvis en excell løsning. Der findes et dansk freeware program.
Avatar billede johndifool Nybegynder
23. oktober 2004 - 12:19 #3
Tak for jeres kommentarer.

Til sjap:
Umiddelbart kan jeg ikke fortælle dig hvordan det skal se ud. Men jeg kan forklare nærmere om regnestykket.

Der skal foretages ca. 30 beregninger. Plus- og minus stykker. (Hver beregning består af en primosaldo der skal korrigeres for månedens bevægelser således at ultimosaldo fremkommer). Resultaterne af disse (kan være både negativt og positive saldi)lægges sammen. Denne totalsaldo afstemmes til sidst med listemateriale modtaget fra en revisor og skulle naturligvis helst ikke udvise en difference.

Til halifax:
Det primære formål er at afskaffe regnemaskinen og overføre indtastningerne til PC'eren. Men "strimlen" skal stadig være der.
Desværre forbyder sikkerhedsreglerne hvor "regnemaskinen" skal anvnedes at der downloades programmer.
Men ville alligevel gerne se freeware programmet. Har du en adresse hvor det kan hentes?
Avatar billede halifax Nybegynder
23. oktober 2004 - 12:45 #4
Windows Strimmelregner, freeware, kan du hente hos  www.ossoft.dk
Avatar billede d0stuffz Nybegynder
25. oktober 2004 - 14:03 #5
Jeg tænker 2 sider.

1. Indsæt ny 'record'. Fra reference, med værdi
2. fortløbende record holder, som tillægges ny værdi sidst i rækken.

måske lidt VBA vil gøre tricks.
Input felter: konto reference, værdi
Knap: tilføj
funktion tilføjTalTilRecord(ref, værdi) (evt dato)

Side 2 vil kunne gemmes for senere bogholderi.
Avatar billede johndifool Nybegynder
25. oktober 2004 - 18:54 #6
Tak til d0stuffz for kommentaren.

Er nybegynder hvad angår Excel.

Har du ikke en testfil hvor man kan se dine ideer?
Avatar billede d0stuffz Nybegynder
08. november 2004 - 09:21 #7
Undskyld jeg fjernede abonnér.

Hvis folk som eks Sjap tar en kigger på ideen, er jeg sikker på han kan lave trix.

Jeg er kun selv lige kommet igang med at lære VBA, og der vil gå lang tid inden jeg har en ide til hvordan koden skal implementeres.
Avatar billede d0stuffz Nybegynder
08. november 2004 - 09:32 #8
abonnér...
Avatar billede sjap Praktikant
11. november 2004 - 18:15 #9
Jeg overvejede også blot om det ikke ville være rimeligt enkelt. Jeg ved dog ikke en pind om, hvad der kommer ud af en strimmelregner, og jeg ved heller ikke hvilke krav, der er til det, der kommer ud. Derfor mit første spørgsmål - jeg skal guides lidt på vej, inden jeg kan vurdere om det er en nem lille opgave, eller om det er for meget for mig. :0)
Avatar billede d0stuffz Nybegynder
11. november 2004 - 20:03 #10
Jeg har kørt noget VBA, Word, stregkode udskift. Selve det at udskrive er ik så svært (docmd.printout), men jeg havde RIGTIG mange problemer med at udskifte det nr der skulle udskrives. "Marker i det rigtige document, en vilkårlig række tal og byt dem med disse tal her *****"

Dertil vil jeg have problemer med at tilføje en post efter den sidste post.

Tab: "Strimmel Nov mdr, 2004"
1: konto Ref | Beløb | Saldo
2: 12345 | +10,00 | +10,00
3: 12345 | -3,00 | +7,00
4: ... osv ...

Man kunne evt lave det fine trix jeg har set tidl med dynamisk allokering af side. Dvs den næste side ville blive navngivet: "Strimmel Dec mdr, 2004". Det betyder man kan tage op til skattefar/Bogholderen "I nov mdr havde vi en ultimosaldo som så sådan her ud", "I dec mdr "..osv

Jeg ville nok overveje at undersøge med hensyn til at holde det elektronisk, og verificering af data. For hvem har åbnet excel filen efter eller imellem du har åbnet den. Hvem har rent fysisk åbnet "Strimmel xx xx" og ændret tal i række 45. Jeg ville have de overvejelser hvis jeg sad på den anden side af bordet "Hvor sikre er disse data".
Avatar billede sjap Praktikant
11. november 2004 - 20:56 #11
d0stuff
Jeg tror du har ret i, at der vist umiddelbart kan opstå flere problemer ved brug af Excel som strimmelregner. Det er muligt at der findes metoder til at sikre data i Excel (jeg kender dem dog ikke, men derfor kan de dog sagtens findes alligevel).

Jeg er måske bare lidt ubekendt med brugen af strimmelregnere, men det virker lidt fjollet at lave Excel til en strimmelregner, når der findes så mange (gode?) af slagsen, og når det vil være lettere at bruge Excel til at lave regnskabstabeller - som vel et eller andet sted kan bruges til det samme.

Men det kan selvfølgelig også bare skyldes, at jeg ikke har forstået det. Som det er lige nu, har jeg dog rigeligt at gøre med andre småting, så jeg har umiddelbart ingen planer om at forsøge at lave en strimmelregner.
Avatar billede johndifool Nybegynder
12. november 2004 - 15:22 #12
Sikke en livlig debat. Må beklageligvis konstatere, at jeg ikke forstår meget af det skrevne. :-)

Det er meningen at brugen af strimmelregner skal afskaffes. Et excelregneark/regnskabstabeller ville være udemærket.
Avatar billede sjap Praktikant
12. november 2004 - 17:15 #13
Det kan godt være jeg blot understreger min uvidenhed på regnskabområdet, men det skulle vist være rimeligt nemt at lave et regneark ud fra d0stuffz's beskrivelse (11/11-2004 20:03:12). Det laves blot som en tabel, og nye data tilføjes altid i sidste række.
Avatar billede bak Seniormester
17. november 2004 - 18:42 #14
Kom tilfældigvis forbi riallica og så denne
http://hjem.get2net.dk/Riallica/multistrimmel.htm