Avatar billede nythjem Nybegynder
22. oktober 2004 - 20:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

EAN13 stregkode

Hej Alle!

Jeg har tidligere drevet virksomhed, hvor jeg producerede produkter. Dengang oprettede jeg et abonnement hos Ean Danmark, og fik mine præfikser og stregkoder.

Nu skal jeg bruge én stregkode, men jeg synes egentlig, at det er en fjollet ide, at skulle blive registreret, lange 4500 kr. over disken, og dernæst 1500 kr. pr. år for en enkelt stregkode.

Da jeg selv havde mit præcifiks havde jeg 100.000 stregkoder, og bruge kun få, så jeg ville høre, om der er nogle af Jer, der kender et sted udover musikker foreningen, hvor man kan få en stregkode gratis? Eller bedre endnu, er der én venlig sjæl herinde jeg må nasse en stregkode af?

Rigtig god weekend fra Michael
Avatar billede yxos Nybegynder
23. oktober 2004 - 07:46 #1
Hm. Jeg tror ihvertfald ikke du må give points for en, hvis du fik én. Der er jo ikke andre der vil få glæde af den.

Jeg er lidt nysgerrig. Hvad skal du bruge den til? Normal benyttes EAN koderne hvis man leverer store partier varer til større butikker, og hvis varerne ikke har EAN kode, så tilføjer butikken selv en af deres egne.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
23. oktober 2004 - 09:28 #2
Jeg kender ikke særlig meget til emnet, så jeg spørger lige lidt dumt. Du kan ikke bruge følgende: http://www.labelhouse.dk/printbar.htm ???
Avatar billede yxos Nybegynder
23. oktober 2004 - 10:38 #3
Nej, det link du nævner er kun om selve udskriften af EAN koder.

Kort om EAN13 som er bygget op af 4 blokke:
2 første cifre er landekoden
5 næste cifre er firmakoden
5 næste cifre er varenummerkoden
sidste ciffer er blot et checkciffer

Som firma kan man bede om at få(købe) en eller flere serier. Man får altså en 5-cifret firmakode, og har så 100000 numre man kan bruge til sine varer.

Mange store butikker kræver af deres leverandører, at varerne de køber er påført en EAN kode.

nythjem har ingen firmakode(prefix), og kan derfor heller ikke levere denne EAN kode, og derfor beder han om en kode fra nogen som har adgang til at tildele en sådan kode.
Avatar billede nythjem Nybegynder
23. oktober 2004 - 15:34 #4
Det rigtigt Yxos :)

Så må alternativet jo blive, at jeg opstøber nogle i bekendtskabs kredsen, der har et prefix..

Men tak for kommentarerne begge to..

Lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu :)
Avatar billede nythjem Nybegynder
27. oktober 2004 - 14:03 #5
Yxos, tak for kommentaren. Du må gerne ligge et svar :)
Avatar billede yxos Nybegynder
27. oktober 2004 - 16:26 #6
Tak. Det skal i så fald være for udredningen om EAN kodens opbygning.
Ikke for at have givet en EAN kode :-)
Avatar billede nythjem Nybegynder
27. oktober 2004 - 16:32 #7
Nahh, kender nu godt formen, den er da også tilgængelig hos Ean Danmark :) Men altid rart med en kommentar :)
Avatar billede yxos Nybegynder
27. oktober 2004 - 16:35 #8
Ja, men så kan jeg da i det mindste forsvare at have skrevet noget som andre også kan bruge til noget... måske...!  Og dermed forsvare mine 30 points :-)
Tak igen !
Avatar billede uda Praktikant
25. november 2004 - 12:59 #9
Åh gud giv mig styrke !
Grunden til at EAN danmark udsteder koder og tager penge for det, er at så garantere de at den kode man får er unik i hele verden. dvs. man må sætte den på én af sine egne varetyper. Fx. Letmælk fra Arla har den samme kode i hele Danmark. Sødmælk fra Arla har en anden kode o.s.v ...det koster for hver varetype man har.
Disse EAN8 el. EAN13 koder der udleveres er kun for producenter der ønsker at levere vare til detailhandlen. Der findes andre kodetype som er gratis som kan benyttes hvis man ikke vil have koderne uden for huset. Til brug fx. Serienumre/lagerlokation/medarbejdernumre osv.
Jeg vil foreslå at du finder et firma som gør i dette. fx. www.draupnir.dk
Avatar billede nythjem Nybegynder
25. november 2004 - 13:07 #10
Hej Uda!

Det var da noget af en udmelding.

Jeg tror, at de fleste af os udemærket er klar over, hvad og hvor er ean 13 stregkode bruges til.

Det var såmænd hellere ikke det spørgsmålet gik ud på, og nej, jeg skal ikke bruge en stregkode til internt brug, men derimod mit software produkt, der skal ud i butikkerne.

Og jeg ved udemærket, at Ean Danmark udsteder stregkoder mod et unikt ean 13 kode, men som jeg også pointerer gives 100000 forskellige kombinationer, og det var én af disse jeg havde brug for. Såmænd..

:)