Avatar billede carlsson Nybegynder
22. oktober 2004 - 13:29 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Win 98 installation uden cd drev

Jeg skal have installeret win 98 på en computer der ikke har et cd-rom drev.

Er det muligt at flytte harddisken over i en anden computer, eller kan jeg installere over et lokalt netværk.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. oktober 2004 - 13:49 #1
Det er faktisk muligt at gøre det du vil.

Men det allernemmeste er at formatere harddisken i en anden computer og så lægge hele win98 folderen fra cdrom'en ned på harddisken.

Så skal du blot bruge en windows 98 bootdiskette og boote på den og fyre disse kommandoer af:
c:
cd win98
install
Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
22. oktober 2004 - 14:06 #2
Der er flere muligheder for at flytte Win98-filer. Fx kan du bruge filtransferprogrammet FileVan.

Du forbinder simpelthen computerne med et parallelt kabel, installerer Filevan på begge computere fra DOS, og kører filoverførslen fra DOS.

FileVan er et købeprogram, men man kan downloade en evalueringsversion (søg på "Filevan for DOS"). Programmet etablerer et "NortonCommander-lignende" miljø på begge computere, og du arbejder i DOS.

Det er ret enkelt - har selv gjort det med en bærbar, der mistede cdrom-drevet.

Det smarteste ville være at partitionere harddisken og kopiere Win98-mappen fra en "rask" computer til den anden computers d-drev - og så holde Win98-mappen permanent dér (= aldrig formattere d-drevet).

Vil gerne komme med mere, hvis du har mod på at frøve FileVan.
Avatar billede carlsson Nybegynder
22. oktober 2004 - 14:15 #3
Tak for svarende.

Begge løsninger lyder meget lovende.

Jeg for først tid til at tjekke om det kan lykkedes senere, sikkert først i aften. Så vil jeg skrive om det virket.
Avatar billede carlsson Nybegynder
24. oktober 2004 - 14:18 #4
Vil i have point?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. oktober 2004 - 15:36 #5
Det bestemmer du, men her er ihvertfald et svar ..
Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
24. oktober 2004 - 22:07 #6
Her er et andet, men jeg vil meget gerne komme med mere, hvis du vælger at bruge FileVan for DOS
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. oktober 2004 - 19:51 #7
Takker for point :)
Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
27. oktober 2004 - 21:28 #8
Takker også...