Avatar billede morild Nybegynder
22. oktober 2004 - 09:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Forklaring til nybegynder (Router/Switch/Bridge/Hub)

Jeg er ny på netværks feltet, og ville egentlig gerne have en beskrivelse af hvad de forskellige dele i et netværk gør/fungerer. Jeg mangler lidt BASIC viden på området.

Kan i fortælle mig f.eks. hvad en Router gør. (Jeg går ud fra at den får ADSL signelet og kan fordele det til mine pc'ere?)

Hvad kan jeg bruge en Switch til?

Og hvad gør en Bridge (er det ikke i bund og grund det samme som en router?)??

Jeg har købt en trådløs Linksys WRT54G og et Sandberg trådløst modem men kan ikke helt finde ud af at sætte det op. Men jeg tror at det er fordi jeg ikke helt forstår hvad de forskellige dele gør...

Jeg giver 100 point til den der vil lave en lille uddybning/manual til mig.
Avatar billede mknudsen Nybegynder
22. oktober 2004 - 10:11 #2
Lidt simpelt sagt så bruges en Router til at forbinde flere forskellige netværk og styre trafikken til/fra de netværk. F.eks. skal din router forbinde dit LAN (Local area Netvork) med din serviceudbyders netværk.

Bridge og switche er det sammen, en bridge har bare kun 2 porte hvorimod en switch har flere typisk 4-24 porte (kan sikker også fås med flere). Derudover sotere en switch/bridge trafikken, dvs den vidersender kun trafikken til den port hvor destinations udstyret er koplet til.

Repeater og hubs er også det samme, her er det bare repeateren der kun har 2 porte, hvorimod en hub har flere. Hubs/Repeaters sortere ikke på trafikken, men vidersender den til alle porte og skaber dermed mere trafik/belastning på netværk.

I dag er en switch klart at foretrække, men en hub kan selvfølgelig også gøre det til mindre netværk.

Installationen af din router og trådløst modenm, er jeg ikke helt klar på.
Avatar billede morild Nybegynder
04. november 2004 - 09:07 #3
Mange tak for hjælpen!
Avatar billede victor-1 Nybegynder
04. november 2004 - 10:33 #4
Mange tak for point *S*