Avatar billede dampnet Nybegynder
21. oktober 2004 - 12:49 Der er 15 kommentarer

linux klient og win2k filserver danske tegn problem

Hej folkens

Mit problem, jeg har en linux klient som skal bruge shares på en win2k server. Linux'en er en Slackware 9.1 med en samba 3.0.7 installeret. På linux klienten kan jeg skrive og læse Æ Ø Å  helt fint. Men når jeg kommer over på et win2k share, fortolker win2k serveren og linux klienten ikke tegnene ens. Hvilket resultere i at linux klienten fortolker æ ø å fra win2k til 221 o 206, og win2k fortolker linux's æ ø å til µ ° σ.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig, jeg har ledt forgæve på google og i en frygtelig masse dokumentation.
Avatar billede mfalck Praktikant
21. oktober 2004 - 13:04 #1
hvilket tegnsæt kører du med på din linux-klient ?
Avatar billede dampnet Nybegynder
21. oktober 2004 - 13:09 #2
da_DK.ISO-8859-1 og dk-latin1 som keymap hvis det også kan hjælpe
Avatar billede mfalck Praktikant
21. oktober 2004 - 13:13 #3
prøv evt at ændre det til UTF-8
Avatar billede dampnet Nybegynder
21. oktober 2004 - 13:28 #4
Nu kan linux klienten heller ikke fortolke de tegn den skriver ned i sit eget filsystem, nu bliver æ ø å til 346 370 345. både på klienten og på win2k sharet.
Avatar billede mfalck Praktikant
21. oktober 2004 - 13:30 #5
ok - så må du hellere slå tilbage. Er problemet også den anden vej ?
Avatar billede dampnet Nybegynder
21. oktober 2004 - 13:34 #6
jeg har ikke sat nogen samba share op på klienten. Men det er lige gyldigt hvilket af de 2 OS's som jeg bruger til at skrive Æ Ø Å med så kan det andet ikke fortolke det rigtigt.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2004 - 13:50 #7
Har du prøvet
client code page = 850
character set = ISO8859-1
valid chars = æ:Æ ø:Ø å:Å
i "smb.conf" ??
Avatar billede dampnet Nybegynder
21. oktober 2004 - 14:17 #8
det understøter samba ikke mere i følge dokumentationen og den melder også at den ikke genkender parameterne når man prøve at mounte noget med dem i smb.conf
Avatar billede dampnet Nybegynder
21. oktober 2004 - 15:05 #9
for at følge lidt op på dit bud helgec har jeg lige fundet noget fra en pdf der følge med samba pakken.

unix charset: This is the charset used internally by your operating system. The default is UTF-8, which is fine for most systems, which covers all characters in all languages. The default in previous Samba releases was ASCII.

display charset: This is the charset Samba will use to print messages on your screen. It should generally be the same as the unix charset.

dos charset: This is the charset Samba uses when communicating with DOS and Windows
9x/Me clients. It will talk unicode to all newer clients. The default depends on the
charsets you have installed on your system. Run testparm -v | grep “dos charset”
to see what the default is on your system.

og lidt længere ned i dokumentet:

Removed Parameters
(Ordered Alphabetically):
• admin log
• alternate permissions
• character set
• client codepage
+ mange flere.
Avatar billede mfalck Praktikant
21. oktober 2004 - 15:08 #10
hvis du sætter i smb.conf
unix charset=ISO8859-1

bemærk at der står:
"Removed Parameters" - altså parametre som er fjernet .. hvilket er meget godt i tråd med det du selv skrev.
Avatar billede mfalck Praktikant
21. oktober 2004 - 15:12 #11
jeg kan se på min server har jeg også problemet med de shares som jeg har under linux og så lægger windows-filer over.
Avatar billede dampnet Nybegynder
21. oktober 2004 - 15:34 #12
mfalck: tror du det er en problem som man skal lære at leve med. Hvor skal man egenligt forhøre sig omkring det, hos samba eller ?

Jeg har ikke meget erfaring med linux, så jeg bliver jo nød til at spørge :)
Avatar billede dampnet Nybegynder
21. oktober 2004 - 15:42 #13
unix charset=ISO8859-1 giver ikke noget andet resultat.

Efter min overbevisning burde windows 2000 og fremefter arbejde unicode som charset så ville jo have at det skulle virke pr default jævnfør det jeg skrev fra et pdf dokument højere oppe i tråden.
Avatar billede mfalck Praktikant
21. oktober 2004 - 15:53 #14
ja - det var derfor jeg foreslog at du skulle prøve at skifte til UTF-8 på linux maskinen .. men det gik så helt i ged.
Avatar billede dampnet Nybegynder
22. oktober 2004 - 10:32 #15
Jeg kan da lige tilføje at hvis jeg laver en 'ls -N' på et win2k share fra linux'en bliver 'æ å' til '?', og 'ø' bliver til 'o'.

Jeg har skrevet til samba mailing listen og når jeg finder en løsning skal jeg nok lige poste den her, sådan bare for hyggens skyld.