Avatar billede matric Nybegynder
21. oktober 2004 - 00:21 Der er 2 kommentarer

Tab af Excel-ark

Hej Eksperten

Jeg havde et ekstremt vigtigt excel-ark, der indeholdte data indsamlet over flere måneder, som nu er gået tabt. Jeg ville sætte utrolig stor pris på, hvis der var nogen der gad hjælpe mig i et forsøg på at genskabe dataen. Jeg vil i det nedenstående forsøge at forklare situationen:

Ved åbning af excel-filen fik jeg beskeden: "Dette filformat kan ikke genkendes". Jeg tjekker efterfølgende hvilken data den pågældende fil indeholder med en HEX-editor, og det viser sig at den kun indeholder 0'er. Al dataen der var i filen er altså blevet overskrevet på en eller anden måde. Filen fylder på dette tidspunkt omkring 76 kb, hvilket svarer meget godt overens med hvad den fyldte før "fejlen" opstod.

Jeg genstarter efterfølgende computeren. Til min overraskelse begynder den at køre en scandisk og reparere en eller anden fil jeg ikke nåede at se navnet på. Efter at have startet computeren igen fylder filen nu 65.152 kb i stedet for de oprindelige ca. 76 kb (meget mærkeligt!). Filen er dog stadig blank.

Jeg går ud fra at jeg på et tidspunkt er kommet til at slukke computeren lidt pludseligt mens det pågældende excel-ark har været åbent, og efterfølgende har sprunget scandisk over. Dette er dog ikke helt sikkert. Det skal bemærkes at jeg benytter dvale-funktionen meget. Dvs. computeren stort set aldrig bliver lukket helt ned.

Jeg har desuden forsøgt at kigge filerne der ligger i "FOUND.000" og "FOUND.001" igennem, men har ikke kunne finde noget der ligner dataen i det pågældende ark. En del er dog for mig uforståeligt, så måske dataen kan ligge her? men hvordan trækker jeg den ud?

Derudover har jeg forsøgt at søge på en tekststreng som jeg ved excel-arket indeholdte. Den fandt ingen relevante resultater :-/

Det skal bemærkes at jeg sidder på en Windows XP med Office 2003. Derudover skal det bemærkes at jeg på intet tidspunkt har taget en backup. Ja, det er ikke særlig smart, jeg ved det!

Jeg håber meget, at der er nogen der kan hjælpe mig, idet dette dokument betyder virkelig meget for mig.
Hej Eksperten

Jeg havde et ekstremt vigtigt excel-ark, der indeholdte data indsamlet over flere måneder, som nu er gået tabt. Jeg ville sætte utrolig stor pris på, hvis der var nogen der gad hjælpe mig i et forsøg på at genskabe dataen. Jeg vil i det nedenstående forsøge at forklare situationen:

Ved åbning af excel-filen fik jeg beskeden: "Dette filformat kan ikke genkendes". Jeg tjekker efterfølgende hvilken data den pågældende fil indeholder med en HEX-editor, og det viser sig at den kun indeholder 0'er. Al dataen der var i filen er altså blevet overskrevet på en eller anden måde. Filen fylder på dette tidspunkt omkring 76 kb, hvilket svarer meget godt overens med hvad den fyldte før "fejlen" opstod.

Jeg genstarter efterfølgende computeren. Til min overraskelse begynder den at køre en scandisk og reparere en eller anden fil jeg ikke nåede at se navnet på. Efter at have startet computeren igen fylder filen nu 65.152 kb i stedet for de oprindelige ca. 76 kb (meget mærkeligt!). Filen er dog stadig blank.

Jeg går ud fra at jeg på et tidspunkt er kommet til at slukke computeren lidt pludseligt mens det pågældende excel-ark har været åbent, og efterfølgende har sprunget scandisk over. Dette er dog ikke helt sikkert. Det skal bemærkes at jeg benytter dvale-funktionen meget. Dvs. computeren stort set aldrig bliver lukket helt ned.

Jeg har desuden forsøgt at kigge filerne der ligger i "FOUND.000" og "FOUND.001" igennem, men har ikke kunne finde noget der ligner dataen i det pågældende ark. En del er dog for mig uforståeligt, så måske dataen kan ligge her? men hvordan trækker jeg den ud?

Derudover har jeg forsøgt at søge på en tekststreng som jeg ved excel-arket indeholdte. Den fandt ingen relevante resultater :-/

Det skal bemærkes at jeg sidder på en Windows XP med Office 2003. Derudover skal det bemærkes at jeg på intet tidspunkt har taget en backup. Ja, det er ikke særlig smart, jeg ved det!

Jeg håber meget, at der er nogen der kan hjælpe mig, idet dette dokument betyder virkelig meget for mig.
Avatar billede matric Nybegynder
21. oktober 2004 - 00:23 #1
Hov, det kom jeg da til at copy&paste 2 gange. Det beklager jeg.
Avatar billede supertekst Ekspert
12. november 2004 - 09:04 #2
Jeg vil godt forsøge - send filen til pb@skivehs.dk - men chancerne er ikke store!
MVH