Avatar billede rkk Nybegynder
20. oktober 2004 - 23:10 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg dog vælge!?

Hej.
Jeg er meget interesseret i at købe et digitalt kamera, men er i tvivl om hvilket. Jeg veksler mellem 3 forskellige lige nu. HP r707 - Canon Powershot A85 - eller Canon IXUS 500. Jeg har været ret lun på HP´en. Men er nu i tvivl... har Canon en bedre linse? opvejes det af bedre billedredigering hos HP? og meget mere...
Er der nogen der kunne gi´ et råd eller to :-) Jeg har læst alverdens tests så det er mest erfaringer jeg er ude efter.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2004 - 12:13 #1
du kan starte med www.dpreview.com
her kan du sammenligne kameraerne

personligt vil jeg vælge kamera fra en producent der også laver anolog kameraer der gør hp ikke ,de er gode til pc og pc udstyr men kameraer fra dem ville jeg ikke vælge

canon er et meget godt og velrenomeret firma med en høj kvalitet

jeg har selv valgt canon d10 og har ikke fortrudt

canon kører fx med danske menuer i kameraet hvilket mange andre ikke gør
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
21. oktober 2004 - 15:31 #2
Jeg er faktisk lidt uenig med jetdirect omkring HP. Godt nok var de første digital kameraer ikke ret gode, men lige nøjagtig R707 er rigtig godt. Det har modtaget karakteren "Highly recommend" på dpreview.com, og det er altså ikke bare uden grund. Jeg ville vælge R707 over canon A85, da jeg synes at A serien føles enorm billig (R707 er stilet og bygget i metal i stedet for plastik). Men de har begge fordele og ulemper, her er nogle af dem:

R707 fordele:
-Metal
-Mindre og lettere fysisk
-Større billedsensor og en megapixel ekstra
-Hurtigere skud efter hinanden
-Jeg gætter på hurtigere autofokus og lag (da jeg havde fat i A75 for lidt tid siden, da føltes det enoooorm langsomt til at fokusere sammenlignet med mit eget pentax kamera. Jeg har også prøvet ixus II, den følte også meget langsom, men jeg tør ikke sige hvor R707 er da jeg ikke har prøvet det i praksis).

A85 fordele:
-Bedre makro
-Bedre video
-Lidt større skærm

Ixus 500 er lidt en anden type kamera, da den er uden manuelle instillingsmuligheder. Det afhænger selvfølgelig af hvad du skal bruge, men jeg synes det er rart at have lidt kontrol og muligheden for at eksperimentere mere (savner det på mit eget, som ligesom ixus 500 kun er automatisk).
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
21. oktober 2004 - 15:43 #3
Nu er jeg ked af ikke at kunne give dig nogle erfaringer :-) MEN, der er en del sider hvor man kan læse dem. Jeg bruger normalt CNET til lige at få et overblik over hvad folk oplever. Here you go:

HP
http://reviews.cnet.com/4852-6501_7-30732158.html?tag=uo

A85:
http://reviews.cnet.com/4852-6501_7-30994107.html?tag=uo

Ixus 500:
http://reviews.cnet.com/4852-6501_7-30732126.html?tag=uo
Avatar billede devilinheaven Nybegynder
21. oktober 2004 - 21:03 #4
bare den har 5.9 megaåixel så skulle den vist være god.... olympus er godt
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
21. oktober 2004 - 21:24 #5
Devilinheaven: hehe, det kunne godt være du skulle sætte dig en aaaanelse mere ind i sagerne før du svarer :-)
Avatar billede rkk Nybegynder
21. oktober 2004 - 22:56 #6
Hej
Tak for kommentare og svar...
Jeg er stadig i tvivl.. Jeg heldte mest til Canon men nu...

Jeg synes HP virker til at have nogle gode fordele såsom:
# Videoklip med 30 fps (mod Canons 15)
# MMC memorycardslot, jeg har et 128 MB liggende.
# Software som "Adaptive Lighting" der skulle få detaljer ud af skygge og "Image Advice" der løbende skulle hjælpe en med at tage bedre fotos
# og det skulle være rimelig hurtig på aftrækkeren.
MEN ville Canon vinde på god linse, mange års erfaring og dansk brugermenu!?
Ja der er en del for og imod...
På CNET er der store fans af både HP og Canon og nogle der kommenterer noget der kunne være bedre ved begge modeller såå... ?!
Kommentare modtages stadig gerne !
Men tak indtil videre :-)
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
22. oktober 2004 - 13:41 #7
Med fordele og ulemper i mente, synes jeg du skal prøve at tage i en kameraforretning (eller merlin/fono da de også har mange), og så mærke hvilket der føles bedst, og hvis muligt, få lov til at tage nogle billeder med kameraerne.
Avatar billede jnoval Nybegynder
22. oktober 2004 - 18:47 #8
Jeg har et Canon A80 og har tidligere også benyttet A70. Det er et super kamera. Jeg er meget tilfreds. Det kan benmyttes at både en uerfarne fotograf og den mere erfarne, da man både man køre på fuldautomatik og manuel. En af de ting jeg er meget glad for er panorame funktionen. Vist kan man få meget godt software til det, men fordelen ved at det ligger i kameraet er at den fastholder indstillinger ens på alle billederne. Man vil derfor ikke funne se nogen forskel på de enkelte billeder efter de er sat sammen. Det kan man ellers godt opleve uden denne funktion.
Et dårligt camera/linse kan ikke opvejes at en masse fedt software. Et billed dert er uskarpt fra starten af kan man ikke få skarpt senere.
Noget andet jeg lægger vægt på er at det har en passende størrelse. Ligger godt og stabilt i hånden.
Desuden bruger det standard AA batterier. De er billige at købe i både alm. oh genopladelig version. Hvis man skulle løbe tør for strøm, så kan man købe nye batterier i det nærmeste supermarked.
Canon bruger også de billige CF-kort. De er utroligt billige nu. Køb f.eks. et 512MB eller 1GB. Tag så altid billeder i højeste opløsning.
Avatar billede rkk Nybegynder
24. oktober 2004 - 22:33 #9
Tak for gode råd!!!
Jeg har nu noget at gå videre med...
Avatar billede rhandersen Nybegynder
02. november 2004 - 22:24 #10
Køb IKKE den HP, hvis du er interesseret i bare at kunne tage nogle billeder der er lidt pæne i farven skal du vælge Canons.
Jeg har et A60, og der er kun 2 ting jeg mangler på det kamera: Flere pixel og mulighed for ext. flash. Men med A85 har du et af problemerne.

Hp's objektiver er rent ud sagt elendige, hvor Canon er de førende i verden.

Det var det
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
03. november 2004 - 14:18 #11
Rhandersen: hvad er det for en gang udokumenteret vrøvl. Du siger at HP's objektiver er elendige, men HP laver slet ikke objektiver? de køber normalt fra Pentax og sætter på deres kameraet. Og mht. farverne, så tager det HP kamera faktisk mere præcise farver end canon'en, forskellen er bare hvor meget farvemætning den giver (hvilket man også kan ændre bagefter). Hvad bygger din påstand om at man ikke skal købe hp på? Et af de førende sites til anmeldelser af kamera i verden, dpreview.com, giver kameraet "highly recommended" (bedste karakter) - tror du det er uden grund? de udfører detaljerde og tekniske tests, og jeg vil egentlig hellere bygge min begrundelse på sådan en professionel anmeldelser, end dit subjektive pladder.
Avatar billede rhandersen Nybegynder
03. november 2004 - 16:30 #12
gizmo nu er det sådan at jeg tester kameraer for et blad, og det er ligegyldigt hvor!

Og mht. objektiver, så tænker jeg bare på det objektiv der sidder i deres kameraer.
Avatar billede rhandersen Nybegynder
03. november 2004 - 16:30 #13
De objektiver er generelt ringe