Avatar billede zberg Nybegynder
20. oktober 2004 - 19:44 Der er 7 kommentarer

Ekstrem langsom opstart af ellers velfungerende XP

Hej,

Min nye computer (2 mdr.) har kørt upåklageligt, men for 3 uger siden begyndte den med at starte WinXP meeeeeeeeget langsomt op.

Lige efter den første startskærm (Windows XP-logo og progress bar) blev skærmen sort og så kunne den stå sådan i helt op til 10 minutter eller mere (hvilket er *lang* tid, når man sidder og trommer i bordet, skulle jeg hilse at sige), inden der skete mere. Nogle gange startede den så resten op normalt og andre gange kom skrivebordet frem, men uden ikoner. Ikonerne kom så først efter yderligere trommen i bordet. Men herefter virkede computeren aldeles perfekt - lige indtil næste opstart.

Problemet forsvandt af sig selv, hvilket jeg var glad men dog undrende overfor, men nu er maskinen sgu' begyndt på det igen! Er der nogen, der har en ide om, hvad ovennævnte kan skyldes og ikke mindst, hvordan man får det til at holde op?

PFT
zberg
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2004 - 19:51 #1
ved ikke om det her kan bruges,men istedet for at se windows logo billedet ,kan du se hvad der sker under selve opstarten ved:
skriv i kør:
msconfig
gå ind under fanen boot.ini og mnarker sos genstart.ps. vent til du har tid en en genstart.
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2004 - 21:19 #2
Jeg vil hellere anbefale i MSconfig at vælge faneblad Start og gennemgå de programmerer som starter op sammen med Windows start.

Noget kunne tyde på at den har besvær med at finde/indlæse en driver til et program som skal starte op, eller problemer med at finde et netværk eller domæne at knytte sig til - og som måske slet ikke er tilstede.

Anbefaling: gennemgå de programemr og tjenester, som er under fanebald Start. Dem som du ikke er helt sikre på, hvad er, kan du deaktivere. De kan aktiveres igen senere.
Det samme kan du gøre under faneblad Tjenester - deaktiver evt. tjenester som ikke er fra Microsoft, eller som du ikke ved hvad er.

Kræver genstart hver gang, men du er nødt til at gå systematisk til værks.
Notér ned hvilke du deaktiverer og efterfølgende aktiverer igen for at have styr på, hvad der kører OK og hvad der volder problemer.
Avatar billede haverslev Novice
20. oktober 2004 - 22:26 #3
har du fået installeret SP2, for ca. 3 uger siden ?
For at se hvad du har af version:
H-klik på denne computer, klik på egenskaber - står der Service Pack 2 ?
Avatar billede sascha Nybegynder
21. oktober 2004 - 17:30 #4
Haft nøjagtig samme problem som viste sig at være en defekt harddisk.
Avatar billede zberg Nybegynder
22. oktober 2004 - 09:47 #5
haverslev: SP2 er installeret på min maskine, så det kan ikke have noget med det at gøre.

sascha: Håber sgu' ikke du har ret i tilfældet med min maskine

halifax: Tak for rådet. Det lyder logisk. Det vil jeg prøve...
Avatar billede haverslev Novice
23. oktober 2004 - 23:50 #6
jo, det kan nemlig have meget med SP2 at gøre.
Det jeg tror der sker er at den venter på en service, f.eks det antivirusprogram.
Hvis du har Norton eller andet program som kører med automatisk update via nettet, bliver måske holdt tilbage af windows firewallen og den venter i laaaang tid på en tilbagemeldin fra nettet, men den kommer aldrig !
Klik på start, klik på kontrolpanel, klik på Sikkerhedscenter.
Den består af 3 linier og 3 ikoner i bunden af boksen.

Har du en firewall installeret, klikker du på linien ”Windows firewall” nederst på siden,under feltet "Administrer sikkerhedsindstillinger for"

Her klikker du på: Slået fra. – klik OK

Nu er der kommet en ”brunlig” linie i Firewall og en knap med teksten: "Anbefalinger".

Klik på knappen Anbefalinger og sæt flueben i:
Jeg har en Firewall løsning, som jeg selv overvåger. – klik OK.

Firewall linien har nu skiftet farve og har følgende tekst:
"Ikke overvåget".

Hvis man også har sig eget antivirusprogram, gøres følgende:
Linien ”Virusbeskyttelse” er med en brunlig farve og med teksten: "Kontroller status".
Klik på knappen "Anbefalinger" og Sæt flueben i:
Jeg har et antivirusprogram, som jeg selv vil overvåge – klik OK.

Linien Virusbeskyttelse har nu skiftet farve og er med teksten:
”Ikke overvåget”
Luk hele boksen på X i øverste højre hjørne.
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2004 - 09:16 #7
har været ude for det var forkert jumper indstilliger på harddisk.