Avatar billede gerstrom Nybegynder
20. oktober 2004 - 17:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Radeon 9800 pro og 300w PSU

Hej

Jeg har lige erhvervet mig et club 3d radeon 9800 pro 128mb, men synes ikke det yder helt som det skal.
Jeg er ret ny i Ati-regi og kender heller intet til gfx-kort som kræver strøm, så derfor henvender jeg mig her.

Først mine specs.:
Asrock k7s8x 3.0
barton 3000+
768 mb pc2100 ram
80gb maxtor + 60 gb maxtor
radeon 9800 pro 128

Jeg får ca. 12800 points i 3d mark 2001 se, hvilket jeg nok synes er lige lidt nok, da jeg kunne få 10300 med et gf ti4200 med samme opsætning.
Jeg synes heller ikke at spillene kører helt så flydende som de burde med sådan et kort.

Så her er mit spørgsmål: Kunne det tænkes, at min PSU ikke leverer nok strøm til grafikkortet, og derfor er skyld i den "lave" ydelse??

PÅ forhånd tak
Avatar billede stursboel Nybegynder
20. oktober 2004 - 18:24 #1
Jeg ville også tro det var PSU'en.... Men det kan komme an på hvis du fx har noget andet der bruger strøm, som kabinetblæsere. men din processor bruger også en del strøm, meget faktisk... Også det at du har 2 harddiske, har du også mere en et optisk drev kan din psu nok ikke følge med tilsidst... Så den kan skrue ned for strømmen til eventuelt graffikkort... Men da det også har flere ram, bruger det også mere strøm. Mit forslag ville være at ansnaffe sig en PSU på 400w eller fremtidssikre den med en 500w PSU... Eller du kan tage dennne 650w PSU til billige penge: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97591

Håber det er noget du kan bruge!!
Avatar billede gerstrom Nybegynder
20. oktober 2004 - 19:15 #2
Jeg har nu prøvet at sætte grafikkortet til en seperat strømforsyning, men med samme resultat.. ca. 12800 i 3d mark og lave fps i spil som CS:Source.

Tror desværre der er noget andet galt
Avatar billede bukkebruse Nybegynder
21. oktober 2004 - 21:23 #3
Hvilke drivere bruger du, og hvad er scoren i 3d mark 03, der er mere relevant for dit grafikkort?
Avatar billede gerstrom Nybegynder
22. oktober 2004 - 11:45 #4
Jeg brugte de medfølgende drivere (kan ikke huske version nu).

Prøvede slet ikke 3d mark 03, da kortet allerede ER sendt tilbage. Tror simpelthen kortet var lettere defekt. Her er begrundelsen:

-Kortet ydede som sagt ikke nok. Hverken i 3d mark eller spil
-Kortet gav også kun en svag forøgelse af ydelsen på en anden computer med et radeon8500 kort
-Jeg havde problemer med visningen af tv-out
-Cpu overophedede ved spil (gør det ikke med mit gamle kort)
-Der var sprittusch-streger på kortet, hvilket tyder på tidligere fejlfinding - åbenbart uden resultat. (Måske er det også bare blevet kvalitetstestet.. dunno)

Kortet er som sagt sendt tilbage nu, og jeg har bestilt en anden model:
http://www.itc.ua/img/dpk/2003/12/!_b127004.jpg

Håber det giver et bedre resultat
Avatar billede bukkebruse Nybegynder
22. oktober 2004 - 15:43 #5
Fedt kort - held og lykke med det :)
Avatar billede stursboel Nybegynder
24. oktober 2004 - 10:45 #6
Genialt kort..... Har selv det samme.... Ingen problemer der!!