Avatar billede lmk-uf Nybegynder
19. oktober 2004 - 23:51 Der er 20 kommentarer

Netværksproblemer mellem w2k og XP

Jeg har en w2k server der fungerer perfekt som www og mailserver via en TDC ADSL forbindelse via en router/fw der også er DHCP server. Har koblet en XP home computer på samme net 192.168.1.x og kan godt pinge XP home computeren fra min w2k server (192.168.1.3 -> 192.168.1.4) men kan ikke pinge den anden vej (192.168.1.4 -> 192.168.1.3) Mit ønske er at min XP Home computer kan printe på en printer koblet på w2k serveren og dele disken på w2k serveren.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. oktober 2004 - 00:01 #1
Det lyder som om du har en firewall på w2k serveren. Prøv lige at slå den fra, og se om ikke ping så går igennem.
Gør den det så prøv at se om du kan se den delte printer fra Xp'en.
Avatar billede lmk-uf Nybegynder
20. oktober 2004 - 00:02 #2
jeg har en zone alarm kørende hvor jeg har lavet trusted netværk  - og har også haft den helt disablet, også efter reboot
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. oktober 2004 - 00:05 #3
Jeg har lidt dårlige erfaringer med ZoneAlarm. Selvom jeg havde hele mit subnet i trustet zone, måtte jeg alligevel lukke den ned hvergang jeg skulle overføre filer.

Prøv at lukke Zonealarm, og på xp'en klikke start | kør, skriv
\\192.168.1.3
og klik ok.

Kan den finde serveren og den delte ressourcer ?
Avatar billede lmk-uf Nybegynder
20. oktober 2004 - 00:09 #4
Jeg får fejlen "Netværksstien blev ikke fundet"
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. oktober 2004 - 00:44 #5
Har du delt printeren på windows 2000 maskinen og er begge maskiner i samme arbejdsgruppe ?
Avatar billede lmk-uf Nybegynder
20. oktober 2004 - 08:30 #6
Ja, begge computere er i samme arbejdsgruppe og printeren inkl. andre foldere er delte til bruger konti der er opretet på begge computere - vist nok gammelt levn fra w98 af
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. oktober 2004 - 08:55 #7
Her er en "checkliste" som du evt lige kan prøve at gå igennem.
http://www.tomsnetworking.com/Sections-article64-page1.php

(Jeg ville nok starte med helt at afinstallere zonealarm, så den ihvertfald ikke er skyld i problemerne)
Avatar billede lmk-uf Nybegynder
20. oktober 2004 - 09:51 #8
Før jeg kan pinge w2k conmputeren fra XP computeren er der vel ingen grund til at kigge på andet ? Jeg fandt ud af at under opstart er der ca. 30 sek. hvor jeg kan pinge w2k computeren, hvilket siger mig at det måske kan være en w2k netværks service der ikke får lov at køre. Findes der en liste over w2k services der skal være kørende for at netværket (ping) virker ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. oktober 2004 - 10:22 #9
Det har du da ret i, men jeg tror mere på at der går de ca 30 sekunder inden zonealarm træder ind og lukker for adgangen.

Så jeg mener stadig du skal afinstallere zonealarm, ihvertfald som en test for at se om ikke den er problemet.
Avatar billede lmk-uf Nybegynder
20. oktober 2004 - 22:59 #10
Zone alarm er nu væk men det har ikke hjulpet. Findes der en liste over services der skal være kørende for at kunne lave fil- og printer deling - eller bare så ping virker
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. oktober 2004 - 23:36 #11
Det er faktisk kun tcp/ip der skal være kørende for at ping skal virke.
Mht fil og udskriftsdeling, skal rpc servicen ihvertfald være kørende, samt selvfølgelig server servicen.
Avatar billede lmk-uf Nybegynder
21. oktober 2004 - 08:38 #12
tcp/ip service må være kørende når computeren kan fungere fint som både www og mail server ???? Jeg har også F-Secure antivirus installeret men det kan vel for pokker ikke betyde noget ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. oktober 2004 - 09:03 #13
Du har ikke noget AD sat op på serveren vel ?
Jeg har ikke den store erfaring i Active Directory, men der er noget med at klienter får problemer hvis ikke de har den primære AD server som dns-server.

Antivirus'en burde ikke betyde noget.
Avatar billede lmk-uf Nybegynder
21. oktober 2004 - 09:54 #14
Nej, det er så enkelt som det overhovedet kan blive. Jeg har endnu ikke geninstalleret TCP/IP protokollen da jeg ikke er så meget for at tage den af nettet da den som nævnt er både www og mail server
Avatar billede kenp Novice
22. oktober 2004 - 11:09 #15
sæt wins, dns og dhcp op på serveren så behøver du ikke at bruge ip-adresse ;), og fildeling køre bare derudeaf.
Avatar billede jrknudsen Nybegynder
22. oktober 2004 - 18:21 #16
Lyder som om det kunne været et subnet problem... prøv at lave en ipconfig i cmd på begge computere og post dem her:
Start - kør
skriv cmd
ipconfig
Avatar billede lmk-uf Nybegynder
22. oktober 2004 - 23:51 #17
Der er ingen tvivl om at begge computere har en sub net på 255.255.255.0. Jeg har checket ipconfig flere gange. Min w2k server fungerer perfekt som www og mail server - den kan bare ikke pinges og dele printer eller filer ud til mit lan????
Avatar billede lmk-uf Nybegynder
23. oktober 2004 - 00:03 #18
Hvis jeg ping'er fra min XP mon min w2k med -t lykkedes det ca.1 min. under nedluknin og 1 min. under opstart af min w2k server hvis jeg laver en reboot. Der må være en service eller applikation der spærrer - og jeg har deaktiveret ZoneAlarm og har ikke andre fw kørende.
Avatar billede lmk-uf Nybegynder
23. oktober 2004 - 00:38 #19
OK, hvis jeg disabler min LAN forbindelse på w2k computeren -enabler den igen med det samme kan jeg pinge den og også se min printer men får ikke lov til at etablere forbindelse til den - kan ikke "søge på netwærket"
Avatar billede jrknudsen Nybegynder
23. oktober 2004 - 01:15 #20
Har du afinstalleret zonealarm? lyder meget som noget zonealarm kunne finde på...