Avatar billede daddy_35 Nybegynder
19. oktober 2004 - 17:46 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Win xp og 98 samtidig

Hej eksperter!!!!
Jeg ved at man kan have win xp og 98 inst. på samme maskine og vælge hvilket opr. system man vil køre ved opstart
Men her er problemet!!
Jeg har en ny computer med Win XP (NTSF) instaleret.
Kan jeg installere 98 SE på sådan en maskine?
Hvis ja vil det gøre min maskine langsommere?

Hvis ikke har jeg delt harddisken op i 2 (C og D)
Kan jeg convertere evt. mit D drev om til FAT OG LIGGE 98 der?
Hvis alt dette resulterer i en ustabil maskine undværer jeg hellere
Men jeg har noget Hardware der ikke kan køre under XP
MVH
Johnny
Tak for svaret på forhånd
Avatar billede til_dkmaster Nybegynder
19. oktober 2004 - 17:50 #1
Når du har NTFS kan du ikke installere Windows 98
hvis du vælger at ændre til FAT32, skal du først installere
Windows 98.
Eller overskriver Windows 98, bootsektoren til WindowS XP
hvilket før at Windows XP ikke kan starte
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2004 - 17:52 #2
Det bedste vil klart være lav en ny installation altså slet den gamle
1. partition Win98 FAT32 2. partition WinXP FAT32 / NTFS
Din maskine bliver ikke ustabil overhovedet
Avatar billede boris Mester
19. oktober 2004 - 17:52 #3
Jeg har prøvet det med W98 og W2K og så  vidt jeg ved gør det ikke nogen forskel, at det er XP.
Jeg har gjort det med tor succes på denne måde:
1) Formater disken til to drev, som du beskriver
2) Installer det ænldste styresystem (98) på den ene drev.
3) Installer derefter XP, og vælg under installationen at det skal være på det andet drev.

Fremover vil du under opstart blive spurgt, hvilket styresystem du vil starte.
Avatar billede til_dkmaster Nybegynder
19. oktober 2004 - 17:54 #4
Du skal huske på, at du skal fortælle installationen af Windows XP,
hvis du vælger at installere igen, at den skal installare på D:...
Ellers får du problemer med mappen C:\Programmer
Avatar billede boris Mester
19. oktober 2004 - 17:54 #5
Forøvrigt kan du også have Linux på computeren. Men så skal du fra starten have tre drev, og installere Linux til sidst. Det virker fint - i hvertfald med Suse.
Og nej, der er absolut ingen problemer med at have to styresystemer.
Avatar billede daddy_35 Nybegynder
19. oktober 2004 - 17:58 #6
Tak for svaret
Deler pointne mellem jer
Avatar billede daddy_35 Nybegynder
19. oktober 2004 - 17:59 #7
Øhhh
Mangler et (svar) fra jer for at kunne
Avatar billede til_dkmaster Nybegynder
19. oktober 2004 - 18:00 #8
Hvis du vælger at installere Linux kan du faktisk vælge at oprette en bootsektor til hvert Microsoft operativsystem, på hver partition..
Linux kan boot mellem partitioner, det kan MS ikke..
Avatar billede boris Mester
19. oktober 2004 - 18:03 #9
Her er et svar, så må du dele efter hvem der har været til mest hjælp.
Det sidstnævnte med Linux er sjovt, så hvis du har plads til 3 partitioner, kunne du overveje det. Husk at lave XP i fat32, hvis du vil kunne dele filer med w98
Avatar billede til_dkmaster Nybegynder
19. oktober 2004 - 18:06 #10
Hehe, ja linux er nu et sejt system.. :)
Men kan dog godt være lidt anderledes at sætte sig ind i...
Fedora Core 3 test 2 er faktisk et godt system, hvor der er blevet god
SAMBA support (understøttelse af Windows netværk)
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2004 - 18:27 #11
.)