Avatar billede martinhrj Nybegynder
19. oktober 2004 - 11:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

rundll32.dll går amok efter sp2-install

Jeg har her i weekenden endelig taget mod til mig, og installeret SP2 på min winXP. Det gik fint, og jeg er egentlig meget tilfreds med det. Specielt syntes jeg at min computer starter MEGET hurtigere op, efter jeg er begyndt at bruge den indbyggede firewall, fremfor zonealarm.

Men mit problem er: Jævnligt, når jeg sidder ved computeren... uanset hvad jeg laver... begynder rundll32.dll at tage AL processerkraft. Den process kører med mellem 90% og 100% alene. Og så er det altså lidt irriterende at lave andet. Når jeg så forsøger at genstarte, får jeg at vide, at computeren ikke kan lukke ned for procesen (rundll32.dll), men at jeg kan vælge at lukke den (hårdt og brutalt). Det sker så, men efter kort tid, står computeren tilbage, uden at gøre noget. Den lukker altså ikke ordentligt ned. Når jeg så tager strømmen, og genstarter, får jeg IKKE at vide, at computeren blev lukket forkert. Så den må jo lukke ret langt ned, før den går i stå. Det problem har jeg KUN når jeg lukker computeren mens rundll32.dll er gået baserk ;)

Er der nogen der har haft samme problem? Og vigtigere endnu... er der nogen der har en grund og løsning på problemet.

Jeg har som sagt afinstalleret zonealarm og jeg kører med Panda Antivirus (som skulle virke fint med SP2).
Avatar billede squiip Nybegynder
19. oktober 2004 - 11:13 #1
det lyder som om det er en af microsoft's utallige fejl! Jeg ville prøve at gen installere sp2 eller noget i den stil.
Avatar billede martinhrj Nybegynder
19. oktober 2004 - 11:34 #2
Tja... tak for svaret. Men jeg havde håbet på en mindre åbenlys løsning ;) Jeg venter lige og ser, om ikke der kommer andre gode idéer.
Avatar billede gratis Nybegynder
19. oktober 2004 - 14:41 #3
brug msconfig, under fanebladet start for at se om rundll32 blir startet op sammen med windows,fjern fluebenet, genstart maskinen se om det hjælper og om din pc køre normalt.
Avatar billede martinhrj Nybegynder
19. oktober 2004 - 18:16 #4
Hmm... så vidt jeg ved, er rundll32 en vigtig windowsprocess... så er det ikke lidt risikabelt bare at fjerne den uden videre?
Avatar billede martinhrj Nybegynder
19. oktober 2004 - 18:16 #5
Rettelse... at lade være med at starte den op ;)
Avatar billede gratis Nybegynder
19. oktober 2004 - 18:37 #6
jeg har ingen rundll32 der starter op, men hvis du ved du skal bruge den, skal du selvfølgelig la den køre.
Avatar billede perhol Seniormester
19. oktober 2004 - 22:48 #7
Ang. firewall:
Jeg fik problemer bl.a. problemer med min netforbindelse efter installation af SP2 (foruden en forøget opstarttid). Da jeg havde mistanke om at det var ZoneAlarm der forårsagede det, OG da jeg havde fået den opfattelse at Windows indbyggede firewall var fuldt tilstrækkelig, afinstallerede jeg ZoneAlarm komplet og sikrede mig at Windows firewall var slået til.
Det hjalp, og sammen med PageDefrag ( kan hentes her: http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/pagedefrag.shtml ) fik jeg en fordedret opstarttid i forhold til før SP2.
Efter et par dage opdagede jeg at der var uønsket aktivitet på computeren, og en nærmere undersøgelse viste at Windows firewall IKKE standsede trafik Fra computeren TIL internettet for programmer jeg ikke havde godkendt.
Jeg hentede og installerede straks nyeste version af ZoneAlarm standar.
Jeg har fortsat en meget tilfredsstillende opstarttid samt den sikkerhed jeg var vant til FØR SP2.
Bruger i øvrigt PageDefrag hvis jeg bemærker nedsat opstarttid. Windows Defragmentering defragmenterer IKKE filer der er åbnet eksklusivt for windows, dette omfatter bl.a. pagefile (den virtuelle RAM). Det kan PageDefrag, og det er ret hurtigt.
Avatar billede martinhrj Nybegynder
19. oktober 2004 - 23:01 #8
squiip --> Jeg er ikke så glad for dit løsningsforslag. Jeg har undersøgt lidt omkring afinstallation af SP2, og det ser umiddelbart ud som om, at det er nemmere at geninstallere hele comp'en... så ellers tak ;)

gratis --> Jeg er ret sikker på, at rundll32 er en af MS standardprocesser der hjælper til med (hvis ikke helt står for) afviklingen af dll'er. Så den skal ikke standses. Men den står heller ikke hos mig, som en servide der startes. Så spørgsmålet er om MS overhovedet tillader at man ikke starter den.

perhol --> Tak for advarslen! Jeg undersøger lige selv hvor grelt det står til, men hvis det forholder sig som du siger, må man jo se igennem fingre med den ekstra opstartstid zonealarm giver. Jeg kendte ikke PageDefrag... tak for linket.

Desuden. Nu har jeg arbejdet ved computeren hele dagen idag... og jeg har ikke oplevet problemet én eneste gang. Hvad det skyldes, bliver jeg jo så ikke klogere på, men hvis ikke der sker mere, er jeg sådan set tilfreds (ikke at jeg har gjort noget for at komme af med fejlen endnu???).
Avatar billede perhol Seniormester
19. oktober 2004 - 23:34 #9
Ang. udgående trafik uden din kontrol under windows firewall:
Prøv f.eks. at kopiere en internetside direkte ind i Word (f.eks denne http://www.forbrug.dk/mad/opskrifter/madpakkeservice/uge4-04/ - en madpakkeopskrift fra forbrug.dk). Marker fra og med overskriften (Blæsten går frisk over en fiskefrikadelle) til og med sidste linie under Tip!.
Tryk CTRL+C - åben Word - venstreklik i det tomme dokument - tryk CTRL+V.
Word vil nu forsøge at indlæse direkte fra forbrug.dk (sikkert fra en database eller lignende). I et sikkert system skal du FØRST give tilladelse før det kan lade sig gøre. Med kun Windows egen firewall aktiv VIL WORD UHINDRET UDFØRE DENNE TRAFIK, med Zonealarm aktiv skal du FØRST GIVE TILLADELSE.
Windows Firewall er udmærket til at standse u-autoriseret indgående trafik, faktisk er din computers mange porte USYNLIGE fra internettet (undtagen dem du evt. har givet tilladelse, f.eks. din internetbrowser) medens programmer på computeren HAR UHINDRET ADGANG TIL AT KONTAKTE INTERNETTET.
Avatar billede martinhrj Nybegynder
10. januar 2005 - 21:38 #10
Tak for tipsene omkring firewalls! Men jeg snupper selv pointene, da jeg ikke fik løst problemet :(