Avatar billede logsuppe Nybegynder
19. oktober 2004 - 10:15 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Computerfejl til opgave!

Hej!

Jeg står overfor en opgave hvor jeg skal underholde nogle folkeskoleeleever en hel dag. Har til dette formål besluttet mig for at opstille en PC og lave små fejl, som eleverne så skal fejlfinde og rette. Og da jeg skal underholde dem en hel dag, er jeg ved at løbe tør for ideer. PCen er ikke tilsluttet internettet, så fejlene må ikke være noget med netværk. Men både fysiske og psykiske fejl skal forekomme. Nogle gode ideer?
Avatar billede anddk Praktikant
19. oktober 2004 - 10:21 #1
Nogle små forslag:

Gennemgang af de dele en Pc består af
Samling af din test pc.
Installation af Windows samt driver.
Installation af programmer, messenger,
Opsætning af mail, brug af webmail mv.
Firewall og antivirus
Snak omkring virus, åben ikke vedhæftet filer i mail du ikke kender.
Scanning af virus, spyware mv.
Søgning på internetttet
Avatar billede squiip Nybegynder
19. oktober 2004 - 10:22 #2
Du kan vende et IDE kabel forkert, du kan "glemme" at sætte strøm stik i HD, sætte forkerte jumber settings på harddisk, fjerne Cmos batteri, deaktivere powerknappen (dér hvor de to ben skal kortsluttes på bundkortet)

Hvilket operativ sys kører du med? Ellers er det svært at komme med software fejl ;)
Avatar billede nopsen Ekspert
19. oktober 2004 - 10:23 #3
en af de gode er at sætte jumperne på drevene til alle at være enten master eller slave, hiv lidt i ide-kablerne så de ikke sidder helt i, det samme kan gøres med ram og evt grafikkort, byt om på mus og tastatur i ps2 portene, i bios kan der pilles meget for eks disable evt onboard lyd..
Avatar billede nopsen Ekspert
19. oktober 2004 - 10:24 #4
vend kablet der går i floppydrevet omvendt.
Avatar billede keysersoze Guru
19. oktober 2004 - 10:24 #5
nu kender jeg ikke niveauet, men fx noget med boot-sequensen i bios - her kunne du fx helt fjerne at den booter fra hd.

fjern nogle drivers

"løs" forbindelse til fx et cd-drev
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. oktober 2004 - 10:24 #6
Rent "simpelt" hardware ting:
1) Forkert BOOT device i BIOS
2) Forkert jumpers setings på EDI enheder (HD/CD)
3) Lydkort disablet i enhedshåndtering
4) Byt om på hjøre/venstre mussetast (via driverprogram - eks. logitech's)
5) TBD.
Avatar billede logsuppe Nybegynder
19. oktober 2004 - 10:24 #7
det er windows xp
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. oktober 2004 - 10:25 #8
... jamen dog som vi ka' ?
Avatar billede squiip Nybegynder
19. oktober 2004 - 10:31 #9
sæt den på engelsk tastatur,
sæt den til at starte en program ved opstart der ikke findes,
tilføj et operativ sys der ikke findes i boot.ini,
Avatar billede logsuppe Nybegynder
19. oktober 2004 - 10:32 #10
nogle flere psykiske fejl, måske?
Avatar billede squiip Nybegynder
19. oktober 2004 - 10:32 #11
sæt skærmen i en opløsning den ikke kan køre
Avatar billede squiip Nybegynder
19. oktober 2004 - 10:33 #12
fjerne nogen linjer i msconfig, hvis ikke den er for svær.
Avatar billede squiip Nybegynder
19. oktober 2004 - 10:37 #13
du kan fjerne c:\ntldr (eller andre sys. filer) så den skal ligges ind manuelt, via en start diskette.
Avatar billede logsuppe Nybegynder
19. oktober 2004 - 10:38 #14
niveauet på eleverne er meget blandet. nogle ved intet im IT mens andre ikke laver andet.... Så bare blive ved med at fyre løs....
Avatar billede hub Nybegynder
19. oktober 2004 - 10:41 #15
et par klassikere:

byt rundt på tasterne på tastaturet
lav musen til en venstrehåndsmus i kontrolpanel-mus
:-)
Avatar billede squiip Nybegynder
19. oktober 2004 - 11:03 #16
er der ved at være nok? :)
Avatar billede logsuppe Nybegynder
19. oktober 2004 - 11:12 #17
hmm, i bliver bare ved, hvis i da kan mere.... må hellere være på den sikre side, hvis der skulle være et par kloge hoveder i mellem...
Avatar billede squiip Nybegynder
19. oktober 2004 - 11:19 #18
:D ja det sker jo..
du kan skrue HELT ned for lysstyrke og kontrast på skærmen! Den er faktisk ret sjov ;)
Avatar billede logsuppe Nybegynder
19. oktober 2004 - 11:20 #19
ja, den var faktisk god... Har tit drillet kammerater med den! :-)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. oktober 2004 - 11:22 #20
... i gamle dage kunne man ændre DOS (!) prompt til at skrive sort på sort baggrund - tihi...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. oktober 2004 - 11:24 #21
Jeg har oplevet en 'kunde' som havde trykket 'et eller andet' så skærmbilledet blev vendt 90 grader. Det ER driveren beregnet til men hun (?) kunne ikke finde tilbage igen og måtte sætte skærmen på siden et par dage til jeg kunne komme dertil og sætte den tilbage. Sjov eller hva' ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. oktober 2004 - 11:26 #22
Sætte skærm frekvensen for høj så teksten bliver (lidt) sløret men uden at skærmen går i sort...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. oktober 2004 - 11:27 #23
... der er jo nok nogle herinde der ka' finde nogle virus ting som du ka' indlægge. Specielt noget Blaster/sasser ting - du ved som får comp. til at tælle ned i 60 sek. og lukke...
Avatar billede logsuppe Nybegynder
19. oktober 2004 - 11:42 #24
nå, det må vidst også være nok.

> majsmarken >> smid lige et svar, hvis du også vil have andel i pointene sammen med squiip... :-)
Avatar billede logsuppe Nybegynder
19. oktober 2004 - 11:46 #25
eller vil du hellere have en Gmail-konto?
Avatar billede logsuppe Nybegynder
19. oktober 2004 - 11:48 #26
nå, point går til squiip. tak for hjælpen!
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. oktober 2004 - 12:42 #27
Jeg var lige 'arbejdsramt' ...
Men Good Luck...
Avatar billede nopsen Ekspert
19. oktober 2004 - 13:20 #28
eeehhh kunne du ikke bruge de forslag resten kom med?
Avatar billede logsuppe Nybegynder
19. oktober 2004 - 14:07 #29
jo, opretter et indlæg til dig nopsen...
Avatar billede logsuppe Nybegynder
19. oktober 2004 - 14:09 #30