Avatar billede boba_dk Nybegynder
18. oktober 2004 - 12:51 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Perioder i C5 light

Jeg bruger C5 light 1.80.

I en af regnskaberne er der opstået en fejl i perioderne.

Kan man, uden risiko for tab af det bogførte, slette alle perioiderne, og oprette dem igen?

Regnskabet er oprettet pr. 01-07-2001.

Fejlen er en periode med blank startdato og slutdato 01.07.2001

Er der også en anden underlig en med startdato pr.08-04 og slutdato 01-07-04.

Det er disse to der har ødelagt perioderne, så balance og kontospec. ikke kan udskrives rigtigt.

Er der en ekspert der kan hjælpe?
Avatar billede jeki Nybegynder
18. oktober 2004 - 12:59 #1
Ja, det kan du sagtens og det er som oftest den bedste måde at rydde op i regnskabsperioder. Hvis du har problemer med at slette direkte fra Periode-billedet kan manipulation anbefales og så længe du kun sletter i FinPeriode-kartoteket kan det ikke gå så galt. Husk at notere dig hvornår de eksisterende perioder starter.
Avatar billede boba_dk Nybegynder
18. oktober 2004 - 13:03 #2
Hvordan kan jeg se at det er fin-periode-kartoteket?

Eller mener du finans/tilpasning/perioder?
Avatar billede jeki Nybegynder
18. oktober 2004 - 13:09 #3
Nej, jeg mener under datamanipulation. Det finder du under Generelt/Periodisk. Øverst i billedet skal du angive kartotek og her skal du skrive FinPeriode, men hvis du ikke har prøvet datamanipulation før, så skal du enten holde tungen meget lige i munden eller have hjælp fra en erfaren.
Avatar billede boba_dk Nybegynder
18. oktober 2004 - 13:17 #4
I kartotek FinPeriode og databasen es skriver den at kartoteket FinPeriode indeholder 49 poster.

I listen nedenunder står der kun DB i kolonnen ty

De andre er tomme.

Hvad betyder dette?
Avatar billede mariaf Juniormester
18. oktober 2004 - 13:27 #5
Lav en backup (og det er altså vigtigt).
Under Generelt/periodisk - datamanipulation udfyldes som følger:
Kartotek: Finperiode
Handling: Delete
Regskab er formentlig DAT
Herefter sætter du alle felter ind vha lokalmenu - tilføj felter.
Lokalmenu : Kør
Kørslen gemmes ikke
F3 for at godkende.

Derefter går du i Finans/Tilpasning - perioder og opretter perioderne korrekt. Husk at efterberegne og at lave primoposter for hvert år - pas på, hvis du har indtastet primoposter i PR.01 i det første år for de slettes, så du skal kun danne primoposter for de efterfølgende år.
Avatar billede jeki Nybegynder
18. oktober 2004 - 13:30 #6
De tomme linier bruges til at fortælle programmet hvilke felter du vil manipulere på.
Ved at stille dig på en af de tomme linier kan du med Alt+H vælge felter fra kartotektet eller du kan vælge Alle Felter i lokalmenuen. I dette tilfælde bør du nok vælge alle felter og så sikre dig at der i feltet ud for Handling står Delete. Men HUSK at sikre dig at der står FinPeriode ud for kartotektet ellers sletter du alt i et andet kartotek!!!
Avatar billede jeki Nybegynder
18. oktober 2004 - 13:33 #7
Og Maria har selvfølgelig ret - Backup SKAL man have inden man begynder at bruge datamanipulation.
Avatar billede boba_dk Nybegynder
18. oktober 2004 - 13:50 #8
Jeg kunne nøjes med at slette de 2 forkerte..

Tak for hjælpen.