Avatar billede cillemadsen Nybegynder
17. oktober 2004 - 19:07 Der er 8 kommentarer

2.gradsligning excel

hej,

Sikkert ret simpelt men hvordan pokker plotter man en 2.gradsligning ind i excel d fra 3 variable, uden at lave en tabel ?
Avatar billede cillemadsen Nybegynder
17. oktober 2004 - 19:29 #1
ud fra 3 variable
Avatar billede sjap Praktikant
17. oktober 2004 - 20:06 #2
Excel kan kun lave en grafisk visning af data i tabeller. Derfor er du nødt til at lave en tabel med nogen x og y-værdier. Du kan måske angive ret få værdier, og så bruge Excel's Tendenslinie til at vise hele kurven.
Avatar billede janvogt Praktikant
19. oktober 2004 - 14:11 #3
Jeg er ikke helt enig.
Man kan godt lave det sådan, at man taster en funktion, f.eks. i formen:
y=ax^2+bx+c
og så får Excel til at plotte funktionen ud fra dette.

Tricket ligger i, at Excel gemmer en række funktionsdata som et navngivent område.
Avatar billede sjap Praktikant
19. oktober 2004 - 15:37 #4
Ja. Hvis du kalder tabellen for et område, så kan du selvfølgelig godt undgå tabellen ;0)
Avatar billede janvogt Praktikant
20. oktober 2004 - 11:00 #5
Jep :-)
Men man behøver ikke have tabellen liggende i celler i regnearket.
Avatar billede sjap Praktikant
20. oktober 2004 - 18:29 #6
Så fik du lige hægtet mig af. Når du gemmer funktionsdata som et navngivent område, kommer de så ikke til at ligge i regnearket? Nu har du lige fået gjort mig nysgerrig.
Avatar billede janvogt Praktikant
08. november 2004 - 10:51 #7
>sjap

Nej, det behøver man ikke.
Man kan bruge FORSKYDNING-funktionen til at reservere et område uden at det som sådan ligger i regnearket.

Vel lidt ligesom man i VBA-verdenen bruger Dim til at reservere et område til variable.

Jeg kan sende arket, hvis du har lyst til at se det.
Avatar billede sjap Praktikant
11. november 2004 - 17:52 #8
janvogt > Det vil jeg faktisk meget gerne se.
sjap9000 snabela hotmail punktum com