Avatar billede milbak Nybegynder
17. oktober 2004 - 11:48 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Memory frekvens i bios?

Jeg har lige købt et nyt bundkort, cpu og ny ddr-ram.

bundkort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22566
cpu: http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=10872
ram: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=54364&Guide=true

Efter opstart sætter bios memory frekvens til 200 Mhz og hvis jeg sætter detection til auto, sætter bios den til 166 mhz. Hvis den står til 200 mhz går windows ofte i blå skærm og lukker ned. Ved 166 mhz har den fungeret uden problemer indtil videre.

Den Ram jeg har købt skulle dog have en frekvens på 400 Mhz. Burde den ikke stå til 400 mhz i bios?

Er der noget jeg har misforstået eller hvad går der galt?
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. oktober 2004 - 11:56 #1
de 400 MHz his du har 2xpc3200 i maskinen (altså 2x200) Derved kører de 400 MHz.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. oktober 2004 - 11:57 #2
Du har vel husket at reinstallere windows efter installation af det nye hardware?
Avatar billede milbak Nybegynder
17. oktober 2004 - 12:06 #3
jo...det var jeg nødt til. Det gamle kunne ikke starte op.

Så burde den altså kunne køre på 200 mhz?
Avatar billede bukkebruse Nybegynder
17. oktober 2004 - 13:08 #4
Hvad står der om System Perfomance i BIOS: Optimal, Turbo eller Expert?
Da CPU kører 166Mhz kunne det tyde på at bundkortet ikke tillader asynkron hastighed med denne setting.
Avatar billede milbak Nybegynder
17. oktober 2004 - 13:35 #5
den står til optimal. cpu 166 mhz. Memory frequence sættes af bios til 200 mhz.
Avatar billede freehelp Praktikant
17. oktober 2004 - 13:47 #6
Kan være du skal flashe din bios til en anden.

Har du installeret drivers til bundkortet?
Avatar billede milbak Nybegynder
17. oktober 2004 - 13:51 #7
Har flashet og driverne er vel til windows og ikke i forbindelse med bios?
Avatar billede freehelp Praktikant
17. oktober 2004 - 13:55 #8
Før du har chipset drivers på maskinen vil den ikke virke som den skal
Avatar billede freehelp Praktikant
17. oktober 2004 - 13:55 #9
Du skirver du har flashet. Har du prøvet at gå tilbage til standard versionen så?
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
20. oktober 2004 - 10:42 #10
Prøv at sætte din memory frequence til SPD, og lad din cpu stå til 166. Så burde bios læse memory frequence direkte fra hardwaren/ram'ene.
Avatar billede bukkebruse Nybegynder
25. oktober 2004 - 21:01 #11
Som freehelp skriver er det en god ide at opdatere chipset-driverne. Du kan finde de nyeste her:  http://217.160.208.211/soltek/download_file/Driver/nvidia/allinone/WinXP.zip
Virker det?

Når BIOS via SPD finder dine RAM og sætter dem til 400 Mhz automatisk burde det virke. Men SPD kan ramme forkert. Du kan prøve at ændre RAM-timingen. Sæt System Performance til Expert, så du får adgang til disse settings. Prøv at hæve værdierne en anelse. CAS skal stå til 3. Ændrer det noget?
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
09. november 2004 - 21:59 #12
Er dine problemer løst ?
Avatar billede milbak Nybegynder
09. november 2004 - 22:40 #13
Kan ikke få det til at fungere ved 200 mhz. Men min computer går ikke ned ved 166 mhz, så det må jeg tage til takke med.
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
10. november 2004 - 10:15 #14
Takker for point, men jeg er ikke helt tilfreds med at dine ram kun kører 166/333 mhz. Det kunne jo tyde på at når du presser bundkortet så crasher systemet. Hvilket kunne tyde på en defekt ved bundkortet. Straks når du underclocker ramfrekvensen så kører det. Tal med butikken, og byt evt kortet.