Avatar billede lyyrchks Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:00 Der er 32 kommentarer og
3 løsninger

Onboard lyd virker ikke (Realtek AC 97)

Hej med jer,

jeg har lige formatteret min hd og nu kører min pc bare på alle cylindre!.. næsten.

Det er onboard lydkortet der ikke fungerer: epox 8rda3i, athlon xp 2000+, 256mb ram, 80gb seagate hd, geforce fx5500.

Jeg har tjekket at onboard lyden er enabled i bios'en, og de nyeste drivere fra realtek's hjemmeside (eller fra mobo cd'en) har ingen effekt. I enhedshåndteringen kan XP se lydkortet, men ikke genkende det..

Hjælp!

Mvh Kristian
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:04 #1
er du 100% sikker på at de drivere er kompeltible med dit onboard lydkort?

ved nvidia laver en samlet pakke til deres geforce kort, og det er ikke altid det virker. :(
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:06 #2
Prøv lige at hente og installere de nyeste drivere til bundkortet:
http://www.epox.nl/english/support/drivers/nvidia.htm

Da den ikke kan genkende lydkortet er det sandsynligvis bundkort drivere der mangler.
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:06 #3
Næh, det er jeg ikke..

Jeg har prøvet at hente fra Epox's hjemmeside og Realtek's.. Er det fra Nvidia de skal hentes?
Avatar billede hub Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:06 #4
du skal installere nforce chipset drivere
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:07 #5
Tonny, 2 min.
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:17 #6
Så er det hentet og installeret.. Hvad så nu?
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:19 #7
nej det var bare et eksempel fra nvidia grafik kortene. :)
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:20 #8
Ahhh... :)
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:20 #9
Det er pænt flabet ikke at have lyd på ens computer egentlig :P
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:21 #10
fuldstændig. *GGGG* køb et billigt kort til en 200 mand. så virker det hele. :P
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:23 #11
Det overvejer jeg også.. men det løser jo ikke mit problem i aften! :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:23 #12
Har du hentet og installeret 60 mb på den tid ?
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:24 #13
Det er rigtigt. men få fat i chipsets driverne og hent de nyeste, som tonnybrandt forslog. ;)
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:25 #14
Det har jeg gjort... men det lader ikke til at ændre noget.
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:28 #15
okey lad os lige opsummere.

Audio er slået til i Bios?
Nyeste drivere til bundkortet?
Nyeste driverer til chipsettet?
Installeret driverne fra den cd du har fået med til bundkortet?
Stikket sidder rigtigt i lydkortet? (Er nødt til at spørge)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:28 #16
Så prøv også realtek driverne herfra:
http://www.epox.nl/english/support/drivers/audio.htm
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:32 #17
og lige en link til en opdateret bios. ;)

http://www.epox.nl/BIOS/rda34729.zip
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:32 #18
virker til:

8RDA3 / 8RDAE / 8RDAEI / 8RDA3I
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:42 #19
Nope... Stadig intet :/
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:42 #20
Jeg har stadig ikke opdateret bios'en.. Er det ikke avanceret?
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:44 #21
ehh jeg mener der lægger en forklaring med i. noget med at smide det på en diskette, og så starter op på den diskette, og så starte et givet program.

og hvis du gør det, så må du under ingen omstændigheder pille ved noget før den giver dig lov. *G*
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:45 #22
Ok. Vo intet vover..

Hvis jeg ikke svarer igen inden for 10 minutter, så er min pc højst sandsynligt død :)

Så på forhånd tak! :P
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:46 #23
nej
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
16. oktober 2004 - 20:46 #24
giv det lige 20 mins. *G*
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
16. oktober 2004 - 21:09 #25
okey nu er de gået......
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
16. oktober 2004 - 21:16 #26
hmm.. not good. :(
Avatar billede zabber Nybegynder
17. oktober 2004 - 11:52 #27
Du skal bare opdater windows  Gå til Windows update under driveropdateringer  er der en til realtek
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2004 - 12:22 #28
Hvis der stadig er liv i den, så check det her:

"Start > Kør > Skriv "services.msc" (uden anførselstegn) > OK > Find "Windows audio" og dobbeltklik den > Sæt "Starttype" til "Automatisk".
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
17. oktober 2004 - 13:19 #29
Så lever jeg igen!

Efter jeg prøvede at opdatere BIOS'en gik den helt kold, og ville overhovedet ikke starte. Øv bøv, men jeg formatterede bare min systemdisk endnu en gang og voila så virkede den, stadig uden lyd oog nu også uden at kunne finde netværskkortet :P Rimelig flabet, men så formatterede jeg (for 3. gang) igen og nu virker alt som det skal! Sygt..
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
17. oktober 2004 - 13:20 #30
Men tak for hjælpen ellers..

Hvis Blackscorpion og Tonny vil have point så lav lige nogle svar, så kan i dele dem for at udvise goodwill :) Tak.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. oktober 2004 - 13:54 #31
Her kommer et svar fra mig.

Vi var lidt urolige over at du ikke kom på igen efter at du havde opdateret bios, men godt at du fik løst problemet :)
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
17. oktober 2004 - 16:40 #32
smider et svar.

Det jeg siger, ved ikke rigtigt hvad jeg skulle sige til dig, da de nogle gange har et skummelt lune. *G*
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
17. oktober 2004 - 16:50 #33
Blackscorpion, du får altså kun 99 pga det sidste du har skrevet - det giver INGEN mening :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. oktober 2004 - 16:56 #34
Takker for point :)
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
17. oktober 2004 - 17:11 #35
LOL, mig der blander det sammen med et andet spørgsmål. :P

men takker for point, og glad for det virker. ;)