Avatar billede sbp Nybegynder
16. oktober 2004 - 00:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Oprydning i Win XP

Jeg er kommet dertil at mit C-drev er ved at være godt fyldt og jeg har ikke mod på en formatering.
Derfor vil jeg gerne rydde lidt op, uden at fjerne kritiske ting og sager. Jeg har selvfølgelig fjernet tmp filer o.lign.
Kan/må man f.eks. fjerne diverse tmp filer der ligger under c:/windows og hedder f.eks. "$NtUninstallKB282010$" ?

Gode oprydningsforslag modtages gerne.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. oktober 2004 - 00:55 #1
Oprydning:
1. Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Diskoprydning. Dette åbner værktøjet.

2. Vælg det drev der skal ryddes op på og tryk Ok. Nu beregner Windows, hvor meget plads der kan frigøres.

3. Så kan der vælges på hvad der skal fjernes, - Windows har valgt nogle på forhånd og der kan frit foretages til eller fravalg. Alt kan slettes uden problemer. - Tryk Ok.

4. Bekræft med Ja. Der udføres herefter oprydning, ud fra de principper der blev valgt.

5. Programmet lukker selv og der kan nu arbejdes med en kvikkere computer med mere plads på harddisken.

--------------------------------------------------------------------------------

Defragmentering:

OBS
Inden defragmentering er det en god idé, at hive stikket til Internetadgangen ud af netkortet og derefter lukke alle kørende programmer, også dem nede ved uret. Når defragmenteringen er overstået bør du genstarte computeren og netstikket sættes i igen.
I tilfælde af, at defragmenteringen går i stå undervejs og begynder forfra, kan det være en god idé at køre den fra fejlsikker tilstand. Fejlsikker tilstand kommer du i ved, at trykke gentagne gange på <F8> under opstarten.

1. Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Diskdefragmentering. Dette åbner værktøjet.

2. Grundlæggende handler det så om, at markere/vælge, det drev man ønsker at defragmentere. Og igen afhængigt af Windows version, er der forskel på, hvordan defragmenteringen sættes i gang, men det giver i alle tilfælde sig selv. Se efter en knap med påtegnelsen - Ok eller Defragmentér og tryk på den.

3. Når defragmenteringen er overstået for det valgte drev, kommer der en besked om, at det er gjort og afhængigt af Windows version, om man ønsker at defragmentere andre drev. Man kan så foretage sine valg.

4. Når det hele er overstået er der kun tilbage, at lukke værktøjet.

5. Færdig.

Nu kører det hele sikkert lidt bedre ;-)
Avatar billede sbp Nybegynder
16. oktober 2004 - 01:05 #2
Tak for svaret - jeg går igang.
Avatar billede nottelmann Novice
17. oktober 2004 - 09:13 #3
De skjulte foldere i Windowsmappen der begynder med $NtUninstall kan sagtens fjernes. Dog kan du herefter ikke fortryde Windows-opdateringer. Der fjernes ca. 70 megabite.
Jeg havde derudover kun det problem at jeg skulle reinstallerer Publisher, men min pc blev hurtigere.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
19. oktober 2004 - 02:21 #4
Fik du det ordnet eller ... ?
Avatar billede sbp Nybegynder
04. januar 2012 - 23:36 #5
tak for hjælpen