Avatar billede sesam Nybegynder
15. oktober 2004 - 22:23 Der er 13 kommentarer og
4 løsninger

Normal temperatur på harddisk

Hvad er en "normal" temperatur på en harddisk?
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. oktober 2004 - 22:27 #1
ikke højere end ca. 40 grader er normalt.
Avatar billede maxfli Nybegynder
15. oktober 2004 - 22:28 #2
Næsten det samme som hos et menneske. Lige omkring de 37-38 grader det varierer efter hviklen harddisk du har.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. oktober 2004 - 22:30 #3
....
Avatar billede sesam Nybegynder
15. oktober 2004 - 22:38 #4
Kender i et godt program til at tjekke sådanne info?
Avatar billede sesam Nybegynder
15. oktober 2004 - 22:52 #5
Dvs. 49 grader er noget lort?

Jeg har lige investeret i et kølesystem ses her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104950

Men det har ikke hjulpet en eneste grad???

Hvordan kan det være den er så varm?
Avatar billede maxfli Nybegynder
15. oktober 2004 - 23:19 #6
nej det er det ikke det er bare en meget "varm" harddisk du har min er også omkring 43 grader...
Avatar billede bukkebruse Nybegynder
15. oktober 2004 - 23:34 #7
For at Zalmans harddisk-køler skal virke effektivt kræves et godt ventileret kabinet. Har du en blæser(e) monteret i kabinettet ?
Avatar billede sesam Nybegynder
16. oktober 2004 - 11:27 #8
Tak for hjælpen gutter.

Bukkebruse jeg installerede en blæser tæt på "grillen" og det lykkedes mig at bringe varmen ned fra 50 grader til 35 JUBIII... Så smid lige et svar...
Avatar billede bukkebruse Nybegynder
16. oktober 2004 - 17:13 #9
Her har du svaret.
Avatar billede a1a1 Novice
16. oktober 2004 - 17:45 #10
i følge det der står om kølesystemet skal man ikke bruge en blæser, dvs. det er noget skidt :o)

Har du prøvet at fjerne "kølesystemet" og så bare sætte en blæser tæt på?
Avatar billede bukkebruse Nybegynder
16. oktober 2004 - 17:56 #11
-> a1

Kølesystemet øger overfladen så harddisken lettere kan komme af med varmen. Men det kræver at temperaturen i kabinettet er væsentlig lavere end harddisken's. Med en blæser bliver harddisken endnu koldere end uden Zalmans kølesystem.

Det er ikke alt, der ikke står på Zalmans hjemmeside, der er noget skidt ;).
Avatar billede a1a1 Novice
16. oktober 2004 - 18:43 #12
Fanless design ensures noiseless....

han skriver jo selv at det ikke har virket UDEN blæser, så det kan jo ikke virke optimalt....

ja størrere overflade er godt for køling, det er jo også normalt at kabinettet fungerer som køler for harddisken (hd er skruet til kabinettet og afleder varmen derigennem) ;o)
Avatar billede bukkebruse Nybegynder
16. oktober 2004 - 21:13 #13
-> a1

Den direkte varmeafledning fra HD til kabinettet er begrænset, medmindre man har et alu-kabinet. Stålplade er en dårlig varmeleder.

Zalmans køler er ikke perfekt, men med hjælp fra en støjsvag blæser øges effekten med ca. rundt regnet 1 millard%
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. oktober 2004 - 21:43 #14
Så havde det helt sikkert også været nok hvis han havde købt en blæser fra starten af ;)
Avatar billede bukkebruse Nybegynder
16. oktober 2004 - 21:45 #15
Korrekt
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. oktober 2004 - 22:30 #16
Altså KUN blæseren ;)
Avatar billede bukkebruse Nybegynder
17. oktober 2004 - 00:09 #17
-> john stigers

Ja en blæser havde også løst problemet uden zalmans køleting. Han får bare ca. 5 grader mere ud af blæseren ved at bruge kølesystemet samtidig 8)