Avatar billede k0sm0s Nybegynder
15. oktober 2004 - 04:23 Der er 5 kommentarer

50 Hz vga

Jeg har en laptop som ikke har noget TV-out. Som et alternativt vil jeg proeve at bruge et lille kabel som splitter VGA signalet til S-video og et composite signal.
Men for at jeg kan bruge dette kabel, bliver jeg noed til at kunne koere 50Hz paa VGA, da mit TV ikke kan koere hoejere.
Selv om jeg vaelger "Generic Television" som monitor, saa kan jeg ikke vaelge mindre end 60Hz i Windows XP.

Grafikkortet er et Intel Extreme Graphics 2.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. oktober 2004 - 07:29 #1
hvor har du købet dette kabel?
Avatar billede k0sm0s Nybegynder
15. oktober 2004 - 12:06 #2
Det er et kabel som fulgte med et gammelt matrox kort. Der skulle ikke vaere noget i vejen for at bruge det hvis blot windows kunne give et 50 Hz signal.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. oktober 2004 - 18:10 #3
Dit gamle kort kunne næsten helt sikker heller ikke give 50 HZ, og du ødelægger ikke TV'et ved at give det 60 HZ, så det er da bare med at få det prøvet! Desuden kan dit grafik kort med sikkerhed heller ikke gå ned i den opløsning dit TV har (under 480*640). Så der er ikke andet at gøre end at prøve om det duer.
Avatar billede k0sm0s Nybegynder
15. oktober 2004 - 18:21 #4
Jeg ved at mit TV kan klare helt op til 1024x768 (ved 50Hz) da jeg har proevet det foer via TV-out. Men ved 60 Hz, som VGA er sat til, og 640x480 er der en masse flimmer og det baerer meget praeg af at det er de 60Hz som goer det. :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. oktober 2004 - 17:39 #5
tror desværre ikke at det så er muligt.

Et TV efter PAL standarten har en MAX opløsning på: 580x435 Det er muligt at det med dit gamle grafik kort var muligt at sætte den til 1024x768 men har du et billedrørs TV ville den aldrig kunne overstige 580x435.

http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2tv/vga_to_tv_techniques.html