Avatar billede hostmaster Nybegynder
12. oktober 2004 - 17:42 Der er 7 kommentarer

VBscript eller Java-script?

Hej allesammen!

Er der lige så stor understøttelse for VBscript som der er for Java-script?
Dvs. kan jeg være sikker på at alle browsere kan køre mine vbscripts.

mvh. Anders
Avatar billede roenving Novice
12. oktober 2004 - 17:45 #1
Nej !-)

Grundlæggende skal du regne med, at en M$-teknologi kun virker i M$-produkter ...

-- og hvorfor bruger du ikke bare javascript, for de to sprog kan da det samme client-side ?-)
Avatar billede hostmaster Nybegynder
12. oktober 2004 - 18:16 #2
Fordi jeg ikke har helt den samme erfaring med javascript som jeg har med vb..
Men er du sikker på vb ikke også kan bruges i fx opera og sådan?
Avatar billede roenving Novice
12. oktober 2004 - 18:21 #3
-- måske virker det i Opera, det ved jeg ikke noget om, men jeg ved, at javascript virker i alle browsere, så det er vel dumt at benytte sig af dansk for at spørge om vej, når nu man ved, at man i alle verdens lande kan benytte sig af engelsk, og i hvert fald finde nogen, som kan forstå en ...

-- selvom man er bedre til dansk, hjælper det ikke så meget i Kampala, for det vil være _meget_ svært at finde en, som kan dansk, men ikke særlig svært at finde en, som kan noget engelsk !-)
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 00:19 #4
Se http://www.opera.com/docs/specs/ for en nærmere gennemgang af, hvad Opera understøtter. Jeg kan dog afsløre at VBscript ikke er med.

Jeg kan ikke sige, om VBscript er med i IE/Mac, men da den kan regnes for død, vil det dermed sige, at der er en og kun en browser, der understøtter VBscript, nemlig IE på Windows. Dette kan så ses i forhold til denne lille smagsprøve på en liste over browsere, der forstår java script:

IE/Win
IE/Mac
Opera/Alle platforme (muligvis undtaget mobiltelefoner og håndholdte)
Mozilla/Alle platforme
Firefox/Alle platforme
Camino/Mac
Safari/Mac
Konqueror/KDE(Linux/Unix og lignende)

(Hvor der står "Alle platforme" betyder det bare alle de platforme, som browseren findes til.)

Bemærk at den eneste browser, der kan garanteres at forstå VBscript også forstår JavaScript. Og der findes også andre browsere, som jeg ikke har nævnt her.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2004 - 00:20 #5
JavaScript har både bedst support i browserne og størst udbredelse
på client side.

Men i ASP på server side er VBScript langt mere udbredt.
Avatar billede roenving Novice
13. oktober 2004 - 15:28 #6
-- men javascript fungerer så også problemfrit i asp, og der er sågar en open source javascript.NET-ting !-)
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2004 - 15:50 #7
Det fungerer.

Men ikke så udbredt.

Og JScript.NET har jeg slet ikke set meget til. Det smarteste ved det er at man kan kalde
det fra C#/VB.NET (eval funktionen i JavaScript er ret smart !).