Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2001 - 15:54 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Configurering af FTP

Jeg bruger en ny installation af Mandrake 7.2 og administrere systemet gennem webmin.

Jeg kan ikke få upload(under webmin), eller FTP (gennem et ftp program) til at virke.

Jeg har prøvet med ProfFtpd og WU-ftpd. men det er lige skidt!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
07. marts 2001 - 16:04 #1
Har du fulgt installations vejledningen på denne side:

http://www.orbdesigns.com/bpages/2001/odtl-mdk72-install2.html

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
07. marts 2001 - 16:14 #2
Det er måske derfor du har problemer med ProFTPd, men der er et link på siden til en nyere version:

http://rpmfind.net/linux/RPM/mandrake//7.2/SRPMS//proftpd-1.2.0rc2-7mdk.src.html

/per
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2001 - 07:58 #3
Tak for indsatsen Per.
Jeg har ikke fulgt orbdesign-vejlidningen.
Men jeg vil da prøve at hente den anden proftpd.rpm

Hvis det er \"svaret\"! får du alle pointene.
Jeg skal lige chekke!

Jens
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2001 - 08:28 #4
Efter at have installeret

ftp://rpmfind.net/linux/Mandrake/updates/7.2/RPMS/proftpd-1.2.0rc3-1.1mdk.i586.rpm

der ser ud til at være den nyeste.

Men det virker ikke!

Jeg prøvede at genstarte linux boxen. Og det så ikke ud til at ProFtpd serveren blev startet... den prøvede ikke engang!?

Jens
Avatar billede rhubarb Nybegynder
08. marts 2001 - 11:05 #5
Wuftp bliver started af xinetd, jeg kenner ikke proFtpd. du skal kigge i filerne:
/etc/xinetd.conf
/etc/xinetd.d/wu-ftpd

hvis der ikke er filerne xinetd*, saa hedder de inetd*, det afhænger af din distro.
xinetd er en ´super deamon` som starter andre server når der er brug for dem.
du kan restarte xinetd med komandoen:
/etc/init.d/xinetd restart
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. marts 2001 - 11:23 #6
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2001 - 13:45 #7
Rhubarb:
Jeg har prøvet med WU-ftpd. Men det vil heller ikke. HVis Jeg ikke får Proftp til at virke, vil jeg gerne give en masse point for din hjælp til at installere og CONFIGURER WU-ftpd.

per:
...Jeg prøver med den fil du foreslår.

Jens
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2001 - 13:49 #8
Den findes ikke!? jeg har prøvet på sitet og søgt på filnavnet!

ftp://ftp.rpmfind.net/linux/Mandrake-devel/cooker/cooker/Mandrake/RPMS/proftpd-1.2.1-1mdk.i586.rpm

jens
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2001 - 13:52 #9
Rhubarb
Har du godt styr på Wu-ftpd gennem webmin? Jeg overvejer at skifte...igen!
Avatar billede rhubarb Nybegynder
08. marts 2001 - 13:55 #10
en fil som du også skal kigge på som jeg ikke skrev om er /etc/services
Avatar billede rhubarb Nybegynder
08. marts 2001 - 13:55 #11
Der står hvilken service er started på hvilken port
Avatar billede rhubarb Nybegynder
08. marts 2001 - 14:09 #12
Jeg mener at webmin går ud fra at det er wu-ftpd der er installeret når det er installeret først. Jeg bruger mest scripts, det er sådan jeg er voksed op ;-) så jeg kan ikke vurdere om det er godt med webmin.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2001 - 14:16 #13
ja, webmin går ud fra WU-ftpd, men det skulle ikke forhindre at kører noget andet!?

Jeg har nu inet, inetd og xinetd startet ved reboot! Giver det problemer? Hvad gør jeg?

Jens
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2001 - 14:31 #14
that\'s identd not inetd...
Avatar billede rhubarb Nybegynder
08. marts 2001 - 14:34 #15
Du skal helst kun køre inetd eller xinetd, xinetd er den nye standard. Prøv at kigge i /etc/services om der står ftp:
ftp-data        20/tcp
ftp            21/tcp
Så kig på /etc/xinetd.d/wu-ftpd:

# default: on
# description: The wu-ftpd FTP server serves FTP connections. It uses \\
#      normal, unencrypted usernames and passwords for authentication.
service ftp
{
        socket_type            = stream
        wait                    = no
        user                    = root
        server                  = /usr/sbin/in.ftpd
        server_args            = -l -a
        log_on_success          += DURATION USERID
        log_on_failure          += USERID
        nice                    = 10
}

Hvis alt er i orden så prøv at restarte xinetd:
/etc/init.d/xinetd restart
(inetd skal være stopped:
/etc/init.d/inetd stop)

Hvis du nu prøver at lave en forbindelse med din server, så skulle xinetd starte ftp serveren når der er behov.
Avatar billede rhubarb Nybegynder
08. marts 2001 - 14:44 #16
identd skulle ikke give problemer, men hvis du ikke bruger xinetd til at starte identd så er det bedre at fjerne den fra /etc/services det er port nummer 113.
Avatar billede rhubarb Nybegynder
08. marts 2001 - 14:47 #17
du kan nemmest prøve med ftp localhost og så logge ind med en lacal profile.
hvis du så starter top i et andet vindue så skulle du se at ftp serveren blev started.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2001 - 14:55 #18
Her er lidt point....

Pludseligt viorker ftp!!!

Jeg har rodet lidt med boot servic\'ne, og genstarted!!! Og det Kører...

Tak for hjælpen, selvom jeg ikke aner hvad der skete eller hvad der var galt!

Det kom til at virke mens jeg snakkede med dig så du får point...tak, Jens
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2001 - 15:39 #19
Jeg kan dog ikke styrer noget fra webmin (adgang og sårn), Så jeg prøver at installere WU istedet for....
Lidt fjollet når det nu endeligt virker!

Hvis jeg får problemer, ved jeg hvor jeg skal spørge!

Jens
Avatar billede add2me.dk Nybegynder
18. marts 2001 - 19:30 #20
Hej rhubarb
Kan man komme i kontakt med dig
kald mig evt på icq 61045719
eller 26140303
lars