Avatar billede a2b Nybegynder
07. marts 2001 - 15:38 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

win2000 netværk (jeg er gået kold)...

Jeg er ny til windows 2000 server edition, så der er intet der kan kategoriseres som dumme eller ubrugelige svar, al hjælp er mere end velkommen!

Her er mit problem:

Jeg har en win2000 server sat op, allerede konfigureret af en tidligere ansat.

Derudover er der en Novell server, som passer sig selv i det store hele.

Ca. 40 noder, 1 af dem er allerede tilsluttet win2000 serveren. (kun 1)!

Jeg kan ikke få serveren til at finde noderne på netværket!

Hvis der er nogen der helt basalt vil forklare fremgangsmåden så jeg kan tjekke at jeg ikke har overset et eller andet basalt, vil det være perfekt.

Jeg tror det kan være enten pga konflikter med novell serveren iform af 2 netværks login´s, eller forkert konfigurering af serveren....?

Men jeg håber på det er fordi jeg er ny til win2000 at jeg overser noget helt fundementalt, men jeg kan på ingen måde se \"hele netværket\".

Skal de tilføjes 1 for 1 (noderne)? Og hvis ja, ved søgning på navn, arbejdsgruppe eller ???

Lige nu er jeg HELT tabt, så hvis du har en ide eller erfaring med lignende problemer, ser jeg frem til svar...
Avatar billede Jman Praktikant
07. marts 2001 - 15:51 #1
har du tjekket at brugerne (er det noderne?) har microsoft klient netværk på deres maskiner?
Avatar billede jasber Nybegynder
07. marts 2001 - 17:13 #2
En Novell server kører normal IPX, hvor en WIN2000 kører TCP/IP (eller NetBeui). NetBeui er en browser bar protocol, hvorimod du skal bruge en WINS service på din NT server når du kører TCP/IP.

IPX er mig bekendt ikke browses (hvorfor du ikke kan browse dit netværk).

På alle dine noder skal der derfor være NetBeui eller TCP/IP samt du skal have fil-sharing enabled.

Håber at det hjælper :)
Avatar billede jasber Nybegynder
07. marts 2001 - 17:13 #3
Noder.... Kører du Tokenring?
Avatar billede a2b Nybegynder
08. marts 2001 - 03:56 #4
Jeg kiggede på nogle af de ting du nævner jasber tidligere, men det var den slags ting jeg tænkte på at jeg gerne ville høre generelle ting om i min post tidligere.

Jeg skal lige tjekke igen, tror umiddelbart godt det kan være en kombination af flere småting, men frygtede det var et \"større\" novell vs win2k problem...
Avatar billede a2b Nybegynder
08. marts 2001 - 03:58 #5
Og nej det er ikke en token-ring det er et \"normalt\" ethernet netværk, det er bare min netværksordbog der ikke er så veludviklet =)

Derfor også disse posts....
Avatar billede a2b Nybegynder
08. marts 2001 - 18:42 #6
Er der nogen der ved om der er nogle \"generelle\" bugs med win2000 server og win98 se klienter man skal være opmærksom på?
Avatar billede jasber Nybegynder
08. marts 2001 - 19:12 #7
Der er kommet en SP1 til Win2K, men om den har noget med netværk at gøre ved jeg ikke - Derimod har WIN98 SE meget svært ved at lukke ned, når den har været på LANet. Microsoft har lavet 3 eller 4 patches for dette problem, der i nogen grad løser det. Win98 lider ikke af samme nedluknings-problem.
Avatar billede a2b Nybegynder
13. marts 2001 - 13:28 #8
Tak jasber, jeg kiggede på det hele en gang til, og har fået det skrænket ind til 2 ting:

1: Enten overser jeg et eller andet basalt når jeg søger på klienter med serveren, da den intet kan finde, og ikke bruger mere end 2 sekunder før den stopper søgningen.

2: Der er en eller anden detalje man skal være opmærksom på i forhold til novell serveren (hvilket jeg umiddelbart tvivler på). Alt skulle være ok, protokoller, kabel osv osv osv...

Håber du har tid/tålmodighed til at svare igen =)
Avatar billede a2b Nybegynder
13. marts 2001 - 15:49 #9
Ok Jasber, tak for hjælpen, som jeg sagde var det noget helt basalt...

(Det er første gang jeg overhovedet kigger på win2000 server edition) og det viste sig (sjovt nok) at den ikke \"connecter\" til netværket automatiskt, hvilket jeg troede...

Jeg går ud fra det er grundet at det er et opkaldskortet der bruges?

Anyways, det burde virke når jeg giver den en IP-range og en subnet maske ikke?

Nu kan klienterne i det mindste se serveren =) Så gælder det bare om at få den til at se netværket også =)
Avatar billede a2b Nybegynder
13. marts 2001 - 15:51 #10
...med ip-range tænker jeg på for at konfigurere DHCP serveren ordentligt, så den automatiskt kan tildele IP´er til klienterne...

Kræves det ikke for at den kan se dem?
Avatar billede jasber Nybegynder
13. marts 2001 - 16:11 #11
Bare husk at din server skal være en del af det range/maske du sætter op, altså kunne du feks. sige:

192.168.10.1 - 192.168.10.100 er statisk (til server, printer, default gateway etc.)
192.168.10.101 - 192.168.10.254 er dit DHCP scope (til noder)

Husk at bruge en \"non-routed\" IP range for dit LAN, som f.eks

192.168.10.X
172.16.X.X

Hvilket er ranges der ikke kan tildeles ude på Internettet, de kan klart nok routes lokalt :)

Venligst