Avatar billede witte Nybegynder
07. marts 2001 - 15:09 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

ADSL (CC)

Hejsa...

Jeg har en router fra CC... Vi er et par stykker på en hub... Jeg skal have sat min router så al 21(FTP) trafik bliver sendt til min... Routeren kører DHCP... kan jeg ikke tvinge den til give mit et bestemt IP hver gang? ... altså selv sætte f.eks. 10.0.0.3 ?... lige nu vil den ikke.. hvis jeg bare skriver det i IP-adresse ? (det er jo ikke så smart, at den ændre mit interne ip, når den skal route til min pc) ... Håver i forstår..

Tak
Avatar billede snowball Novice
07. marts 2001 - 15:44 #1
Prøv dette:

Log på routeren og enable den. Skriv så:

set dhcp server pool 0 size 10

Det bevirker at DHCP scoopet kun er på 10 IP\'er og ikke de normale 254. Det vil så sige, at du kan sætte din PC til at ha\' en fast IP som ligger over de første 10 IP\'er. F.eks. 10.0.0.13. Nu kan du så lave dine NAT tilføjelser til din faste IP !

Snowball
Avatar billede witte Nybegynder
07. marts 2001 - 16:00 #2
Vil den så acceptere, at man selv tildeler ens pc en fast ip?... over 10?
Avatar billede witte Nybegynder
07. marts 2001 - 16:02 #3
Jeg forstår det bare ikke.... Jeg har en ven, der har WOL.. og han kan godt bare sætte computeren til, at vælge en tilfældig... også tildeler routeren selv ip\'er til resten.. ? .. Der er måske forskel på wol og cc\'s opsætning
Avatar billede witte Nybegynder
07. marts 2001 - 16:05 #4
Jeg kan se i WOL\'s opsætning står der:
- set dhcp server pool 0 size 250
I CC opsætning står der ikke noget om size...
Avatar billede snowball Novice
07. marts 2001 - 16:10 #5
Hvis du berænser routerens DHCP scope og selv gi\'r dig en IP der ligger over det som DHCP\'en tildeler, så skulle der jo ikke være noget problem i det!

Hvis du skriver:

show dhcp server pool 0

så kan du se at hvor meget size er sat til !

Snowball
Avatar billede witte Nybegynder
07. marts 2001 - 16:14 #6
Okay.. prøver lige...
Avatar billede witte Nybegynder
07. marts 2001 - 16:15 #7
Er det ikke bare f.eks. 250 forskellige ip\'er... er du sikker på, at de starter fra 0-250?...
Avatar billede alnoee Nybegynder
07. marts 2001 - 16:17 #8
Jeg ved ikke så meget om det, men ville det ikke være muligt at sætte leasen op, så man beholder IP\'en længere?

kan se at min lease er sat til 1080 Sek. (Har WOL ADSL)
Avatar billede snowball Novice
07. marts 2001 - 16:36 #9
witte: Det er det net routeren selv er på, så det er kun de sidste numrer, og den starter fra 2 da routeren selv bruger IP 1 !

alnose: Det hjælper jo ikke ret meget. Hva\' nu hvis hans PC er slukket lige når leasen løber ud ? Du kan jo sætte den til hvad du vil, men det kan jo altid ske at hans PC er slukket lige når leasen skal fornyes !

Snowball
Avatar billede snowball Novice
07. marts 2001 - 16:36 #10
whoops...alnose = alnoee ;)

Snowball
Avatar billede alnoee Nybegynder
07. marts 2001 - 16:44 #11
Snowball>> Det er meget muligt, som sagt ved jeg ikke ret meget om det ;)

..MEN..

Jeg går i en PC klasse på HTX, hvor vi også får tildelt IP\'en af en DHCP server, der har man (næsten) altid samme IP, og leasen løber meget lang tid (et par mdr.) Selvom jeg har fået en IP herhjemme fra routeren, får jeg altid den samme når jeg kommer på skolen igen..

Ved ikke om det kan hjælpe dig på sporet !
Avatar billede snowball Novice
07. marts 2001 - 17:12 #12
Det er rigtigt nok. Man kan jo bare sætte den til et eller andet sindsygt højt, men det er jo lidt af en \"bob bob løsning\" ;)

Snowball
Avatar billede alnoee Nybegynder
07. marts 2001 - 17:15 #13
>>Snowball

Ved du hvordan man ændre lease tiden i CISCO 677 ?
Avatar billede snowball Novice
07. marts 2001 - 17:23 #14
set dhcp server pool 0 lease x

x er selvfølgelig et tal, og tallet er i sekunder ;)

Snowball
Avatar billede alnoee Nybegynder
07. marts 2001 - 17:24 #15
OK tak !