Avatar billede zeth2610 Nybegynder
11. oktober 2004 - 18:02 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Netværk mellem 2 PC - Hvordan?

Hey..

Jeg har lige købt en ny bærbar, og nu vil jeg gerne overføre nogle af tingene fra min gamle, til min nye..

Hvordan kan jeg gøre det?

Jeg har en switch, hvis det skulle hjælpe, men hvordan skal det forbindes, og hvordan opsætter jeg det på de forskellige computere?

Mvh. Robin
Avatar billede tronic1 Nybegynder
11. oktober 2004 - 18:10 #1
Hvis du forbinder de 2 pc'er direkte, skal du bruge et krydset netværkskabel.
Hvis du forbinder dem igennem switchen er det et straight kabel du skal bruge.
Nogle switche er dog sat op, så det er ligemeget om du bruger den ene eller anden type fra PC til switch, da den selv finder ud af det.

Så skal du have dine pc'er sat op, så du fra din bærbare kan komme ind på din gamle.
Det gør du ved at lave en fast IP og fast Undernetmaske, så de er ens.
EKS: IP = 10.0.0.1 og den anden pc er 10.0.0.2 og undernetmasken skal være 255.255.255.0 på begge maskiner.

VIGTIGT: Firewall skal være slået fra på begge maskiner...
Avatar billede anhansen Nybegynder
11. oktober 2004 - 18:12 #2
det skulle være muligt bare at sætte de to i hver sin port i switchen.
Sætte dem op til dhcp - og medlem af samme arbejdsgruppe.

Så skulle de vist kunne se hinanden.
Avatar billede zeth2610 Nybegynder
11. oktober 2004 - 18:12 #3
Kan jeg ikke bare dele den mappe jeg vil have smidt over på min anden computer f.eks??

Forresten, ved du om TDC Webspeed (Motorola) modem, understøtter WLAN?
Avatar billede anhansen Nybegynder
11. oktober 2004 - 18:18 #4
Det tror jeg ikke det gør - hvis der ikke sidder en lille antenne derpå er det næsten helt sikkert den ikke gør.. :-)

Og jo.. du skal også sørge for at dele mappen - alt det andet er for at de to computere kan snakke sammen - og så skal mappen deles for at den ene computer kan få lov at tilgå data i mappen.
Avatar billede zeth2610 Nybegynder
11. oktober 2004 - 19:47 #5
anhansen -> jamen hvordan gør jeg det? hehe.. Er ikke helt så meget inde i det!
Avatar billede tronic1 Nybegynder
11. oktober 2004 - 20:31 #6
del din mappe på pc1 som eks. "hej".
Sæt kabel mellem de to computere og inde i adresse-linjen i Denne Computer skriver du "\\pc1\hej" og så skulle du gerne kunne komme ind i den mappe.

Er det to bærbare du overfører igennem? Det er nemmest med et kabel, da WiFi-net tager en krig at sætte op, bare for den smule du skal bruge det til.
Avatar billede zeth2610 Nybegynder
11. oktober 2004 - 20:48 #7
Nej den ene er min stationære (gamle), og så vil jeg gerne have det over på den nye..

Jamen skal de ikke oprette forbindelse til hinanden?
Avatar billede tronic1 Nybegynder
11. oktober 2004 - 21:10 #8
Gør følgende. Sæt begge pc'er ind i switchen og tag derefter internettet ud af switchen. Gå ind i Egenskaber for netværket og slå firewall fra. Alle de firewall-programmer du måtte have skal være slået fra, for at være sikker på, at de kan komme ind på hinanden.
Derefter sætter du din stationære til at have ip som i mit første indlæg og den anden pc til at have den anden ip...
tager og deler mappen på din stationære som "hvad-den-nu-hedder-mappen" og tager derefter din bærbare og skriver "\\stationære-pc\hvad-den-nu-hedder-mappen" og så skulle du være inde ved dine filer.
Da de ikke er sat på nettet ved denne fremgangsmåde, skulle risiko for at andre får adgang til dine filer være = 0.... kan du bruge det??
Avatar billede zeth2610 Nybegynder
11. oktober 2004 - 21:44 #9
Jeg prøver lige, og så melder jeg tilbage.. :D
Avatar billede zeth2610 Nybegynder
11. oktober 2004 - 21:46 #10
Hmm, hvordan ændre jeg ip på begge?
Avatar billede tronic1 Nybegynder
12. oktober 2004 - 09:43 #11
hvilken windows kører du med?
Avatar billede zeth2610 Nybegynder
12. oktober 2004 - 13:14 #12
Jeg har selv fundet ud af hvordan:

Først installere man ipx(protokol)
Så vælger man hvilken mappe man vil dele..
Og så går man ind i netværksteder på den anden computer, og så har man adgang til den mappe man har delt fra den anden computer..
Og skal de have samme arbejdsgruppe..

Kan jeg dele pointsne mellem jer? :D

Tak for hjælpen begge.
Avatar billede anhansen Nybegynder
12. oktober 2004 - 13:21 #13
Det er fint med mig... Du skal bare markere begge i boksen med svar - og så trykke accepter.
Avatar billede anhansen Nybegynder
12. oktober 2004 - 13:21 #14
svar
Avatar billede zeth2610 Nybegynder
12. oktober 2004 - 14:06 #15
Sådan.. Tak for hjælpen til jer begge :)
Avatar billede tronic1 Nybegynder
12. oktober 2004 - 14:48 #16
selv tak...