Avatar billede zim Nybegynder
11. oktober 2004 - 17:43 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Installare Win XP på en partionen, men beholde min data?!

Hej Folkens

I øjeblikket har jeg WinXp til at ligge på en partionen på 90Gb, derudover har jeg en parition med Fedora Project, og to andre partioner med data.

NU vil jeg så gerne have formateret min 90 Gb, og delt den op i et par mindre partitioner, men den tillader jo ikke mere en 4 primære partioner, og da windows ikke kan boote fra en udvidet, så er lidt lost på hvad jeg skal gøre. Skal lige siges at det er 1 stor disk på 250Gb.

Jeg havde regnet med at boote i dos, og formatere winXP partitionen derfra, lave en primær disk på 20gb, dernæst slette en af mine partioner, lave en udvidet, og derefter flytte al min data over igen.
Eller hvordan burde jeg gribe sagen an.

Mvh Mig
Avatar billede glen5000 Nybegynder
11. oktober 2004 - 17:55 #1
Når du boot'er fra XP-cd'en har du mulighed for at oprette og slette partitioner. Så hvis du sletter din 90 gb partition og i stedet opretter en på 20 gb, som du kan installere xp på. Så kan du efter installationen af windows, kan du oprette den sidste partion, eller hvordan det nu var du ville have det :)

Hilsen Glen
Avatar billede zim Nybegynder
11. oktober 2004 - 17:58 #2
nope, har selvfølgelig prøvet det, og win xp instalationen finder selvfølgelig kun en disk åp ca. 130Gb. Ikke flere men kun 1!. selvom jeg har fire, og min disk er 250Gb... det wird
Avatar billede glen5000 Nybegynder
11. oktober 2004 - 18:15 #3
Okay, det problem har jeg også. Jeg har en 200 gb harddiske, som sidder om slave, og der kan xp installationen også kun se ca 130 gb. Men for mig er det ikke noget problem da jeg installere windows på en anden meget mindre harddisk. Jeg har aldrig fundet en løsning til at kunne se de manglende gb :(
Så det er der desværre en anden det blive nød til at hjælpe dig med.

Hilsen Glen
Avatar billede haverslev Novice
11. oktober 2004 - 18:22 #4
glen5000 > med SP1 installeret, skulle det nu være muligt at se store HD ;)
Avatar billede haverslev Novice
11. oktober 2004 - 18:26 #5
zim >Systempartitionen skal være en aktiv primær partition, der er markeret som aktiv til start, og den skal være placeret på den disk, computeren får adgang til, når systemet startes. Der kan kun være én aktiv systempartition på en disk ad gangen. Du kan have flere grundlæggende diske, og hver kan have en aktiv partition. Computeren vil imidlertid kun starte fra én specifik disk. Hvis du vil bruge et andet operativsystem, skal du aktivere dets systempartition, inden du genstarter computeren.
Du kan oprette op til fire primære partitioner, eller du kan oprette tre primære partitioner og én udvidet partition.
Avatar billede zim Nybegynder
11. oktober 2004 - 18:36 #6
haverslev>Ja, det meste af det der vidste jeg godt... Men det afhjælper ikke rigtigt mit problem...
Avatar billede haverslev Novice
11. oktober 2004 - 18:48 #7
det vil sige du booter fra en alm. Xp cd og ikke en xp sp1 cd ?
XP cd viser kun lille diske, så der har du et probs.
Avatar billede zim Nybegynder
11. oktober 2004 - 19:13 #8
jep, det må nok være der problemet ligger, men hvorn får jeg fat i den? skal jeg så ud og købe nyt windows xp, eller kan jeg kombinere det med at hente sp 1, og smide det på en cd?
Avatar billede haverslev Novice
11. oktober 2004 - 19:21 #9
ja du kan lave en cd med det hele, her er en overskuelig guide: (henviser dog til SP2 som Sp1 er incl. i. men tag kun sp1 hvis du er bange for probs. med SP2)
http://www.dailyrush.dk/features/guides/871/
Avatar billede zim Nybegynder
11. oktober 2004 - 22:14 #10
kanon... er i fuld gang nu, takker... så smid lige nogle et svar..
Avatar billede haverslev Novice
11. oktober 2004 - 22:24 #11
;) håber det lykkedes for dig.
Avatar billede zim Nybegynder
12. oktober 2004 - 18:27 #12
jep det virkede fint... bare stadig lidt mobset over at man kun tidlader 4 primære dreve, hvorfor ikke flere....
Avatar billede haverslev Novice
12. oktober 2004 - 20:00 #13
tjaa, det kan jeg ikke svare dig på - Bill mener åbenbart det er nok ;)