Avatar billede ra1101 Nybegynder
11. oktober 2004 - 13:44 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Find brugers telefonnr

Hej

Er der nogen der ved hvordan man på en formular, kan "trække" den pågældende brugers telefonnr fra "den offentlige adressebog", ind i et felt på formularen???

Jeg tænker på "names.nsf" hvor alle brugerne er oprettet, og hvor deres telefonnr. står i, så hvorfor skulle man ikke kunne!!!

Jeg har prøvet med dblookup uden held........
Jeg har prøvet følgende kode:
@DbLookup("";"servernavn";names.nsf;People; @UserName; 2)
Telefonnummere står i kolonne nr. 2. Jeg har også prøvet at indsætte feltnavnet "OfficePhoneNumber" istedet for kolonnenr.

Alt sammen uden held. Nogen gode ideer????
11. oktober 2004 - 14:09 #1
Der er flere ting du skal være opmærksom på. For det første, så giver @UserName  det kanoniske navn, dvs. "CN=Brugernavn/OU=" osv. People står med "Efternavn, Fornavn". Så prøv at bruge ($VIMPeople) view'et i stedet. Desuden skal du huske at databasefilnavn og view skal i dobbeltplinger, altså "names.nsf" og "People" eller "($VIMPeople)". Håber det hjælper.
Avatar billede jogii Nybegynder
11. oktober 2004 - 16:51 #2
Din fejl ligger vistnok i at server og dbsti skal overføres som en liste.
Prøv ellers med følgende kode som er lidt nemmere at fejlfinde.

REM "Vælg den servertildeling som passer dig bedst";

_server := <navnet på din server>;
_server := @Subset(@DbName; 1);
_server := @DbName[1];

_path := _server : "names.nsf";

_view := "($Users)";
_key := @UserName
_fieldcolumn := "OfficePhoneNumber";
_lookup := @DbLookup( "":"NoCache"; _path; _view; _key; _fieldcolumn);
@If(@IsError(_lookup); @Text(_lookup); _lookup)

Dette burde levere det du har brug for.
//Jörg
Avatar billede ra1101 Nybegynder
12. oktober 2004 - 09:00 #3
jogii: Det er bare kanon, det ser ud som om det vil virke. Jeg får lige nu følgende fejl: Posten findes ikke i indekset, eller indeks over oversigten er endnu ikke oprettet.

Jeg har bare det problem at jeg sidder som en lus mellem 2 negle, og kan ikke få "lov" til at danne indeks på names.nsf.

Har du nogen gode ideer til om man kan "omgå" denne indeksering, eller SKAL den bare være indekseret??????
Avatar billede jogii Nybegynder
12. oktober 2004 - 10:10 #4
Har du prøvet at åbne oversigten ($Users)? For at se indholdet i den skal du gøre følgende:
1. Luk adressebogen (hvis den er åben)
2. Marker adressebogen i Arbejdsområdet
3. Hold <Ctrl Shift> nede mens du vælger "Menu -> View -> Goto..."
    (ved at holde <Ctrl Shift> nede tilføjes de skjulte oversigter til listen)
4. Find oversigten ($Users)
5. Hold <Ctrl Shift> nede mens du trykker [Open]

Nu burde du kunne se indholdet i oversigten. Undersøg derefter på det navn du leder efter. Bemærk at @UserName afleverer dit navn i kanonisk format (CN=Dit Navn/O=Dit Firma). Det samme skal kunne findes i oversigten ($Users).

Jeg havde ikke testet koden foroven men bare skrevet den ud fra  hukommelsen. Nedenstående virker tilsyneladende bedre (Notes6):

_server := @DbName[1];
_path := _server : "names.nsf";
_view := "($Users)";
_key := @UserName;
_fieldcolumn := "OfficePhoneNumber";
_lookup := @DbLookup( "":"NoCache"; _path; _view; _key; _fieldcolumn);
@If(@IsError(_lookup); @Text(_lookup); _lookup)