Avatar billede tina_j Nybegynder
11. oktober 2004 - 10:27 Der er 14 kommentarer

Sætte skrivehastigheden ned ved brænding

Kort fortalt har jeg lånt en liteon usb cd/dvd-brænder, men har kun alm. usb1 i min gamle comp. Men virke skal det uanset hvad.
Jeg kan godt brænde dvd-skiver (Ritek DVD+RW) ved 2.4x (eneste mulighed) Det går helt fint.
Når jeg så vil prøve at brænde CDR går det galt.Mit gæt er at 8x simpelt hen er for hurtigt til min gamle comp/usb1, og jeg kan ikke sætte hastigheden ned under 8x i brænderprogrammerne. Har prøvet 4-5 forskellige programmer nu. Har måtte smide 5-6 skiver i skraldespanden.
Hvordan får jeg ændret hastigheden eller det er måske slet ikke løsningen?
Alle forslag om køb af nyt bliver ignoreret, da min pengepung er fuldstændig tom. Hvis jeg havde råd havde jeg "bare" købt en ny comp. og problemet var sikkert løst.
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. oktober 2004 - 10:31 #1
Jeg bruger selv Nero og derer ingen problemer med at sætte brænderhastigheden ned. Jeg bærnder ofte ved lavere hastighed hvis der er tid. Sandsyneligheden for at en brænding går godt er jo højere hvis du brænder langsomt.

Kan du ikke sætte et USB2 kort i din maskine, det er vist ikke så dyrt
Avatar billede tina_j Nybegynder
11. oktober 2004 - 10:34 #2
Har prøvet nero, men valgmulighederne er stadig kun 8x og opefter. Hvad er  "ikke så dyrt" ?
Avatar billede levich Nybegynder
11. oktober 2004 - 10:49 #3
Nero cacher data (=læser frem) når den brænder. Under brænding er der to "bjælker", hvor den øverste viser hvor meget der er "læst frem", og den nederste viser hvor langt du er kommet i brændingen. Hvis denne øversted bjælke forbliver fyldt er der ingen problemet med læsehastigheden.
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. oktober 2004 - 10:51 #4
300,- hvis jeg ikke husker helt galt. Min nero kan gå ned til 1X
Avatar billede tina_j Nybegynder
11. oktober 2004 - 11:07 #5
hmmm... måske skulle jeg lige ofre min anden sidste cd-skive og se hvad der egentlig sker i Nero, for hvert program giver hver sin fejlmelding så jeg kan snart ikke huske hvad der er hvad.

- Men ud over det, vil jeg da stadig gerne have mulighed for at kunne brænde med hastigheder under 8x !!! hvliket egentlig er mit hovedproblem.

- og 300 kr... måske lidt meget for en computer der alligevel skal udskiftes når jeg vinder i lotto.

(sjovt nok, et lidt omvendt problem, da alle gerne vil have mere fart, he, he)
Avatar billede serverservice Praktikant
11. oktober 2004 - 11:09 #6
Hej Tina , her er et til 59,- http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=12188
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. oktober 2004 - 11:29 #7
Husk at undersøge om der er krav til motherboardets support af usb (2)
Avatar billede tina_j Nybegynder
11. oktober 2004 - 11:29 #8
nå ja, det kan jeg godt overleves til den pris... så det vil jeg da bestille. Men stadig ingen forslag til hvordan man sætter den sk... hastighed ned?
Avatar billede serverservice Praktikant
11. oktober 2004 - 11:37 #9
Hvis du bruger guiden i Nero kommer den automatisk frem med menuen "Write speed" her sætter du din hastighed.
Avatar billede tina_j Nybegynder
11. oktober 2004 - 12:07 #10
ja, men jeg har jo kun mulighed for at sætte den på mindst 8x her...
Avatar billede serverservice Praktikant
11. oktober 2004 - 12:25 #11
Hvis du i Nero vælger:
file - new compilation- burn - write speed - får du så ikke mulighed for 4 x speed ? Det har jeg og bruger ver. 5.5.10.54
Avatar billede tina_j Nybegynder
11. oktober 2004 - 12:40 #12
Helt nøjagtigt kan jeg vælge:
8x, 16x, 24x, 32x og 40x

jeg har endda forsøgt både med 5.5 og nu 6.3
Avatar billede serverservice Praktikant
11. oktober 2004 - 12:45 #13
så vil jeg tro at det er brænderen der ikke understøtter mindre?
Avatar billede tina_j Nybegynder
11. oktober 2004 - 12:54 #14
Måske...  jeg må nok bare lade det være sådan, hvis ingen andre muligheder.
Men jeg synes bare at det er underligt, at den godt kan brænde dvd med 2,4x men ikke cd under 8x.

Nå men jeg opgiver. Lader spørgsmålet stå åben en dags tid og ser om der kommer en løsning. Tak for alle svarene, men indtil videre vil jeg ikke give point da mit spørgsmål egentligt ikke er besvaret/løst...

Hvis nogen er utilfredse med det, må de give sig til kende.