Avatar billede askask Nybegynder
07. marts 2001 - 12:29 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

Udskiftning af CPU i bærbar

Kan man skifte en Pentium III processor i en bærbar ud med en større model, f.eks fra 650 Mhz til 850 Mhz?
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2001 - 12:30 #1
Ja, hvis modellen understøtter det, men jeg ville nok lade en der har forstand på det gøre det.
Avatar billede anders_riis Nybegynder
07. marts 2001 - 12:55 #2
ja, det kan godt lade sig gøre men få en forhandler til at gøre det...Der kan nemt opstå problemer når pladsen er så lille...
Avatar billede microtec Nybegynder
07. marts 2001 - 15:34 #3
Jeg tror det er letter sagt end gjort.
I en almindelig desktop PC sidder CPUen normalt i en sokkel og kan let udskiftes.
I de bærbare PCér jeg har haft åbnet har CPUen været loddet direkte i printkortet. En SMD-monteret CPU med så mange ben lodder man ikke bare ud med en almindelig loddekolbe. Det kræver professionelt udlodningsudstyr.

Jeg tror hverken du eller en forhandler selv kan udskifte en CPU i en bærbar PC.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
07. marts 2001 - 21:57 #4
Hvis bundkortet i den bærbare er lavet til det!
Multiplier og bushastighed skal kunne følge med(Lodning af modstande)

Udover at du skal have en tekniker til at gøre det, så skal du også finde processoren...I dette tilfælde en Mobile PIII... Nok ikke lige noget som din lokale edbpusher har på lager.

En anden mulighed er at undersøge hos et værksted om der er en større model i serien, som bruger samme bundkort men med en hurtigere processor... Se om du ikke kan skaffe dette andet bundkort(Værksted igen), det er en bedre løsning end at lodde på det gamle.

Hvis du er rigtig heldig, så falder alt i hak når du får maskinen på værksted...Det kan jo være at alt kan stilles via Dip-switches, og processoren er sokkelmonteret.

Avatar billede microtec Nybegynder
07. marts 2001 - 22:52 #5
aaa_2500 >> Jeg har aldrig set en sokkel monteret CPU i en bærbar PC. Der er simpelthen ikke plads til den.
Du har ret i at et andet bundkort kunne være en løsning.
Det er temmelig risikabelt at lodde en CPU ud, for ikke at sige det er dømt til at mislykkes, hvis man ikke råder over et rigtigt IR-udlodningsudstyr.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
08. marts 2001 - 01:21 #6
microtec,

Det er heller ikke særlig kendt nu om dage... Der er dog nogle modeller som stadig laves på den måde...Dog primært til lav ydelse/brug via strømforsyning/indbygning osv... Ikke noget som private *normalt* har adgang til... Men jeg har for tit taget det forbehold, bare for at finde ud af at kunden havde rent faktisk noget han ikke skulle have... Derfor nævnte jeg det...

Men et andet mobo fra en hurtigere model er da klart at foretrække...
Avatar billede microtec Nybegynder
31. marts 2001 - 00:22 #7
askask >> Har du fundet ud af om det overhovedet er muligt at udskifte CPUen i din bærbare?
Avatar billede askask Nybegynder
09. april 2001 - 04:58 #8
Den ASUS 8400-30 jeg lige har købt, skulle give mulighed for at skifte CPUen.
Tak for kommentarene!