Avatar billede zchou Nybegynder
10. oktober 2004 - 15:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Windows update = langsom pc?

Hey,

da min computer her på det sidste begyndte at opføre sig lidt uregelmæssigt tænkte jeg, at den kunne trænge til en formatering. Det gjorde jeg så og fik installeret mine programmer igen (uden problemer). Derefter ville jeg så opdatere mit Windows XP. Hentede "to" opdateringer:

1) http://v4.windowsupdate.microsoft.com/da/default.asp (uden problemer)

2) De opdateringer der automatisk bliver installeret på www.windowsupdate.com

Ved den anden opdatering er problemerne så begyndt at opstå. Computeren er meget langsom under opstart og "låser" tit så den eneste mulighed er at genstarte manuelt.

Er der nogen der har oplevet samme problem? og hvordan kan det evt. afhjælpes?

På forhånd tak
Avatar billede trekkies Juniormester
10. oktober 2004 - 15:05 #1
Prøv følgende:
Start -> Kør... -> sfc /scannow

Den retter ødelagte systemfiler, HUSK at have din Windows cd klar

Har du prøvet at køre en Spybot, Ad-Aware eller en HijackThis:
Hvis ikke, så kan du hente dem her:
Spybot
http://www.download.com/Spybot-Search-Destroy/3000-8022-10289035.html?tag=lst-0-2

Ad-Aware:
http://www.download.com/3000-2144-10045910.html

HijackThis:
http://www.download.com/HijackThis/3000-8022-10307556.html?tag=lst-0-10
Lige lidt hjælp til HijackThis:
Unzip filen og åben exe filen, Klik på Scan, når at den er færdig, så skal du klikke på Save Log, så gemmer du den et sted, logen kan nu åbnes i en tekst program f.eks. Notepad, Kopier det hele her ind, så vil en kigge på den.
Avatar billede zchou Nybegynder
10. oktober 2004 - 15:26 #2
Tak for hjælpen intil videre..

Min HJT-log ser sådan ud:

Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 15:24:21, on 10-10-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\SONOFON\SONOFON Bredbånd\app\TangoService.exe
C:\WINDOWS\System32\rapid.exe
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\PROGRA~1\SONOFON\SONOFO~1\app\TangoManager.exe
E:\Hijack\hjt.exe
\?\C:\WINDOWS\system32\WBEM\WMIADAP.EXE

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://www.microsoft.com/isapi/redir.dll?prd=ie&ar=iesearch
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.microsoft.com/isapi/redir.dll?prd=ie&pver=6&ar=msnhome
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.microsoft.com/isapi/redir.dll?prd=ie&pver=6&ar=msnhome
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://www.microsoft.com/isapi/redir.dll?prd=ie&ar=iesearch
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://www.microsoft.com/isapi/redir.dll?prd=ie&ar=iesearch
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.microsoft.com/isapi/redir.dll?prd={SUB_PRD}&clcid={SUB_CLSID}&pver={SUB_PVER}&ar=home
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [Win32 USB2 Driver] rapid.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Win32 USB2 Driver] rapid.exe
O4 - HKLM\..\RunOnce: [Win32 USB2 Driver] rapid.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Win32 USB2 Driver] rapid.exe
O4 - HKCU\..\RunOnce: [Win32 USB2 Driver] rapid.exe
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1097411067758
O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{FF4C4187-CF02-4DD9-AE0C-5716C1CB4553}: NameServer = 212.88.64.14 212.88.64.199
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. oktober 2004 - 15:43 #3
Jeg kigger på den ..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. oktober 2004 - 15:45 #4
Hent denne Kaspersky scanner, den skal du bruge senere.
http://danborg.org/spy/mwav/mwav.exe - Virusscanner.

Så skal du genstarte pc'en i fejlsikret tilstand. Klik F8 under opstart.

Kør Hijackthis, scan, sæt flueben ved linierne listet her, luk alle vinduer undtaget Hijackthis, klik på fix checked, slet mapper og filer listet nederst.
Dobbelttjek, så alt kommer med.

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O4 - HKLM\..\Run: [Win32 USB2 Driver] rapid.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Win32 USB2 Driver] rapid.exe
O4 - HKLM\..\RunOnce: [Win32 USB2 Driver] rapid.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Win32 USB2 Driver] rapid.exe
O4 - HKCU\..\RunOnce: [Win32 USB2 Driver] rapid.exe
---------------------------------------
Sletning af filer og mapper:
Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".
Brug af Start->Søg.
Klik på "Alle filer og mapper"
Klik på "Avancerede indstillinger"
Sæt flueben i de tre øverste.
Mapper:
<ingen>

Filer:
C:\WINDOWS\System32\rapid.exe

---------------------------------------
Så kører du engangsskanneren fra Kaspersky - Aktiver det hele i opsætningen derinde, så den kan skanne alt igennem.
---------------------------------------

Genstart normalt og kom med en ny log til kontrol
Avatar billede zchou Nybegynder
10. oktober 2004 - 15:51 #5
Mange tak. Jeg gennemgår lige din liste og vender tilbage :o)
Avatar billede zchou Nybegynder
10. oktober 2004 - 17:03 #6
Nu ser loggen sådan ud:

Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 17:01:53, on 10-10-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
E:\Hijack\hjt.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Win32 USB2 Driver] rapid.exe
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1097411067758
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. oktober 2004 - 17:09 #7
Du skal lige en tur i fejlsikret tilstand igen.

scan med HiJackThis og sæt kryds alle de steder hvor der står:
[Win32 USB2 Driver] rapid.exe

klik så fix checked.

slet så filen
C:\WINDOWS\System32\rapid.exe
i stifinderen, hvis den stadig er der.
(den kan ikke ses i kørende processer, så den er muligvis slettet, og det er blot en overset linie i HiJakThis, man kan se)

Genstart normalt og en ny log, please *s*
Avatar billede zchou Nybegynder
10. oktober 2004 - 17:11 #8
Jeg prøver igen c",)
Avatar billede zchou Nybegynder
10. oktober 2004 - 17:20 #9
Jeg kunne ikke finde [Win32 USB2 Driver] rapid.exe i fejlsikret tilstand, så fixede den i normal tilstand.

filen C:\WINDOWS\System32\rapid.exe var der heller ikke mere.

HJT log:

Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 17:18:34, on 10-10-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Programmer\SONOFON\SONOFON Bredbånd\app\TangoService.exe
C:\PROGRA~1\SONOFON\SONOFO~1\app\TangoManager.exe
E:\Hijack\hjt.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1097411067758
O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{FF4C4187-CF02-4DD9-AE0C-5716C1CB4553}: NameServer = 212.88.64.14 212.88.64.199
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. oktober 2004 - 17:24 #10
Nåå, det skal jeg lige huske. Det glemmer jeg engang imellem.
I fejlsikret tilstand kan man ikke se det der ligger i "currentuser" og det var der den lå.

Din log er ren.

Du kan evt installere nogle af programmerne i spywarefri pakken..de er alle små, konflikter ikke og er meget effektive mod snavs af den slags du lige har været angrebet af.

Specielt anbefaler vi Spybot,spywareblaster, IE-Spyad og spywareguard.
Se mere i "pakken" her
http://www.spywarefri.dk/pakken.htm

Hvordan kører maskinen nu ?
Avatar billede zchou Nybegynder
10. oktober 2004 - 17:31 #11
Mange tak for hjælpen.. Virkeligt godt.

Min PC kører som smurt igen. Helt perfekt c",)

Mvh Zchou
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. oktober 2004 - 17:44 #12
Velbekomme og takker for point :)