Avatar billede buch78 Novice
10. oktober 2004 - 09:03 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Køb af digitalt kamera

Hejsa. ¨

Jeg har fået lov til at konen at købe mit først digitale kamera og da jeg kun har ca. 2000 kr. at gør godt med har jeg et problem. For jeg syntes ikke at der er mange i det pris leje.. jeg har kigget i en Bilka reklame og de har en ”kodak easyshare CX7525” til 1699.. er dette et godt køb eller kan i finde et bedre  ???
Avatar billede boris Mester
10. oktober 2004 - 09:27 #1
Nu skriver du ikke om du har nogle specifikke behov, men det ligner et godt køb.
Brug evt. de 301 Kroner der bliver til overs enten at købe mere hukommelse eller et stativ!
Avatar billede buch78 Novice
10. oktober 2004 - 09:29 #2
ok.. den skal bare bruges til fam. billeder og til andet sjov...
Avatar billede boris Mester
10. oktober 2004 - 09:42 #3
Køb det. Selvfølgelig er der hundredvis at vælge imellem med forskellige fordele og ulemper, men jeg ville ikke være betænkelig ved det.
Skal det være rigtig godt, skal det være spejlrefleks, men så er prisen også en anden.
Men se nu lige, om det overhovedet er på lager, når det er et Bilka tilbud!
Avatar billede soreno Praktikant
10. oktober 2004 - 09:50 #4
Jeg synes du skal prøve kameraet før du køber det.
Der er stor forskel på kameraer.

Jeg synes du skal læse denne bog (eller i hvertfald de første par kapitler):
http://www.photocare.dk/boeger/digitalt2/digitalt2_web.pdf

Du bør også lige kigge hvad kameraet koster i denne database:
http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?ID=6
Avatar billede kludedukken Nybegynder
10. oktober 2004 - 22:20 #5
Jeg har selv købt dette Canon kamera for ca. 14 dage siden. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98867

Det er et afsindigt godt køb til prisen. Du skal ikke lade dig vildlede af alverdens specifikationer så som Megapixels etc. Når alt kommer til stykket, er det optikken det afhænger af.
Med en dårlig optik kan du have nok så gode specifikationer. Canon er kendt for at have en meget skrap kvalitetstest af deres optik.

Derudover har kameraet en udemærket optisk zoom (at foretrække frem for digitalt zoom) og digitalt zoom. Det kan endvidere optage kortere videosekvenser (ca. 3-4 min) og alt det andet normale lir.

Et rigtigt scoop til prisen og meget brugervenligt idet Canon som en af de eneste giver mulidhed for at vælge dansk sprog i kameraets menu (selvom folk nok overlever med engelsk) :)
Avatar billede boris Mester
11. oktober 2004 - 07:44 #6
Jeg er enig med kludedukken i, at du ikke skal lade dig dupere af mange megapixels alene. Det er sjældent man ser en optagelse, som er så knivskarp, at man faktisk udnytter den høje opløsning. Hvis du kan komme til at afprøve det, så ville jeg lægge mere vægt på bl.a. 4 ting:
- Er det nemt at bruge (uden en komplet bøvlet menu)
- Virker autofokus helt perfekt, så billedet faktisk bliver skarpt altid?
- Er det hurtigt til at indstille fokus?
- Kan det klare rigtig belysning ved store kontraster i billedet?

Og så vil jeg stadig anbefale at bruge de penge du sparer ved at det koster under 2000 på et stativ.
Avatar billede kbonline Nybegynder
12. november 2004 - 00:41 #7
En god måde at teste optikken (som er det vigtigste element i et kamera) er at finde ud af hvad nær grænsen er.

Nogle kamera kan gå ned til 1 cm. men s andre har 14 cm. som nærmeste. Hvor langt de kan komme ned, er ikke det vigtigste, men det du skal bruge det til er, at tage et billede i nærgrænsen, og så på kameraet billedevisnings funktion, zoome dig ind på det billede du har taget, og se om det er pænt skarpt over HELE billedet.

Hvis der er et godt optik i kameraet, vil det være skarpt helt ud i hjørnerne, og der vil være minimal fortegning(dvs. en lige linie vil IKKE bue som en flitsbue)
Prøv dernæst det samme med en plan flade fx en væg med billeder på eller måske en plakat, og lav samme test.

Læg også mærke til om billedet virker for lyst eller for mørkt.

Hvis det ser ok ud, skal det nok tage pæne billeder.

Så er der kun det sidste, nemlig hastigheden på kameraet. Det skal helst være klar til at tage et billede efter max 3 sek. efter du tænder det. OG du skal kunne tage 2 billeder lige efter hinanden.

Sidst men ikke mindst skal det tage billedet når du trykker på udløseren, der må max. gå ½ sek. gerne hurtigere ellers bliver i hurtigt trætte af kameraet.

Det er meget vigtigt at du prøver kameraet af, og det som du køber, ikke bare en demomodel i butikken .

Mht. pixel, vil jeg også sige, at bare kameraet har min. 3 mill. pixel, så får du gode billeder op til 20x30 cm. så lad dig endelig ikke forblænde af "Bilka"mærkerne som skriver 5-6 mill. pixel til kr. 1500 det kan altså ikke lade sig gøre at sæleg et kvalitets kamera til den pris med så mange pixel.
Avatar billede buch78 Novice
17. november 2004 - 20:54 #8
jeg endte med at købe denne her  (kodak easyshare CX7525)
Avatar billede dla Praktikant
06. januar 2005 - 10:56 #9
Nu har Bilka igen dette kamera på tilbud, denne gang til 1599, så kan du ikke lige fortælle mig om du er tilfreds med det?
Avatar billede buch78 Novice
06. januar 2005 - 16:44 #10
Hejsa... jeg er meget tilfreds med mit køb.. ud over at købe kameraet købte jeg og nogle genopladelige batterier med styrken 2300 mA. Samt et sd kort på 128 MB.
Jeg vil sige at det er et godt køb til de penge..

Du kan se nogle af de billeder jeg har taget på http://www.buch78.1go.dk/nyt/index.htm

Hvis jeg skal sige noget negativ..

Jeg syntes at det lidt træls at man ikke bare kan tænde og så tage et billede. Da linsen skal først køres ud.. men sådan er det snart på alle modeller..

skriv bare hvis der ellers er noget du vil vide...
Avatar billede dla Praktikant
07. januar 2005 - 13:24 #11
Tak for dit svar - jeg er glad for at høre at du er tilfreds med kameraet, jeg købte det nemlig i går. Jeg har ikke rodet så meget med det endnu, ikke lagt noget ind på computeren endnu, men dine billeder er sørme flotte!

Jeg købte også batterilader, men kortet havde de udsolgt, men de får flere, så det skal jeg have købt i morgen. De har et 512MB kort til 299,- det er billigt, næsten halv pris.