Avatar billede plyssermand Nybegynder
09. oktober 2004 - 22:35 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

køb af bærbar til 8000

hej alle jer her inde, jeg står og skal bruge en bærbar, men kan ikke rigtig finde nogen der tiltaler mig...

så tænkt jeg på om i kunne hjælpe mig.
det er enkelt, jeg vil max give 8000 og ham som kommer med det bedste bud tager pointene;);)
Avatar billede bliksted Nybegynder
09. oktober 2004 - 22:43 #1
Hvad skal du bruge computeren til?
Avatar billede espersen Novice
09. oktober 2004 - 22:51 #2
Jeg vil slet ikke have andet end Centrino ; bl.a. pga. muligheden for at tage den med ud (lang batteritid) og den lave varmeudvikling betyder mindre behov for køling = ingen larmende blæser, som er en pestilens at høre på hvis man blot skal sidde og surfe, skrive dokumenter m.v.) Dette betyder imidlertid også en højere pris. Men der er kommet et billigere alternativ : Intel Celeron M, som også bruger meget lidt strøm (men er en skrabet udgave)

Her er en købeguide : http://laptop4u.dk/kobeguide.html

Her en artikel om Centrino : http://laptop4u.dk/main_centrino_.html
Avatar billede haverslev Novice
09. oktober 2004 - 22:55 #3
Der findes mange gode i den prisklasse, vælg en med M processor, den sprarer på strøm, når du køre "bærebart" - og en anden ting er grafikkort, nogle er ikke velegnet til spil, mens andre f.eks kan sættes flere ram i og grafikkortet er på min.128 mb, harddisken skal være på minimum 30Gb - :
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=48&Parent=&Producent=0&Rating=0&Max=8000&Soegeord=&Equal7=&True402=&Trueval402=10084&Direction11=2&Sorted11=&Direction15=2&Sorted15=&Direction49=0&Sorted49=&Direction56=2&Sorted56=&Direction18=2&Sorted18=&Direction611=2&Sorted611=&Direction24=2&Sorted24=&Equal4=&Direction150=2&Sorted150=&True6342=&Trueval6342=43007&Direction157=0&Sorted157=&Equal38=&True10028=&Trueval10028=96147&Submit.x=25&Submit.y=11
Avatar billede espersen Novice
09. oktober 2004 - 23:30 #4
synes nu det er svært at komme med et konkret forslag uden at vide hvad laptop'en skal bruges til ;

en alm. Celeron-CPU vil jeg under ingen omstændigheder vælge.
Avatar billede plyssermand Nybegynder
10. oktober 2004 - 10:10 #5
den skal bruges til spil, må gerne hvae dvd-brænder.
Avatar billede espersen Novice
10. oktober 2004 - 10:28 #6
du finder ikke en særlig god bærbar til spil og med DVD-brænder til 8.000 kr. ; sørgeligt men sandt.

Så skal der min. være 512 mb ram - helst PC2700 ram eller hurtigere.

Når der skal spilles eller køres større grafiske sager er det nærmest et krav at du får dedikerede ram (shared / som ikke er delt med resten af laptop'en)

Dernæst skal du se på hvilken grafikchip der er på maskinen ; det vigtigste er grafikchippen - ikke så meget om der er 64 eller 128 mb.

Her er et forslag til 9.995,-  hvortil du skal regne ca.400 kr. til extra 256 mb ram:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=550324
Avatar billede espersen Novice
10. oktober 2004 - 10:34 #7
Se her en test her hvor Centrinoens Pentium M-processor er sat op i mod en almindelig Pentium4-CPU : http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.html?i=1800&p=14

Asus er min favorit ! (kanon kvalitet + et fedt design + rimelige priser)

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800Ne (den helt nye med bl.a. opgraderet VGA=radeon 9700)

Jeg er selv ret vild med Asus M6Ne som også netop er ved at blive opgraderet på VGA-siden ATI9700 - Den Asus findes i 1,4 + 1,5 + 1,6 + 1,7 Ghz ; se her specifikationerne fra Asus :
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=M6000N%20Series&langs=01

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=VegaPROZ7 denne skal du også tjekke lidt. Det er ca. samme maskine som Asus M6N og kan fåes lidt billigere flere steder.
Avatar billede plyssermand Nybegynder
10. oktober 2004 - 11:48 #8
så lige i en reklame fra elgiganten at der var en bærbar til 7999, og den synes jeg lyder okay, men ved ikke så meget om bærbar, så ville lige høre jeres mening om den... den er i reklamen på side 3
Avatar billede espersen Novice
10. oktober 2004 - 11:49 #9
har du et link ?
Avatar billede haverslev Novice
10. oktober 2004 - 13:40 #11
Ser da rimelig ud, men husk på, det er ikke en M processor så den vil "larme" lidt mere, der står heller ikke noget om grafikken, det skal du være opmærksom på, undersøg det - inden du køber.
En anden ting er vægten, mange af de "nye" bærebare har en lav vægt, så sammenlig dette også.
Avatar billede plyssermand Nybegynder
10. oktober 2004 - 15:11 #12
fandt det her om den, men den kan da ikke køre særlige gode spil med det grafikkort???

Toshiba Satellite A60-742
Notebook, Display: 15" TFT (1024 x 768 Pixel), Prozessor: Intel Celeron 2.8GHz, RAM: 512 MB max.: 1536 MB, HDD: 40 GB, Optische Laufw.: DVD-R/-RW Brenner, Grafikkarte: ATI MOBILITY RADEON 7000 IGP, Grafikspeicher: 64MB, Card-Bus: 1x Typ II, LAN, WLAN (11b/g), Modem, i.LINK, Fast Infrared Port, WinXP Home
Avatar billede espersen Novice
10. oktober 2004 - 17:05 #13
den har følgende svage punkter:
Display max 1024*768
Alm desktop CPU : Celeron som bruger masser af strøm og sikkert har en larmende blæser.
VGA er ikke på nogen måde kraftigt

Ikke et køb jeg vil anbefale. Toshiba laver ellers gode laptops ; men konfig på denne er for ringe.
Avatar billede haverslev Novice
10. oktober 2004 - 17:07 #14
En bærebar er ikke "bygget" til spil, men det ændre jo ikke på det faktum at det bliver der jo gjort.
De 64 Mb er ikke i overkanten, men der kan måske sættes en ram blok mere i den, så den kommer op på 128 Mb ialt ? - spørg i butikken.
Jeg har en Fujitsu-Simens Amilo, hvor den har samme Radeon grafik.
Den var leveret med 512 Mb ram og 64Mb dedikeret til grafik, fik så 1024 Mb ram ialt og der er nu 128 Mb ram dedikeret til grafik.
Jeg har ingen problemer med de spil, jeg spiller på den
(dog skal du ikke regne med at du kan køre Doom 3 på den);)
Avatar billede espersen Novice
10. oktober 2004 - 20:49 #15
haverslev ; hvilken model har du ???
Avatar billede haverslev Novice
10. oktober 2004 - 21:22 #16
Jeg har den lidt ældre udgave af denne:
http://www.fujitsu-siemens.com/products/mobile/notebooks/amilo_m_wide.html
Ændringen består i grafikdelen /CPU / Dvd brænder.
min er et Radeon 9000 / Cpu AMD Atlon M 2400+ / combi drev med cdbrænder og dvd.
Pris sidste år, incl. 1024 mb ram, taske osv. = 16500,-kr
Avatar billede haverslev Novice
10. oktober 2004 - 21:28 #17
PS: er dog mest en arbejds pc (firmabrug)
Avatar billede espersen Novice
10. oktober 2004 - 22:00 #18
det lyder ikke rigtigt at du ved extra ram har fået flere dedikerede ram !

Dedikerede ram er helt seperate Ram som KUN bruges af VGA-chipppen. Herudover har laptop'en fx. 512 mb ram.

Shared ram kan ofte indstilles til mellem 32-64 og 128 mb ram - netop fordi de deles med resten af laptop'en. Shared mener at de fx. bruger 64 mb ram ud af de 512 mb ram som er sat i maskinen
Avatar billede haverslev Novice
11. oktober 2004 - 11:23 #19
Forstår godt din point, men grafikdelen "låser"/"dedikere" de 128 mb ram og så er de resterende til pc - måske en mellem ting mellem Shared og dedikeret ?
Avatar billede espersen Novice
11. oktober 2004 - 12:37 #20
hvor meget ram har du til arbejdshukommelse ? , står det til 1024 ?
Avatar billede haverslev Novice
11. oktober 2004 - 13:41 #21
Den viser 1 GB (ikke 1024 mb) der er ikke vist nogle ram tal for grafikkortet.
Hvis jeg derimod kigger med programmet Everesthome, så er der 128 Mb på grafik og 896 Mb i hukommelse og total 1 GB i ram.
Her ser det jo så ud som om det er Sharede ram ? - forvirrende?
Avatar billede espersen Novice
11. oktober 2004 - 14:00 #22
ja det er shared ram du har... (har ikke noget med dedikerede ram at gøre)
Avatar billede espersen Novice
11. oktober 2004 - 14:12 #23
da der skal spilles på den laptop som "plyssermand" vil have så holder jeg fast i mit forslag fra 10/10-2004 10:28:33 til ca. 10.000 kr.

Hvad siger du plyssermand ; har du overvejet om du vil ofre mere ?
Avatar billede espersen Novice
11. oktober 2004 - 14:17 #24
overvej at nøjes med det drev laptop'en er født med og køb evt. en ekstern DVD-brænder som fx. : http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=750623
Avatar billede freehelp Praktikant
11. oktober 2004 - 18:53 #25
Der findes IKKE med både dedikeret og shared RAM *GH*
Avatar billede espersen Novice
11. oktober 2004 - 19:11 #26
nemlig ; enten eller !

shared ram er langt fra godt til spil..

smider et svar
Avatar billede freehelp Praktikant
11. oktober 2004 - 19:17 #27
09/10-2004 22:55:48 haverslev hvorfor skal hdd være på 30GB??
Avatar billede haverslev Novice
11. oktober 2004 - 20:54 #28
Skriver nu, at den skal være MINIMUM på 30 GB, hvis du læser rigtigt ;)
Plads kan man ikke få nok af.
espersen 11/10-2004 19:11:34 > jeg har nu ingen problemer med spil.
Vedr. sharede / dedikeret, hvorfor siger windows et og everesthome noget andet?
Avatar billede espersen Novice
12. oktober 2004 - 00:25 #29
den ene viser samlet antal ram - den anden hvordan de er opdelt.
Avatar billede freehelp Praktikant
12. oktober 2004 - 11:31 #30
Ligemeget hvad de så end siger så har man enten shared eller dedikeret. Dette er urockelig fast tømret-
Avatar billede plyssermand Nybegynder
22. oktober 2004 - 22:57 #31
http://metro.dk/metroposter.asp?kid=68&pg=20&vg=

den com der er der, er det en man kan anbefale?
undskyld jeg ikke er så meget med her inde, men jeg er på efterskole, så det er ikke så tit jeg kan være online:(
Avatar billede freehelp Praktikant
23. oktober 2004 - 08:55 #32
går an ja.

Husk at lukke her
Avatar billede plyssermand Nybegynder
23. oktober 2004 - 13:17 #33
okay... takker for hjælpen

lukker
Avatar billede haverslev Novice
23. oktober 2004 - 13:26 #34
Hva`kom der så ud af det ?????? ;)
Avatar billede espersen Novice
23. oktober 2004 - 14:18 #35
?
Avatar billede fcs Novice
24. oktober 2004 - 11:52 #36
Plyssermand>> Hvorfor tager du pointene tilbage? Du har fået massser af hvælp og bør derfor uddele point til dem der har hjulpet.

Med venlig hilsen

FCS/Coadmin
Avatar billede snowball Novice
09. november 2004 - 11:12 #37
Plyssermand deaktiveret som følge af ignorering af vores beskeder både her i spørgsmålet og via mail.

Snowball / CoAdmin