Avatar billede nedergaard73 Nybegynder
09. oktober 2004 - 17:32 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Min harddisk er forsvundet!

Hej!

Jeg har et kæmpeproblem:
Jeg ville gen-installere WindowsXP og kørte
installationen fra min CD-rom.
På et tidspunkt spørger computeren, hvor jeg
vil placere den nye installation, og jeg beder
computeren om at slette min gamle C-partition.
Da den skal gøre dét, vælger jeg en 'quick' NFTS-
installation - men her går det galt.

Efter et stykke tid får jeg at vide, at det ikke
kunne lade sig gøre - og at computeren ikke kan
få kontakt til min harddisk.
Jeg bliver bedt om at genstarte - og flere
forsøg slutter med samme resultat:
Jeg får hele tiden at vide, at der ikke er nogen
harddisk tilsluttet computeren!!!!

Det lader altså til, at der er gået noget alvorligt
galt!

What to do?
Kan man få en dosprompt op, så man kan formattere
harddisken helt forfra, eller kan jeg gå ud fra,
at den er fortid?

Håber I kan hjælpe!

Store hils og tak - Nedergaard!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. oktober 2004 - 17:39 #1
Har du prøvet andet end quick NTFS installation?
Hvilket fabrikat er din harddisk?

Du kan umiddelbart godt lave en boot disk, men jeg vil anbefale dig at få et rigtigt godt tool i stedet for, hent www.ultimatebootcd.com der er alle de værktøjer du skal bruge lige nu, og flere til. Blandt andet en lang række harddisk tools der kan være handy når man skal finde ud af om det er en harddisk fejl man har!
Avatar billede halifax Nybegynder
09. oktober 2004 - 18:27 #2
Det er godt nok at du vælger at slette den eksisterende c-partition. Men umiddelbart herefter skal du vælge at oprette en ny partition (gøres også fra XP cd-rom'en) samt angive størrelsen af den ny partition. Skal den være på fx. 10GB eller skal den være én stor partition på hele harddisken.

Først efter en ny partition er oprettet skal denne formateres. Vælg NTFS  -  og undlad Quick. Lav en fuld formatering.

Du kan se en dansk vejledning med billeder til installation af XP her
http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=294.
Avatar billede relax Nybegynder
09. oktober 2004 - 19:43 #3
jeg har næsten det samme problem...
det skulle vel aldrig være en maxtor harddisk du har ???
min harddisk bliver ikke fundet i bios.
jeg fik et råd at updatere mit motherboard og se hvad der sker..
jeg ved ikke om det hjælper endnu men du kan updatere din bios her
(KUN HVIS DU HAR EN AWARD BIOS)
http://www.award-bios.com/index.cfm?refererid=35
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. oktober 2004 - 20:37 #4
relax > Man opdaterer altid sin bios fra bundkort-fabrikantens hjemmeside, aldrig fra bios-fabrikantens sider. Så hvis du har fået det råd, er du blevet dårligt vejledt.
Avatar billede nedergaard73 Nybegynder
12. oktober 2004 - 13:11 #5
Hej igen,

Jeg kunne ikke lige overskue at kigge alle de der boot-programmer igennem, så derfor
kørte jeg opstart via WinXP- cd rom'en og valgte 'Repair'-funktionen.
Da jeg fik reperationskonsolen op (der er vel mere tale om en dos-prompt end en konsol?)
kørte jeg en ganske normal formatering af c-drevet: format c: /fs:fat32

Efterfølgende konverterede jeg c-drevet til NTFS og kunne så installere
windows fra bunden.
Heldigvis gik mine to andre partitioner ikke tabt, så det hele lykkedes
vist for mig.

Det er i øvrigt en MAXTOR-harddisk, jeg har - men da min computer kun
er 1333 mhz, så kan det være, at jeg burde køre FAT32 i stedet for NTFS??
I hvert fald er det ligesom, at den efter nogle ugers brug bliver langsom,
langsom, langsom i opstarten...

Well - ville bare lige lukke den her.

Tak for hjælpen - mvh Nedergaard!