Avatar billede questioner Nybegynder
09. oktober 2004 - 17:17 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Samme mac-adresse på 2 netkort

Hej Eksperter. Ønsker at skifte imellem 2 pc'er på samme forbindelse, men det kræver at jeg køber en router(hvad jeg ikke gør) eller at de 2 netkort på hver pc har samme mac-adresse. Hvordan får jeg samme macadresse på de 2 netkort?
Avatar billede groenaert Novice
09. oktober 2004 - 17:21 #1
Det kan man ikke få, da MAC adresserne er tildelt netkortene fra fabrikken af.

Groenaert
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. oktober 2004 - 17:29 #2
Det kommer an på netkortene - i den fleste moderne kan man "klone" som
det vist hedder, og sætte en vilkårlig MAC-adresse på. Check fabrikantens anvisninger.
Avatar billede questioner Nybegynder
09. oktober 2004 - 17:36 #3
Hvordan
Avatar billede groenaert Novice
09. oktober 2004 - 17:39 #4
Hmm, ja man lærer så længe man lever.
Her er en metode: http://www.klcconsulting.net/smac/
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. oktober 2004 - 17:49 #5
Du ved selvfølgelig at det så ikke du'r at sætte de to maskiner på
samme LAN uden at ændre MAC-adressen tilbage.
Avatar billede questioner Nybegynder
09. oktober 2004 - 17:59 #6
Tilbage? Jeg troede bare at hvis jeg har samme mac-adresse på samme LAN så kører det!
Avatar billede groenaert Novice
09. oktober 2004 - 18:00 #7
Nej det kan man ikke. Det svare til at dine computere har samme IP-adresse på samme net.
Avatar billede plx Nybegynder
09. oktober 2004 - 18:02 #8
Hvis dit lan har en gammeldags hub som knudepunkt vil det virke, men ikke hvis du bruger en switch
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. oktober 2004 - 18:02 #9
For at præcisere: på samme LAN samtidigt. Det kan man ikke. Det er derfor
netkort principielt leveres med forskellig MAC-adresse.
Avatar billede questioner Nybegynder
09. oktober 2004 - 18:03 #10
Jeg har fået at vide, at det godt kan lade sig gøre at skifte imellem 2 pc'er på samme lan uden at ha' en router. Bare de 2 maskiner har samme mac! pt kan jeg godt skite imellem de 2 pc'er, men det kræver at man tænder og slukker flere gange for modemmet
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. oktober 2004 - 18:05 #11
Det er så ikke et LAN, men dit WAN/Internet, og det kan man sikkert godt
(selv om jeg personligt ville spare sammen til en router ... *g*)
Avatar billede zhristian Nybegynder
09. oktober 2004 - 18:08 #12
Vil du ha' samme MAC-adresse? Så spooofer du bare. Hent dette gratis program: http://www.gorlani.com/publicprj/macmakeup/newmac.zip
Avatar billede zhristian Nybegynder
09. oktober 2004 - 18:14 #13
Undskyld, forkert version jeg gav dig (virker ihvertfald ikke her). Har lige uploadet den rigtige for dig:

http://d3c.users.whitehat.dk/macmakeup153d.zip
Avatar billede questioner Nybegynder
09. oktober 2004 - 18:18 #14
Lan er det netkort? og Wan er det modem?
Avatar billede zhristian Nybegynder
09. oktober 2004 - 18:21 #15
Jep
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2004 - 18:27 #16
LAN = lokalt net (normalt hurtigt)
WAN = netværk til langt væk (normalt langsommere)

Der er ikke noget som siger at WAN skal være med modem.

Men normalt er WAN dog med en eller anden slags modem.
Avatar billede zhristian Nybegynder
12. oktober 2004 - 14:53 #17
Kunne du bruge programmet?
Avatar billede questioner Nybegynder
13. oktober 2004 - 00:14 #18
Det virkede fint. Man skal genstarte først tror jeg. Men jeg kunne bagefter skifte fra den ene til den anden PC uden problemer!
Du må 100 point hvis du svarer :-)
Avatar billede questioner Nybegynder
25. oktober 2005 - 21:25 #19
ok