Avatar billede freesite Nybegynder
09. oktober 2004 - 12:15 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Paralel porten

jeg er ved at lave et print som igennem paraelel-porten skal kommunikerer med noget elektronik.
Jeg har 4 indgange og 8 udgange, er det muligt at bruge en udgang til at styre de fire indgange, altsår kan en udgang levere stor nok strøm, til at trække 4 indgange.
Avatar billede freesite Nybegynder
09. oktober 2004 - 12:16 #1
er der evt, nogen der har diagrammerover det
Avatar billede drot_bigear Nybegynder
09. oktober 2004 - 12:25 #2
Du kan evt bruge udgangen som et signal, og bruge det til et relæ på indgangene. eller køre udgang og indgang ind i en AND-gate. Dette kan du kun gøre med én undang, hvis alle indgange skal åbnes på samme tid. ellers skal du have en udgang for hver indgang.
Det er ikkenoget problem med strømmen, det sørger computeren selv for.
Avatar billede freesite Nybegynder
09. oktober 2004 - 12:35 #3
ok, men jeg vil kun 'spilde' en udgang på det, ved at bruge den som strømforsyning, da jeg så undgår at skulle til at have fat i en ekstern strømforsyning
Avatar billede freesite Nybegynder
09. oktober 2004 - 12:36 #4
så kan jeg evt styrre indgangene med kontakter
Avatar billede drot_bigear Nybegynder
09. oktober 2004 - 17:05 #5
Nu ved jeg jo ikke hvad dit projekt går ud på, men at bruge selve parallelporten som strømforsyning er nok ikke det bedste. (med mindre det er et meget lille projekt.. ) ellers vil jeg foreslå dig, at trække et molex stik ud fra computeren.
Avatar billede wolfborn Nybegynder
10. oktober 2004 - 16:12 #6
Jeg lavede selv på et tidspunkt en styring fra parallelporten. Det gik ud på en programmering i VB som skulle styre en fjernstyret bil via. parallelporten...Jeg vil råde dig til at bruge en transistor som skal fungere som kontakt. Dvs. du tænder transistorens igennem parallelporten (transistorens base), hvorefter der bliver åbnet for en anden strømforsyning igennem transistorens kollektor-emitter strækning.
Avatar billede wolfborn Nybegynder
10. oktober 2004 - 16:13 #7
Parallelporten kan kun levere en begrænset mængde strøm, mener det er 20ma eller deromkring, men hæng mig ikke op på det...så derfor er den skidt at bruge som forsyning
Avatar billede freesite Nybegynder
10. oktober 2004 - 19:26 #8
ok, men hvis paraelelporten's 4 indput trækker under 5mA hver (4*5mA) er det vel også ok, probelmet er at jeg gerne vil lave en bord som kan køre på alle computere, jeg ved at nogle computere kun leverer 2,5 V på udgangene. en anden ting er at jeg helst vil undgå at trække en seperat strømforsyning ind i mit system, hvis det altsår kan undgås.
Avatar billede richardjensen Seniormester
11. oktober 2004 - 12:32 #9
Du har allerede fået gode råd ang. brug af par.-port som strømforsyning. Du oplyser ikke hvad dit 'noget elektronik' består af, - og heller ikke om det er et endeligt projekt eller begyndelse, som kan forventes udvidet. Hvis der senere kobles noget på, som kan sende 'port-dræbende' spændinger ind i comp. er det klogt at forsikre med f.x. optokoblere. Som du måske ? ved kan par.-porten på nogle computere, -(f.x. IBM PS2) bruges som både ind- og udgang.
Prøv i øvrigt at kigge her: http://eksperten.dk/spm/529419
Brinck har byggesæt med softw. til lignende formål.
Vh. Richard
Avatar billede freesite Nybegynder
11. oktober 2004 - 13:23 #10
Tegningen (To printer port pin) på siden
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page6.htm#PPRic
kunne man da ikke forestille sig at man vælger de 5V fra en udgang på paralel porten i stedet.
Avatar billede richardjensen Seniormester
11. oktober 2004 - 14:40 #11
Din hensigt er at undgå extern strømforsyning ?  Den 5 v.-kilde på tegningen,du henviser til skal jo ikke levere ret meget strøm ( max 2 mA ), så det kan porten klare, - men da der er brug for at de 5 v 'er der hele tiden' ville jeg i stedet vælge at tage direkte fra comp.-strømforsyningens 5 v.
I comp.-strømforsyningen er der jo både 5 og 12 volt fast til rådighed, med ret vide grænser for strømforbrug, - og spændingerne er pænt udglattet og reguleret.
Vh. Richard
Avatar billede freesite Nybegynder
11. oktober 2004 - 15:32 #12
ok, men så er jeg vel nød til at skille computeren ad, og trække en ledning ud fra strømforsyningen. hvis der altsår ikke finds en pin som leverer 5V, jeg ville jo gerne have at det skulle kunne kobles til andre computerer end min egen.
Avatar billede freesite Nybegynder
11. oktober 2004 - 15:37 #13
Min ide er nemlig at det skulle ende ud med et simpelt print, som kunne tilkobles direkte paralelporten kun ved hjælp at et printerkabel. Så det er nemt at tilkobles andre computere. Men hvis der findes en 'pin' på paralelporten som leverer 5V konstand vil jeg meget gerne bruge den.
Avatar billede richardjensen Seniormester
11. oktober 2004 - 17:41 #14
Just at skille comp. ad lyder lidt voldsomt, - det er nok at tage 'frakken' af den, og som regel er der et eller flere ubenyttede stik ( de 4-polede som bruges til fx HD,FD,CD ).
Din ide med 5v-forsyning fra par.-porten kan du jo også bruge , forudsat rimelig belastning og at valgte ben(pin) holdes høj (indefra ) - anvendt software/prg. må indrettes derefter.
Prøv iøvrigt at 'studere' på denne adr.
:http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/doc/regpins.html
VH. Richard
Avatar billede freesite Nybegynder
11. oktober 2004 - 17:48 #15
jamen jeg tror jeg vælger at bruge en af mine output til at komunikerer med, dette kunne jo være D3 eller lign. men du mener ikke at jeg vil brænde noget af på den måde
Avatar billede freesite Nybegynder
11. oktober 2004 - 17:59 #16
evt. paralelporten
Avatar billede richardjensen Seniormester
11. oktober 2004 - 23:36 #17
Håber jeg har forstået dig ret, at det er tegningen til dette afsnit, vi taler om : Reading Data From The Parallel Port, -
og i så fald brænder du ikke noget af.
Som før sagt bliver de 5 v ikke belastet med mindre end 3 K-ohm pr. 'kanal' - og max-strøm bliver ca. 5 * 1.6 mA. ialt ca 9 mA hvis alle 5 sw. lukkes. Det mener jeg porten sagtens kan klare. ( Jeg er ikke garantipligtig )- så - er du i tvivl, -  undersøg da info om din par-port - i manual eller hos forhandler.
Vh. Richard
Avatar billede freesite Nybegynder
12. oktober 2004 - 09:46 #18
tusind tak for hjælpen, kan komme videre nu. kan du ikke lige tilsidst o
Avatar billede freesite Nybegynder
12. oktober 2004 - 09:47 #19
kan du ikke lige til sidst oplyse mig hvordan jeg giver point
Avatar billede richardjensen Seniormester
12. oktober 2004 - 10:00 #20
Det lyder godt, at du føler dig styrket til at gå videre, - men jeg spekulerer lidt på dit oprindelige ønske om at kunne 'kommunikere med noget elektronik' - hidtil er det jo kun blevet til at kunne indlæse data via par.-porten. Skal der også kunne sendes data ud ?
Du kan give point ved at acceptere et svar.
Held og fornøjelse med projektet.
Vh. Richard
Avatar billede freesite Nybegynder
12. oktober 2004 - 11:05 #21
med hensyn til at sende signaler ud har jeg før løst det med optokoblere, til beskyttelse af mine porte. det var derfor jeg ville lave et eller andet med indgangene også, så jeg undgår at tilkoble en ekstern strømforsyning
Avatar billede freesite Nybegynder
12. oktober 2004 - 11:39 #22
hvordan lukker man så en artikel, så du kan få dine point
Avatar billede richardjensen Seniormester
12. oktober 2004 - 14:37 #23
Du kan give point ved at klikke på et svar ( ikke kommentar ) og acceptere svaret.
Vh.Richard