Avatar billede dextor Nybegynder
08. oktober 2004 - 23:06 Der er 9 kommentarer

8139too i Linux kerne 2.4 (Debian)?

Hej!

jeg har et stort problem.

Jeg har et Realtek netkort, som altid har kørt fint i Linux (og Windows) uden brug for ekstern driver.

Men så skulle jeg installere Debian og den kunne selvfølgelig ikke registrere mit kort.
Det er en Debian sarge (testing).
Normalt ville det ikke være noget problem at finde en driver efter installationen men nu er det jo det at det er en Net-install.... Så det er ikke lige det smarteste..!

Hvad gør jeg?
Avatar billede dextor Nybegynder
08. oktober 2004 - 23:07 #1
og ja driveren/modulet hedder 8139too.. Har ikk vildt meget forstand på det men i kerne 2.2 og 2.6 kan den da finde den selv..!
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2004 - 23:12 #2
8139 er kompileret ind i kernen så der skulle ikke være behov for at loade et modul...Virker kortet i en knoppix eller en anden linux/windows?

Kan også sagtens være noget pci konflikt. Prøv evt og flyt kortet over i en anden slot
Avatar billede hmortensen Nybegynder
08. oktober 2004 - 23:33 #3
Du kan starte installationen med 'linux bf26', så vil den bruge en 2.6 kernel istedet, hvis det kan løse dit problem
Avatar billede dextor Nybegynder
27. november 2004 - 16:45 #4
hmm.... Jeg har stadig samme kort og alle wind0ze og alle linux virker det fint i uden driver, dog ikke debian og et par debian-baserede (MEPIS blandt andet)... Kun i kernel 2.2 virker det (var en fejl at jeg skrev at det virkede i 2.6 :$). Selve kortet er af mærket "Pharaoh" eller sådan noget, og på selve chippen står der RTL8139C.
Avatar billede zynix Nybegynder
15. december 2004 - 14:26 #5
for at tjekke om det er en IRQ konflikt, så kan du prøve at skrive: /sbin/lspci

her leder du efter en linje der ligner den her lidt...
0000:02:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)

er den der ikke kan det være en IRQ konflikt, men jeg tror det nu ikke...
ovenstående linje er taget fra min server, som også køre debian, men jeg har selv kompilet min kernel for at få mest mulig performance ud af den, så jeg kan ikke fortælle dig om 8139too er der som standart...

men du kan prøve at skrive: modprobe 8139too
hvis den ikke kommer med en fejl kan du prøve med: lsmod
det giver dig en liste over aktive moduler, der kan du lige tjekke om det nu osse er aktivt...
og så prøve at få dit netkort op....
Avatar billede zynix Nybegynder
15. december 2004 - 14:28 #6
jeg har så lige fundet ud af at der er et andet modul som skulle kunne bruges til dit netkort...

jeg skal ikke kunne sige om det passer eller ej..

modulet hedder 8139cp
det kan du også prøve hvis den anden failer
Avatar billede dextor Nybegynder
16. december 2004 - 19:15 #7
Det var et Typhoon Anubis netkort til 61 kr.. Og jeg har fået et 3Com nu som virker helt fint!!
Ved stadig ikke hvad det var der gjorde det, jeg har prøvet at modprobe det og alle andre distros fandt det. Debian kendte det også men kunne ikke finde ud af at hende DHCP info fra serveren :S

Smid et svar zynix så kan dig og space hele points hvis det er ok?
Avatar billede dextor Nybegynder
16. december 2004 - 19:16 #8
hente DHCP info*
dele points* =)
Avatar billede zynix Nybegynder
17. december 2004 - 00:02 #9
jeg synes hellere at du selv skal ta pointsne, eller give dem til space... :)