Avatar billede xitmorphiux Nybegynder
08. oktober 2004 - 09:07 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

programmering af stored procedures ms sql

Et spørgsmål..
Jeg har fået et program der hedder LLBgen.exe der opretter stored procedures til styring af funktioner af en hjemmeside. jeg udvikler i VS.NET og MS SQL20000 sp3. Jeg har lavet forbindelsen og testet at der er "hul igennem" (OK) jeg har lavet en tabel i min DB der hedder brugere --->BrugerID, Fornavn, Efternavn, BrugerNAvn, Password. Jeg har kørt programmet llbgen.exe og oprettet filen brugere.cs + alle de andre der der skal bruges web.config....osv... Mit spørgsmål er hvad skal jeg gøre med min brugere.aspx? for at hente tabellen i databasen man kan jo ikke bruge query´s.. jeg skal bare ha lavet en tabel i html´en hvor alle brugerene i dben bliver printet.. resten skal jeg nok finde ud af.. :-)
Avatar billede Syska Mester
08. oktober 2004 - 09:52 #1
Hvis du ikke skal bruge Query's hvordan vil du så få data'en ud? eller er det bare mig der ikke helt forstår hvad du mener?

Du er godt klar over hvad Stored Procedures er ik'?

De første linier lyder for mig lidt underlige, og kan derfor ikke give meget hjælpe endnu.

Html = client side
Du vil vel have hentet date'en ud i din aspx fil...
Avatar billede wisen Nybegynder
08. oktober 2004 - 10:42 #2
.. Du vil have en .aspx side er viser alle brugere der er i din tabel, eller hu'r ?
Avatar billede Syska Mester
08. oktober 2004 - 10:53 #3
tror det er det han vil, men er ikke sikker, hans beskrivelse er lidt mærkeligt, men det kan jos ke at han lige er stået op :-P
Avatar billede xitmorphiux Nybegynder
08. oktober 2004 - 11:20 #4
he he... ja det var jo lidt tidligt... :-)
Jeg skal beskrive det lidt nærmere:
Jeg har tidligere programmeret i php, men er
lige begyndt på c# da det er en smule hurtigere at kode.
Problemet er at jeg ikke har vildt meget erfaring med c# og mssql
så jeg fik af vide at stored procedures er lidt nemmere at ¨håndtere
når man er grøn som mig...... :-)  jeg har lavet en .aspx fil der indeholder
mit html dvs en overskrift osv.. jeg skal bare ha lavet en tabel der henter min
codebehind fil brugere.cs og skriver inholdet fra min db.
Jeg sidder på skolen og kan derfor ikke skrive nærmere før jeg kommer hjem.
håber i kan bruge det til noget:-)
Avatar billede Syska Mester
08. oktober 2004 - 11:25 #5
Kan nu ikke se hvorfor Stored Procedures skulle være nemmere at håndtere, der er jo stadig en masse SQL bagved.

Men har ikke selv givet mig i kast med aspx endnu, men det kommer nok snart, vil lære C#, og så er der jo ikke langt til aspx :-P

Men wisen kan sikkert svare på det :-), men det må jo ligne lidt det samme som fra C#
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
08. oktober 2004 - 12:26 #6
LLBGen er en O/R mapper, dvs. den genererer SQL koden for dig på den måde kan du arbejde med objekter uden at tænke på databasestrukturen. Dog lyder det som om at brug af LLBGen er lidt overkill i dit tilfælde.
Avatar billede burningice Nybegynder
09. oktober 2004 - 17:37 #7
helt enig... næhdu, hvis du har arbejdet med php tidligere, så kan du også finde ud at at skrive en sql-query eller to. SÅ mit bud er at få fat i ByteFX som driver til MySQL'en og skrive dine querys som du altid har gjort
Avatar billede xitmorphiux Nybegynder
09. oktober 2004 - 20:19 #8
CF: Nej jeg vil ikke bruge ByteFx.. jeg har lejet plads på en MSSQL server... så den vil jeg helst bruge.. tror heller ikke at mysql og C# kører så godt sammen... :)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2004 - 23:01 #9
C# og MySQL virker fint sammen via ByteFX's MySqlClient.

Men CF's råd er stadig godt. Du skal bare bruge den SqlClient som kommer
med .NET.

Stored procedures er sværere end normale SQL sætninger.

En O/R mapper er også sværere end normale SQL sætninger.

En O/R mapper som bruger stored procedures lyder noget avanceret.

Start med ganske almindelige SQL sætninger, data readers, data set etc..
Avatar billede xitmorphiux Nybegynder
11. oktober 2004 - 09:24 #10
Jeg har prøvet at rode lidt med bytefx.... der er ikke så meget dokumentation med bytefx, hvordan man sammensætter frontend og backend...hvilket er lidt irriterende..hvis du kender til mere dok, sider etc. plz let me know.. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2004 - 19:35 #11
Du sammensætter vel MySqlClient med resten af din applikation
på samme måde som SqlClient, OleDb etc..

Der er mange muligheder. Fra simpel brug af data reader til
brug af nogle af de indbyggede klasser som f.eks. DataGrid.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2004 - 19:35 #12
Hvis du fortæller lidt mere om hvilken slags app du er ved at lave, så kan
jeg (eller CF) nok finde et relevant eksempel.
Avatar billede xitmorphiux Nybegynder
12. oktober 2004 - 09:50 #13
Hej arne_v Jeg har lavet en tabel i min MSSQL der hedder users --> [UserID,UserName] og lavet en side users.aspx og users.aspx.cs
Det eneste jeg jeg gerne vil vide er hvordan jeg henter tabellen users til min users.aspx Jeg har skrevet min SQL connectionstring i web.config uid,passwd,server etc. kan bare ikke finde ud af how.. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 10:07 #14
Som sagt skal du vælge mellem om du vil bruge simpel data reader eller en af de
smarte indbyggede kontroller i ASP.NET.

En data reader er bare:

        SqlConnection con = new SqlConnection("server=DINSERVER;Integrated Security=SSPI;database=DinDatabase");
        con.Open();
        SqlCommand sel = new SqlCommand("SELECT UserID,UserName FROM users", con);
        SqlDataReader rdr = sel.ExecuteReader();
        while(rdr.Read()) {
            int id = (int)rdr[0];
            string un = (string)rdr[1];
            // gør noget med id og un
        }
        rdr.Close();
        con.Close();
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 10:07 #15
Men jeg kan da varmt anbefale dig at kigge lidt på DataGrid og andre kontroller.
Avatar billede xitmorphiux Nybegynder
12. oktober 2004 - 10:44 #16
det kan jeg bruge til noget:)    ok nu er users.aspx.cs lavet.. jeg vælger funktion i VS.NET DataGrid og insætter den i tabellen jeg har lavet i users.aspx skal den så bare hedde id=UserName; eller?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 10:54 #17
Med DataGrid skal du bruge SqlDataAdapter og DataSet.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 10:54 #18
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 10:56 #19
Der er i det hele taget mange relevante ting på:
  http://samples.gotdotnet.com/quickstart/aspplus/doc/webdataaccess.aspx
Avatar billede xitmorphiux Nybegynder
12. oktober 2004 - 11:00 #20
fedt mand... giv lige et svar.. nu tror jeg sq jeg har fattet det...  :)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 11:04 #21
svar