Avatar billede hp_iversen Nybegynder
07. oktober 2004 - 13:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Diagram over lavpas filter

Hej eksperter...

Jeg skal have lavet en sub, og dertil ønsker jeg at bygge et aktivt delefilter, og en forstærker. Mit problem er at jeg ikke helt er klar over hvordan delefilteret (lavpas filter) skal opbygges.. Jeg har kigget lidt på nogle RC-led, men er det acceptabelt at bruge i denne sammenhæng..? Støjmæssigt og kvalitetsmæssigt..?? Jeg ønsker ikke videre hørbar støj på højttaleren..

Håber der er nogle som kan hjælpe..

VH. HP Iversen
Avatar billede screem_brille Novice
07. oktober 2004 - 14:04 #1
Støjmæssigt finder du ikke noget som støjer mindre end end modstand og en kondensator, der er jo ingan aktive komponenter der kan støje, så har du ikke brug for en variabel dele frekvens er det nemmest på den måde. (husk blot på at det efterfølgende trins indgangsimpedans belaster RC leddet og vil derfor forrykke dele frekvensen)
Avatar billede hp_iversen Nybegynder
07. oktober 2004 - 14:14 #2
Okay... Takker for et hurtigt svar... Det er første indlæg fra min side, så skal man bare trykke accepter, for at give point..?? Den har jeg nemlig trykket på...
Avatar billede screem_brille Novice
07. oktober 2004 - 14:27 #3
Det var så lidt, er du tilfreds med mit svar og vil give point, så skal du vidst nok markere  mit svar og give point, men er faktisk ike sikker, har aldrig selv stillet et spørgsmål, så ved det ikke med sikkerhed *S*
Avatar billede webmasterdk Praktikant
07. oktober 2004 - 15:29 #4
Hvis du læser lidt på denne side, så kan du stortset lave det filter der passer bedst til dine behov ;)
http://www.passivecrossovers.com/
Avatar billede webmasterdk Praktikant
07. oktober 2004 - 15:40 #5
Ydermere kan jeg anbefale denne side, der både har en masse teori, og beregnings program online.
http://www.the12volt.com/caraudio/cross.asp
Avatar billede thov Forsker
07. oktober 2004 - 16:02 #6
Hvis signalrækkefølgen skal være: Kontrolforstærker-Filter-Effektforstærker-Højttaler, så skal filteret da være aktivt, f.eks. noget i denne retning:
http://kahuna.sdsu.edu/%7Etucker/diyaudio/xover.html

mvh
Avatar billede hp_iversen Nybegynder
07. oktober 2004 - 16:38 #7
point givet til screem_brille... takker jer andre, men holder mig til den simple model, i stedet for at rode op-amps ind i det.. også tak til webmasterdk, selvom det ikke lige var passive filtre jeg gik efter...
Avatar billede webmasterdk Praktikant
07. oktober 2004 - 16:42 #8
hp_iversen > Nej, ved godt. Men det er den letteste metode ;)