Avatar billede varst Praktikant
07. oktober 2004 - 12:47 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til nedclockning!

Hej,

Jeg har købt et Asus P4P800-WM og en P4-3.0GHz. For at reducere varmen i CPU'en vil jeg gerne clocke lidt CPU'en ned. Når jeg går ind i CPU-settings, så kan jeg ikke ændre noget som helst. Er der nogen der har erfaringer med dette bundkort, og hvordan jeg ændre i CPU-settings?

Kelvin :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. oktober 2004 - 13:06 #1
Prpblemet er jo at cpu'en er clock-låst, så multiplieren kan du ikke rette i. Den eneste måde du kan underklokke den er at sætte fsb'en ned.
Jeg er ikke helt klar over hvad din fsb står til, men er det f.eks 133*4=533mhz, kan du sætte den ned til 100*4=400mhz, hvilket burde reducere clockfrekvensen til et stykke over 2000 mhz.
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
07. oktober 2004 - 16:08 #2
Hvorfor vil du reducere varmen??

Men du skal ind i BIOS og stille på fsb!
Jeg vil tro din CPU er en 200 fsb cpu, så for at sætte dens clockfrekvens ned, så skal du f.eks sætte den til 175 fsb x15= 2625 Mhz.

Du skal selvfølgelig være opmærksom på et performance tab ved at gøre dette!
/Thomas
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. oktober 2004 - 16:12 #3
Svar
Avatar billede bullfaegter Nybegynder
21. oktober 2004 - 19:35 #4
Det er ikke en god idé at underclocke via FSB'en, da det ikke kun underclocker din CPU, men hele dit system, dette resulterer i markant ringere ydelse. Hvis jeg var dig ville jeg hellere købe en god CPU køler.

Denne er noget af det bedste du kan få:
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACZM015&Fane=COLD,COCOCP
Avatar billede varst Praktikant
21. oktober 2004 - 20:34 #5
Jeg har fået at vide at motherboarded ikke kan underklokkes på nogen måde,så jeg har bestilt en vandkøling, så skulle det vist ikke kunne fås mere støjsvag. Der er ikke meget plads i kabinettet, så en større mere støjsvag blæser dur ikke.
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
21. oktober 2004 - 20:40 #6
#varst
Det passer ikke!! Alle 865i/875i boards kan køre helt ned til 100 fsb!!
/Thomas
Avatar billede varst Praktikant
22. oktober 2004 - 18:07 #7
Så fortæl venligst hvordan. Jeg kan klokke ram frekvensen ned, men det ændre ikke ved fsb, og jeg har haft fat i Asus, som fortalte at motherboarded ikke kunne omklokkes. Den kører med et 865G chipsæt.
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
22. oktober 2004 - 18:11 #8
Ok, det havde jeg ikke lige set, og hvis Asus siger det, så passer det helt sikkert!
Min fejl! :D
/Thomas
Avatar billede bullfaegter Nybegynder
24. oktober 2004 - 10:31 #9
Jeg har selv vandkøling, og det dæmpede lydniveauet kolossalt, samtidig med at jeg kunne overclocke min computer ~30% Så det kan helt klart anbefales!

Jeg købte Aseteks Waterchill Antarctica Power Pack til 2500,- og den leverer varen!
Hvilket set er det du har købt, og hvilket kabinet har du? Er bare nysgerrig :)
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
24. oktober 2004 - 17:40 #10
Hvem af os mener du??
/Thomas
Avatar billede bullfaegter Nybegynder
24. oktober 2004 - 23:01 #11
"så jeg har bestilt en vandkøling" - Varst
Det var den sætning jeg kommenterede.
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
25. oktober 2004 - 11:59 #12
Aarrhh, byttede lige om på jer...
Har nemlig også selv vand :D

DangerDen all the way :P
/Thomas
Avatar billede varst Praktikant
25. oktober 2004 - 19:54 #13
Hej,

Jeg har købt en forholdsvis billig løsning, og håber det kan løse "problemet". Det er en ThermalTake Bigwater. Kabinettet et en Aopen H340, så der er ikke så meget plads.
Det er "kone"-PC'en. Hvis det lykkedes, så køber jeg en vandkøling til min egen også. Er der nogen der har erfaring med hvor meget det kan dæmpe f.eks strømforsyningskøleren? Hvis kabinettet er koldt virken den jo også bedre. Er der nogen der har lavet et blæserfrit kabinet?
Kelvin d:-)
Avatar billede bullfaegter Nybegynder
25. oktober 2004 - 21:16 #14
Det kan bedre betale sig at købe en støjsvag PSU, i stedet for en vandkølet, da de vandkølede er meget dyre, og bare fylder en masse kalorier i dit vand :P
Avatar billede varst Praktikant
06. november 2004 - 14:32 #15
Hej,
Den der vandkøling jeg lige installeret er bare genial!!! Selv uden blæser på grillen, kommer den ikke over 60 grader! Jeg ved at det er lige overkanten, og en støjsvag blæser på laveste omdrejninger kan heller ikke høres. Jeg er en glad mand :-)