Avatar billede larskarkovmeeder Nybegynder
06. oktober 2004 - 20:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

hvad for computeren til at fryse?

Davs allesammen

Efter igennem længere tid at have kunnet finde mange svar herinde, er jeg nu stødt på et problem jeg ikke har kunnet finde konkret svar på.

Jeg udskiftede i foråret bundkort, pcu, ram og HD i min gamle computer der var brændt af. Det nye gear:

MSI MB 865G NEO2 PLS FBS800
Intel Celeron 2600MHz
Kingston 512 mb DDR PC3200 400MHz
Maxtor 80GB 7200rpm 8MB

Efter opgraderingen fortsatte jeg med w2k som styresystem indtil sommeren hvor jeg gik over til XPpro. Jeg mener det var herefter (det er muligvis også sket før) begyndte min computer at sætte ud på mere eller mindre tilfældige tidspunkter. Som oftest dog indenfor den 1.time efter jeg har startet den op. Der sker dog af og til at den gør det efter 4-5 timer også. Jeg har ikke overclocket den eller noget der ligner.

Computeren kan finde på at fryse både når jeg bruger den, og når den blot idler. Når det sker genstarter jeg bare computeren og så virker det hele igen.

I BIOS har jeg fået følgende health-informationer: (efter computeren har været igang i ca. 5 timer)
GPU temp: 46 grader
SYSTEM temp: 34 grader
CPU-FAN: 2678 RPM
NB-FAN: 0 RPM (der er ingen blæser sat på bundkortet)
V core: 1.5V
3.3V: 3.1V
+5V: 5.1V
+12V: 12.3V
-12V: -11.9V
Battery: 2.9
+5V SB: 4.7

Jeg har så sent som i mandags reformateret hele HD'en, men har oplevet problemet både igår og idag. Med det i ménte vil jeg mene at styresystemet ikke er årsagen (har brugt en anden XPpro-cd til install denne gang i forhold til sidste gang).

Nu håber jeg så I kan give mig svar på hvad der er galt. Jeg håber jeg har givet jer nok oplysninger og beskrevet problemet grundigt nok.

Da det er min debut herinde er der lidt ekstra point i godteposen :)

mvh Lars
Avatar billede friis_88 Nybegynder
06. oktober 2004 - 21:17 #1
Hej Lars .. Jeg har nøjagtig det samme problem. Har godt nok en anden processor og ram. Jeg har døjet med det i snart 3 dage. Og er begyndt at spekulere på om det kan være cpu'en der er noget galt med! Hvor har du købt dine ting henne?

Friis
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2004 - 21:32 #2
Kan være en løs forbindelse. Prøv at starte den op uden kabinet, ryk lidt i stikkende ind-/udgange, kort, ram osv. alt hvad der "flyttes". Se om den fryser i forbindelse med en af "rykkene".
Har oplevet præcis det samme pga. en halvdefekt museport. (Tog også flere uger inden problemt var lokaliceret dengang.)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. oktober 2004 - 08:53 #3
"sætte ud" => mener du slukker/genstart - elle bare fryser/låser alt ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. oktober 2004 - 08:54 #4
Jeg behøver vel ikke at skrive/nævne noget om WindowsUpdate med SP1/SP2 osv ?
Samt korrekte driver(set) til diverse hardware ?
Avatar billede larskarkovmeeder Nybegynder
07. oktober 2004 - 13:28 #5
friis: det er købt hos masterdata i kolding

baseiq: div. ryk fik den ikke til at fryse.

majsmarken: Jeg opdaterede til SP2 så snart jeg fik computeren op og køre efter formateringen. Den eneste driver jeg specifikt har installeret er Nvidia's 61.77 grafik driver.

sætte ud: faktisk begge dele, men klart mest fryse/låse situationen.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2004 - 14:52 #6
Tja.. aner det ikke!
Du har installeret chipset'et ik'??
Min comp gør det, hvis jeg køre et spil for hårdt fx. "strand-rally" i Vice City. Men det er udelukket fordi grafikkortet ikke kan følge med. Ved dig lyder det til at være på bundkortet. Hva' med lyden forsvinder den ?? Har du evt. prøvet med andre ram ??
(Udelukkelses-metoden: Du kunne evt. hive en ramblok ud - fryser den igen så byt om på dem - stopper den med at fryse er den udtaget ramblok defekt.)

Men spørgsmålet er jo nok, om ikke du skulle få tjekket bundkortet igennem ved Masterdata ?
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2004 - 15:00 #7
Kom til at tænke på: Hvorfor brændte det gamle bundkort af ?? - Og du har ikke skiftet strømforsyningen hva´? Kunne det mon være den, der ikke er helt stabil ??
Hvis comp'en pludselig får forkert strømstyrke (bare en anelse) så er det da nærliggende, at tro den vil fryse. - Bare en tanke!
Avatar billede larskarkovmeeder Nybegynder
07. oktober 2004 - 17:57 #8
jeg har intet installeret (driver-mæssigt) udover grafikdriveren. Så med mindre chipset'et er installeret ved hjælp af XPpro, har jeg det ikke installeret.

Jeg har kun én ramblok, så.. :)

Jeg ved ikke hvorfor det gamle ræs brændte sammen, men jeg har ikke fået skiftet strømforsyning (som i øvrigt er ca. 3½ år gammel). Så det er meget muligt problemet kunne lægge der.

Jeg går ud fra chipset'et er noget der installeres fra den cd der følger med, så den prøver jeg lige at grave frem
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2004 - 18:21 #9
Ja, det er vigtigt at installere det rigtige chipset !! http://support.intel.com/support/chipsets/  - Kan også findes her!
Avatar billede larskarkovmeeder Nybegynder
08. oktober 2004 - 18:44 #10
hmm. Igår installerede jeg de chipset-tingester og idag har computeren ikke brokket sig det mindste! Det er jo et mirakel! (indtil videre i hvert fald) :D

Nu skal jeg bare lige finde ud af hvordan man giver point. :) Indtil da, mange tak for hjælpen baseiq
Avatar billede larskarkovmeeder Nybegynder
08. oktober 2004 - 18:47 #11
hmm, så fik jeg da svaret mig selv :)

smider du ikke lige et svar ind baseiq som jeg kan acceptere?
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2004 - 09:51 #12
Så er spørgsmålet jo om det virklig var pga. manglende chipset, eller om det gør det igen senere  ?? Vent evt. et par dage med at give point. Hermed svaret !
Avatar billede larskarkovmeeder Nybegynder
10. oktober 2004 - 10:55 #13
2 dage hvor den ikke har brokket sig - jeg er overbevist! Det var chipsets der var problemet. jeg takker igen
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2004 - 15:31 #14
Jamen, så må vi da håbe det holder nu! Takker for point! :-)