Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
06. marts 2001 - 18:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Lyd i Linux

Hej eksperter!
Jeg har Red Hat Linux 7.0, og det kører som smurt.
Bare ikke hvis jeg prøver at sætte lydkort op!
Jeg har et SoundBlastre Live! lydkort, og jeg ved at det er udmærket understøttet i Linux. Men samtidig har jeg også et indbygget lydkort på mit bundkort. Jeg har selvfølgelig disabled det i BIOS\'en, da jeg aldrig bruger det.
Alligevel er det det sndconfig finder hver gang!
Foruden det, er der også et andet seriøst problem: Når så sndconfig vil afspille en lyd for at afprøve indstillingerne, fryser systemet fuldstændig. Jeg prøver så at genstarte, og ser med frygt i øjnene, at der er når lydmodulet starter op, at systemet fryser - uden at jeg kan gøre noget som helst. Den eneste løsning når ulykken er sket, er simpelthen at geninstallere systemet, hvilket jo ikke er nogen særlig god løsning. (lydmodulet bliver indlæst før Interactive startup træder i kraft)

Jeg tror fejlen ligger i at det er det forkerte modul der bliver indlæst. Det rigtige hedder emu10k1 (eller lign.), men det modul der bliver indlæst, hedder via et-eller-andet (jeg har et VIA chipset).

Hvordan får jeg sndconfig til at finde det rigtige lydkort?

/ Simon
Avatar billede berg Nybegynder
06. marts 2001 - 19:21 #1
Der er en guide til sndconfig her:

http://www.sslug.dk/linuxbog/alle/bog/lydkort.html

.:Berg:.
Avatar billede berg Nybegynder
06. marts 2001 - 19:24 #2
Der er iøvrigt en hel del om lyd på linux her:

http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Sound-HOWTO.html

.:Berg:.
Avatar billede billeschou Nybegynder
08. marts 2001 - 11:07 #3
linux er ligeglad med hvad der står i din bios, så om du disabler dit onboard lydkort eller ej har ingen effekt i den henseende. Har du prøvet Xconfigurator, linuxconf eller setup?
Avatar billede rhubarb Nybegynder
08. marts 2001 - 12:32 #4
Linux loader driver til hardware som den har fundet,
ved Red Hat er det et program der hedder kudzu der kigger efter ny hardware.
Når Linux er started så prøv følgende commando:
/sbin/lsmod
der viser den sansynligvis også det ikke ønskede
lydkort.
Så skal du unloade driveren ved hjælp af kommandoen:
/sbin/rmmod <modul nava>
så kan du loade driveren til din SB live med kommandoen:
/sbin/insmod /lib/modules/2.2.16-22/misc/sb.o

Hvis det virker, så kan du gøre det permanent i en fil der hedder
/etc/modules.conf
Hvis det ikke er nog så prøv at ikke starte kudzu,
det kan du gøre ved at fjerne linken til den i /etc/rc3.d eller /etc/rc5.d (kommer an på hvilken runlevel du starter med, det står i /etc/inittab)

Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
08. marts 2001 - 14:54 #5
Jeg fandt selv ud af det.
Jeg kørte bare sndconfig med --noprobe.

/ Simon