Avatar billede bsp_andreas Nybegynder
06. oktober 2004 - 13:06 Der er 8 kommentarer

dropdownlist i datagrid + vis selected med data fra DB

Hej.

Jeg har med reference til dette spm.: http://eksperten.dk/spm/516833 prøvet at udvikle noget lignende.

Jeg skal i mit datagrid have vist en dropdownlist, som indeholder 3 valgmuligheder. Datagriddet genereres selvf. ud fra et db-kald som binder et dataset til griddet. Nu skal jeg bare have den til at vise det korrekte dropdown-item, som findes i databasen (som tekst).

Jeg har noget lignende dette:

private void DataGrid1_ItemDataBound(object sender, System.Web.UI.WebControls.DataGridItemEventArgs e)
{
string[] currencyCodes= {"BSP Støbt","Spraylak","Købetast"};
DropDownList ddList = null;

if (e.Item.ItemType == ListItemType.Item || e.Item.ItemType == ListItemType.AlternatingItem)
{
ddList = (DropDownList)e.Item.FindControl("DropDownList1");
ddList.DataSource = currencyCodes;
ddList.DataBind();

// dette forstår jeg ikke - og det virker ikke :)
ddList.SelectedIndex = ddList.Items.IndexOf(ddList.Items.FindByText(((DataRowView)e.Item.DataItem).Row["Type"].ToString()));
}
<asp:datagrid id="DataGrid1" runat="server" AllowSorting="false" AutoGenerateColumns="false">
<Columns>
  <asp:TemplateColumn HeaderText="Modul/Type">
    <ItemStyle Width="20%"></ItemStyle>
    <ItemTemplate>
        <asp:TextBox id="modul_type" Text='<%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "Modul_type")%>' Runat="server" Width="100%" BorderStyle="None">
        </asp:TextBox>
    </ItemTemplate>
  </asp:TemplateColumn>
...slut...

Hvordan får jeg sat det selectede dropdown-item til det som findes i db'en???
Avatar billede thrytter Nybegynder
06. oktober 2004 - 14:04 #1
Du mangler tilsyneladende at tilføje en DropDownlist med navnet DropDownList1 i dit DataGrid.

Prøv:
  ddList.Items.FindByValue(((DataRowView)e.Item.DataItem).Row["Type"].ToString()).Selected = True;

evt. også
  ddList.SelectedItem.Selected = False;
Avatar billede bsp_andreas Nybegynder
06. oktober 2004 - 14:30 #2
hov - mht. dropdownlisten, så er den der. Jeg har bare pastet noget forkert kode.

Jeg prøver lige det andet og vender tilbage
Avatar billede bsp_andreas Nybegynder
06. oktober 2004 - 14:44 #3
hmm desværre. Det giver en: Object reference not set to an instance of an object på den linie du skrev.
Avatar billede snepnet Nybegynder
06. oktober 2004 - 19:00 #4
Det nemmeste er næsten at du gør det i din template.... en template med en dropdownlist (hvor den aktuelle værdi er valgt) kunne se sådan her ud :

<EditItemTemplate>
  <asp:DropDownList runat="server" id="lstCategories"
        DataSource='<%# SomeValues%>'
        SelectedIndex='<%# GetSelectedIndex(Container.DataItem("CurrencyCode")) %>' />
</EditItemTemplate>

Ovenstående kræver så at du f.eks. har sådan et par her :

private string[] _currencyCodes = {"DKK","USD","SEK"};

protected string[] CurrencyCodes
{
  get{return _currencyCodes;}
}

Jeg har ikke set den kode du rigtig ville have postet, men hvis du har en currencycode-værdimængde - har du nok også et datagrundlag med en CurrencyCode, og dropdownlisten skulle så gerne rette ind efter den (hvis der i det felt står noget der også står i dropdownlisten), ved denne kode :

        SelectedIndex='<%# GetSelectedIndex(Container.DataItem("CurrencyCode")) %>' />

kan du følge det ?

mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
06. oktober 2004 - 19:01 #5
og får god ro og ordens skyld... ville det nok være en fordel hvis du gave listen et fornuftigt navn der lugter lidt af den forventede værdimængde :o)

<EditItemTemplate>
  <asp:DropDownList runat="server" id="ddCurrencyCodes"
        DataSource='<%# SomeValues%>'
        SelectedIndex='<%# GetSelectedIndex(Container.DataItem("CurrencyCode")) %>' />
</EditItemTemplate>
Avatar billede snepnet Nybegynder
16. oktober 2004 - 23:49 #6
hej andreas - hvordan går det her ?
mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
19. oktober 2004 - 18:20 #7
hej anreas :o)
jeg smider lige et svar her, hvis du har fået det til at spille og har kunnet bruge det jeg skrev... eller bare råb op :o)
håber livet er godt !
mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
19. oktober 2004 - 18:28 #8
hov for.... hva faen bilder jeg mig ind ?!?
andreas>> du må lige få et svar fra thrytter, hvis du vil lukke :o)

undskyld thrytter... var lige lidt hurtigt der :o(

mvh