Avatar billede mcp_dk Nybegynder
05. oktober 2004 - 22:06 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

hvilke komponenter til em web+mysql+mail server med flere domæner

Hej Eksperter

jeg har en server stående som i øjeblikket kører E-Smith 6.0 (www.e.smith.org) Den har indtil nu fungeret ganske fortrinligt. Jeg har nogle domæner liggende for venner og familie både som subdomæner og som alm. domæner. Desuden hoster jeg også deres tilhørende mailadresser. Og det er der jeg er kommet i  knibe.
E-smith er nemlig ikke så god til at kende forskel på domæner i maildelen. Det vil sige at webmaster@domæne1.dk er alias med webmaster@domæne2.dk. Det er jo ikke så godt efterhånden som jeg har fået ca. 10 domæner ind på min server.

Jeg er ikke 100% newbie på linux området men jeg er heller ikke gammel i gårde. Har tidligere prøvet både Debian, suse og Fedora. Suse og Fedora er absolut lækre med deres grafiske interface og nemme installationer. Debian synes jeg dog virker mere stabilt som server da der ikke bliver installeret en masse ekstra. Et enkelt forsøg med FreeBDS er det også blevet til men det var ikke umiddelbart noget hit. Men udover disse småerfaringer har jeg ikke præferencer i nogen speciel retning.

Jeg vil høre hvad i vil anbefale til en server der skal hoste flere domæner hvor nogle af dem bruger et par subdomæner, database med webadministration, Mailserver med både pop3 og webmail.
Webdelen skal selvfølgelig være Apache og php
Databasen skal være MySQL med phpmyadmin
Maildelen er jeg meget i tvivl om. Den skal være rimelig simpel at gå til både installering + vedligeholdelse (oprettelse af mailadresser, domæner etc.)
Linux distribution. Hvilken vil i anbefale og hvorfor. Hvad er standard og hvad skal installeres ekstra.

Serveren står på en ADSL linie bag en D-link 814 router og DNS ti både mail og web har jeg sat op gennem gratisdns så det er fixet!
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
05. oktober 2004 - 22:10 #1
jeg glemte at skrive at der gerne skal være mulighed for fjernadminstration gennem et webinterface lidt ligesom E-smith har det. Det må gerne være via Putty eller lign.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. oktober 2004 - 22:23 #2
Bruker SME 6.0.1 og Fedora 2. De fleste Linux som er beregnet som server kan jo den oppgaven med web server+php+mail+mysql, det har liksom blitt standard.

Når det gjelder mailserver så vil jeg tro at Postfix er den som gir den beste optimalisering mellom "installasjonsvennlighet" og "installasjonsmuligheter". (Fedora har jo Sendmail og Postfix).

Har hatt noe bugs med webmailen på Fedora 2 (Sqirrel) Konfigurerte det hele om etter en guide som jeg fant på nett, og siden har det kjørt. (Mon Fedora 1 ikke har dette problemet.)

Når det gjelder dette "en slank og enkel" installasjon så kjører jo Fedora en hel del forskjellige ting som default. Pleier å installere Winbmin som har en veldig bra runlevelmanager, og så går jeg gjennom og stenger ned ca 60 prosent av alle de prosesene som kjører. Etter at det bare er ca 40 % av prosessene tilbake så får Fedoraen utrolig bra speed selv på en forholdsvis gammel PC (Kjører sme på 1200 Mhz og Fedora på 450 Mhz og synes de yter sånn noenlunde likt.

En ting jeg aldri har tatt meg tid til å undersøke .. er det helt sikkert at det ikke er mulig å modifisere e-smithen til å kjøre med virtuelle mail kontoer ??
Avatar billede langbein Nybegynder
05. oktober 2004 - 22:30 #3
Fjernadminsitrasjon a la e-smith, det finner du knapt nok noen andre steder enn hos Clarkconnect (Egentlig en modifisert RH 9.0 så vidt jeg forstår.)

Alle linux støtter jo fjernadministrasjon via ssh. De fleste støtter Webmin, eller ovendt (men det fungerer som kjent bare sånn delvis).

Hvis man har sans for de grafiske konfigurasjonsgresenittet som Fedora har via Gnome, så fungerer deg ganske bra med fjernpålogging via VNC.

Totalt sett så vil jeg mene at dersom kravet er at du skal ha den samme betjeningsvennlighet og samme muligeter som med sme server, da utelukker dette alle endre Linux distribusjoner enn sme server.
Avatar billede brascoe Nybegynder
05. oktober 2004 - 22:37 #4
Hej,

Hent filen på denne side http://vanhees.homeip.net/modules.php?op=modload&name=Downloads&file=index&req=viewdownloaddetails&lid=135&ttitle=e-smith-domain_mail_user-0.4-1.noarch.rpm

Smid den over på din SME server via ssh eller samba - sørg for den er eksekverbar for root - kør ./rpm -ivh e-smith-domain_mail_user-0.4-1.noarch.rpm

Gå i Server-Manager og du har nu fået en ny mulighed under Configuration -> E-mail Blocking Her kan du nu blokere de forskellige brugere så de kun modtager mails sendt til det domæne de hører til...

Har du opgraderet for nyeligt?

Hvis ikke se: http://contribs.org/modules/phpwiki/index.php/Latest%20version%20of%20update%20scripts

Kører fantastisk - Og tilføjer også den funktion du søger, samt opgradere alle væsentlige dele af din server, incl. ssh

Mvh

Donnie B.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. oktober 2004 - 22:37 #5
Har ikke testet denne men det er ellers noen som sier at det er mulig å få opp virtuelle mail kontoer på sme server:
http://www.contribs.org/contribs/rmitchell/smeserver/howto/virtual%20domain%20email%20aliases%20HOWTO%20for%20sme%20server.htm
Avatar billede langbein Nybegynder
05. oktober 2004 - 22:42 #6
Dersom det har kommet rpm så kan man sikkert se bort i fra den siste linken fra meg.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. oktober 2004 - 22:47 #7
Forresten .. Howtoe'n fra Darrel May beskriver en metede som vel båte er ganske utprøvd og rissikofri. Tror faktisk jeg vil prøve denne.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. oktober 2004 - 23:25 #8
Har nå testet virtual mail vha Darrel May sitt oppsett. Det tok noen få minutter å sette opp, ingen større modifikasjoner eller rissiko. Anbefales.

Ulempe: Den eksterne mail adressen blir ikke den samme som påloggingskonto. Skal man for eksempel ha to kontoer mail@domene1.dk og mail@domene2.dk så må man logge deg på som for eksempel mail1 og mail2
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
06. oktober 2004 - 00:02 #9
jag har prøvet den contrib til E-smith og den gør ganske rigtig at info@domæne1.dk kun kan modtages på domæne1.dk og ikke på de andre domæner. Sagen er at jeg gerne vil have mulighed for at have en info@domæne1.dk og info@domæne2.dk som 2 seperate mailbokse. Og det er som jeg ser det stadig ikke muligt eller jeg har måske overset noget. de forskellige konti er oprettet som bruger1, bruger2 etc og mailadresserne er så lavet som pseudonymer til kontierne.

Den How-to fra Darrel May er muligvis nok en løsning men det er temmelig omstændig hver gang jeg skal oprette eller ændre en mailadresse.

Langbein: du skriver du har noget lignende kørende med Fedora. Kan du evt skrive hvad du har installeret på den box?
Avatar billede langbein Nybegynder
06. oktober 2004 - 00:19 #10
Synes egentlig brascoe hadde fortjent noen poeng, for det lå velgig mye interessant på hansl linker (web adressen til Mastersleepy bla.. )

Når det gjelder Fedora så har jeg rent faktisk ikke satt opp virtuelle mail kontoer på Postfix, jeg har bare lest om det og sett beskrivelsen. Mener at den beskrivelsen jeg leste var ganske lik med den howto som Darrel May beskriver for sme server / Qmail.

Det er ikke slik at man skal kjøre denne prosedyren gang på gang for hver mail konto. Man kjører den kun en gang.

Gjennom denne prosedyren så opprettes det en fil som i prinsipp kan inneholde et ubegrenset antall mail aliaser.

Når man har fått filen med mail aliaser på plass, så kan man redigere inn så mamge aliaser man ønsker for eksempel:

mail@domene1.dk:mail1
mail@domene2.dk:mail2
mail@domene3.dk:mail3

Mail til de aktuelle virtuelle mail kontoene vil da bli vidresendt til de aktuelle systemkontoer, mail1, mail2 osv.

Dette er ikke den eneste måten å sette opp virtuelle mailkontoer på, men det er kanskje den enkleste. Er 99,99 % sikker på at det samme prinsippet kan brukes for Fedora 2/Postfix.

Arbeidsmengden vil da bli identisk lik, når man har satt opp det hele, man redigerer bare inn mail aliasene i en alias fil.

Hadde egentlig ikke tenkt å sette opp noen virtual mail på Fedora 2, akkurat nå, men får se litt på det ..
Avatar billede langbein Nybegynder
06. oktober 2004 - 00:25 #11
Den framgangsmåten som Darrel May beskriver for sme/esmith, står også beskrevet på linken under for Postfix under avsnittet:

Postfix virtual ALIAS example: separate domains, UNIX system accounts

http://www.postfix.org/VIRTUAL_README.html
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
06. oktober 2004 - 00:30 #12
hmmm kan godt være Don B havde nogle gode tips.
Donnie B: giver den generelle opdatering nogle funktioner til maildelen som kan hjælpe mig? Send gerne som svar så får du point for det da når jeg tænker mig om selvfølgelig er en løsning på mit problem.
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
06. oktober 2004 - 00:35 #13
jeg hører stadig også gerne forslag til en alternativ konfiguration til min E-smith.

Har i mellemtiden kigget lidt på Debian+Webmin+apache+mysql+postfix+IMP som alternativ... Vil det være en god løsning?
Avatar billede langbein Nybegynder
06. oktober 2004 - 01:30 #14
Jo, men i det ene tilfellet så er det snakk om en mod på Sme serveren som tar 5 minutter. I det annet tilfellet så er det snakk om noe som tar dager og år.

Den mest vanlige måten (som jeg har hørt om uten å ha prøvd det) for å sette opp viruelle mail domener på Debian / Qmail eller Postfix det er identisk den samme løsningen som man kan sette opp på Sme serveren på 5 minutter. (Mail aliaser som framsendes til systemkontoer.)

Man kan selvfølgelig oppnå andre fordeler som for eksempel en bedre ytelse, en mer moderne Linux distribusjon osv.
Avatar billede brascoe Nybegynder
06. oktober 2004 - 08:59 #15
Ok,

Den store upgrade der er lavet upgradere følgende moduler i din SME server:

---------------------------------------
SSH
SSL
APACHE
MYSQL
PHP
HORDE-WEBMAIL (tilføjer bla. kalender)
SECUREMAIL

-------------------------------
Så tilføjes følgende til standard SME boxen:

-------------------------------
CLAM Antivirus (Virker fantastisk - jeg ser ikke mere mails fra spammers med virus)
AWSTATS
SPAMASSASIN
RKHUNTER - (Rootkit hunter - kan sættes op i cron til at køre hver nat og så sende mail til admin elelr en anden med output af kørslen - Kan anbefales.)

E-MAIL BLOCKING - Det der startede hele denne tråd

----------------------------------------

Hvis du ikke er helt sikker i hvordan, er her hvordan jeg gjorde:

Marker teksten under Downloads.sh og kopier http://contribs.org/modules/phpwiki/index.php/Latest%20version%20of%20update%20scripts

Vælg nyt tekstdokument på skrivebordet - indsæt teksten - gem - omdøb filen til downloads.sh

Det samme gøres med updates.sh området....

Ellers hent det her : http://www.hegnstoften.net/sme_upgrade/ da jeg jo har lavet dem :-)

Du kan evt. vælge moduler fra ved at editere i dem - men tro mig - du vil gerne have de nye ting, specielt hvis du hoster så mange domæner med mail osv.

Det kan KLART ambefales at at lave scriptet i de 2 dele - har faktisk ikke prøvet at køre hele baduljen i en køre.

Brug WinSCP eller lign. SSH klient til at kopiere det over på din SME box - Log ind som root - i root dir - lav ny mappe til at gemme dine scripts i - jeg bruger Midnight Commander - kør scriptet ./downloads.sh

Nu hentes sagerne til den mappe du har lavet og der laves undermapper i den mappe med de forskellige moduler - Det anbefales at køre dowload scriptet 2 gange da du ikke vil køre en upgrade og så stå at mangle noget fra et afbrudt download.

Anden gang du kører download scriptet vil den typsik sige nogt med filen eksistere - intet hentet - tjek lige at den siger det hele vejen i gennem - Brug putty til at logge ind fra din windåse.

Med hensyn til Debian - Så har jeg selv rodet med tanken da der har været STOR usikkerhed om SME Serveren overhovedet ville overleve - faktisk er en del af dette upgrade script lavet af forskellige personer bla. Jesper Knudsen fra sme.swerts-knudsen.dk da han blev træt af at der intet skete på sikkerhedsfronten - jeg har kørt med SME Serveren siden version 4.2 altså i snart 3 år og har ALDRIG set en linux box med så stor integration mellem de forskellige modduler - Og derfor har jeg holdt fast (Selvfølgelig også af dovenskab). SME serveren er liget blevet taget under http://www.lycoris.org/ vinger og det er vist godt for alle - indtil videre fortsætter den på www.contribs.org.

Tilbage til Debian - Jeg har rodet med tanken og har også en testbox med Debian kørende, men det er næsten dødfødt - Jeg har desværre ikke evnerne til at lave den ønskede integration - Og at skulle sidde og ændre conf filer på hvert enkelt modul er nærmest latterligt - tænk bare på mail alias listen til dine 10 domæner :-0

Med venlig hilsen

Donnie B.
Avatar billede brascoe Nybegynder
06. oktober 2004 - 08:59 #16
Sender lige som svar...

Ok,

Den store upgrade der er lavet upgradere følgende moduler i din SME server:

---------------------------------------
SSH
SSL
APACHE
MYSQL
PHP
HORDE-WEBMAIL (tilføjer bla. kalender)
SECUREMAIL

-------------------------------
Så tilføjes følgende til standard SME boxen:

-------------------------------
CLAM Antivirus (Virker fantastisk - jeg ser ikke mere mails fra spammers med virus)
AWSTATS
SPAMASSASIN
RKHUNTER - (Rootkit hunter - kan sættes op i cron til at køre hver nat og så sende mail til admin elelr en anden med output af kørslen - Kan anbefales.)

E-MAIL BLOCKING - Det der startede hele denne tråd

----------------------------------------

Hvis du ikke er helt sikker i hvordan, er her hvordan jeg gjorde:

Marker teksten under Downloads.sh og kopier http://contribs.org/modules/phpwiki/index.php/Latest%20version%20of%20update%20scripts

Vælg nyt tekstdokument på skrivebordet - indsæt teksten - gem - omdøb filen til downloads.sh

Det samme gøres med updates.sh området....

Ellers hent det her : http://www.hegnstoften.net/sme_upgrade/ da jeg jo har lavet dem :-)

Du kan evt. vælge moduler fra ved at editere i dem - men tro mig - du vil gerne have de nye ting, specielt hvis du hoster så mange domæner med mail osv.

Det kan KLART ambefales at at lave scriptet i de 2 dele - har faktisk ikke prøvet at køre hele baduljen i en køre.

Brug WinSCP eller lign. SSH klient til at kopiere det over på din SME box - Log ind som root - i root dir - lav ny mappe til at gemme dine scripts i - jeg bruger Midnight Commander - kør scriptet ./downloads.sh

Nu hentes sagerne til den mappe du har lavet og der laves undermapper i den mappe med de forskellige moduler - Det anbefales at køre dowload scriptet 2 gange da du ikke vil køre en upgrade og så stå at mangle noget fra et afbrudt download.

Anden gang du kører download scriptet vil den typsik sige nogt med filen eksistere - intet hentet - tjek lige at den siger det hele vejen i gennem - Brug putty til at logge ind fra din windåse.

Med hensyn til Debian - Så har jeg selv rodet med tanken da der har været STOR usikkerhed om SME Serveren overhovedet ville overleve - faktisk er en del af dette upgrade script lavet af forskellige personer bla. Jesper Knudsen fra sme.swerts-knudsen.dk da han blev træt af at der intet skete på sikkerhedsfronten - jeg har kørt med SME Serveren siden version 4.2 altså i snart 3 år og har ALDRIG set en linux box med så stor integration mellem de forskellige modduler - Og derfor har jeg holdt fast (Selvfølgelig også af dovenskab). SME serveren er liget blevet taget under http://www.lycoris.org/ vinger og det er vist godt for alle - indtil videre fortsætter den på www.contribs.org.

Tilbage til Debian - Jeg har rodet med tanken og har også en testbox med Debian kørende, men det er næsten dødfødt - Jeg har desværre ikke evnerne til at lave den ønskede integration - Og at skulle sidde og ændre conf filer på hvert enkelt modul er nærmest latterligt - tænk bare på mail alias listen til dine 10 domæner :-0

Med venlig hilsen

Donnie B.
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
06. oktober 2004 - 09:39 #17
Tak til dig Donnie B. Jeg vil prvøe det du foreslår for det virker til at være en mulig løsning uden at jeg skal igennem en hel masse nyt. Jeg opretter et nyt spørgsmål om forslag til anden distro en E-smith. Det er ikke et udtryk for at jeg ikke er glad for dit svar.
Avatar billede brascoe Nybegynder
06. oktober 2004 - 09:52 #18
Held og lykke.

/ Donnie B.
Avatar billede langbein Nybegynder
06. oktober 2004 - 12:25 #19
brascoe -> Det var jeg ikke klar over at det hadde kommet en så omfattende upgrade til SME. Tror jeg vil prøve den, men antar at det vil være smart å lage en "backup to workstation" slik at man kan lage den store upgrade på ny installasjon.

Har testet master sleepy sin nye kernel. Erfaringen er at -26 virke ok men at -27 ikke virket ok. Kernel upgrade må event installeres før de andre upgrades. Selv om jeg ikke oppdaget noen feil på -26 så vet jeg ikke om jeg vil anbefale det, for det er jo mange usikkerhetsfaktorer ifb med en kernel upgrade. Det kan være feil man oppdager etter hvert.

Når det gjelder framtiden til SME så er det jo slik at prosjektet nå er overtatt av Lycoris. Man er nå i ferd med å porte hele sme server installasjonen over på en ny plattform basert på en klone av RedHats kommersielle operativsystemutgave. Det skal i følge "nyhetene" etter dette komme en ny kommersiell og en ny gratis sme server på ny plattform. (Slik som det også var tidligere)

Når det gjelder virusprogrammet: Går det bra å bruke dette på en "server only" installasjon ? (det dreier seg om viruskontroll av mail, gjør det ikke ?)

Finnes det noen måte å oppdatere virussignaturene til dette programmet ?
Avatar billede langbein Nybegynder
06. oktober 2004 - 12:44 #20
Beklager .. dette med Lycoris ble vist nevnt to ganger :)
Avatar billede brascoe Nybegynder
06. oktober 2004 - 13:56 #21
Hej Langbein,

Clam Antivirus bliver opdateret hver nat via cron :-)

Og ja, det er en mailserver virus scanner - installer den, og tænk ikke mere på virus i mails :-)

Clam Antivirus sammen med Spamassasin er nærmest et genialt setup - Og den opdateres også via Cron - Det er en ren svir at være server administrator med det setup.

Det er CentOS som contribs.org roder med at portere SME serveren til - jo ganske fornuftigt da det er en RedHat Entreprise Server excl. RedHat licenceret software = Open Source.

Med venlig hilsen

Donnie B.
Avatar billede langbein Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:16 #22
Takker :)

Det må prøves. Kjenner noen som kjøpte en kommersiell virusvasker til et webhotell. Pris ca 100.000,-
Avatar billede langbein Nybegynder
09. oktober 2004 - 12:16 #23
Hei igjen brascoe !

Er i gang med å teste ut "den store oppgraderingen" for sme serveren.

Spennende ..

En annen sak .. det ser ut som om det er noen som bruker yum og oppgraderinger mot
rh 7.3 .. Har du testet dette ?? (Litt redd for at dette vil skape problemer for sme serveren.)

Hva slags hardware kjører du serveren på ? Synes den er meget hurtig. Har du ellers gjort noe spesielt med software el lign ??
Avatar billede langbein Nybegynder
09. oktober 2004 - 14:22 #24
************

Huh .. !!

Den upgraden til sme serveren var rett ut sagt fantastisk !! :) :)

Denne bør man prøve !!

MVH Langbein

**************
Avatar billede brascoe Nybegynder
09. oktober 2004 - 14:30 #25
Hehe,

Ja, den er temmelig omfattende - Nyd nu de nye paneler i server-manager siden - Jeg er blevet meget glad for spam og virus rapporterne som kan sættes og til daglig modtagelse - rkhunter er også super.

Hvordan vurdere du at min server er hurtig?

Mvh

Donnie B.
Avatar billede langbein Nybegynder
09. oktober 2004 - 15:12 #26
Hurtig .. jeg bare fant adressen til serveren over og så klikket jeg inn på noen linker.

Er ellers vant til at SME kjører merkbart mer langsomt enn for eksempel Fedora.

Det ser faktisk ut til å skje noe mystisk under oppgraderingen .. det ser ut som om den blir hurtigere med raskere respons på admin panel mm .. kan det stemme ??

Holder på å lage min SME oppgradert installasjon no 2 nå. Har kjørt sme på en gammel K62 450 (Gjør jobben og målt til 30 W strømforbruk.), men vil nå forsøke en VIA C3 1000. Tror det skal fungere bra.