Avatar billede vivibech Nybegynder
05. oktober 2004 - 15:51 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Jumpere, hvad gør de lige?

Jeg skal opdatere min BIOS selv for første gang, det er et must, hvis jeg vil køre med XP Home og det vil jeg GERNE i stedet for 98 SE. Nu (i XP) slukker maskinen nemlig når den selv har lyst og det er nederen!!! Det er lige lykkedes mig at se at det er en ACPI-fejl og at min BIOS skal opdateres, inden XP bliver slukket for...

Jeg er nået så langt at det sidste der mangler at blive gjort er at fjerne den mekaniske beskyttelse af BIOS-chippen. Når jeg kigger på selve bundkortet i min pc er der 2 kobberpinde som stikker op fra noget sort plastic. Man kunne meget let sætte en (hvid) jumper nedover, men er det mon det rigtige at gøre?

På min midlertidige hjemmeside har jeg sat et billede ind fra min "bog om bundkortet", hvor diagrammet, og lidt tekst, ses:

http://www.vivibech.webbyen.dk/

Hvad betyder det med hvid og sort i den forbindelse?

Jeg giver ikke mere end 10 point for det svar, for jeg ved at det er meget let og bare fordi jeg er kvinde at jeg ikke ved sådan noget ;-)
Avatar billede idle Nybegynder
05. oktober 2004 - 15:54 #1
Som jeg læser det, så skal jumperen IKKE sidde der, når man vil flashe BIOS'en. Så hvis ikke der sidder en jumper på den, så flash bare løs...
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. oktober 2004 - 15:56 #2
Enig - du kan forresten bare forsøge - får du ikke lov , ja så skal det være modsat end det er nu :)
Avatar billede vivibech Nybegynder
05. oktober 2004 - 15:58 #3
Jeg venter lige med at uddele point til jeg ser om der kommer flere og bedre svar...
Avatar billede vivibech Nybegynder
05. oktober 2004 - 16:00 #4
hey du john_stigers...
Jeg har sq lidt respekt for bare at forsøge, de advarer jo alle steder fra om at jeg kan smadre chip og bundkort hvis det går rigtigt galt under opdatering af BIOS
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. oktober 2004 - 16:03 #5
Hvis den er skrivebeskyttet - som de jumpere er det de sørger for - så får du simpelthen ikke lov, så det kan ikke gå galt hvis den er skrivebeskyttet.

(det er det samme som at forsøge at overskrive et dokument på en diskette med skrivebskyttelsen slået til - du kan ikke)
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. oktober 2004 - 16:03 #6
Jamen, du får jo ikke lov hvis der (ikke) sidder en jumper ;o)
Avatar billede idle Nybegynder
05. oktober 2004 - 16:03 #7
Der er ingen grund til at være specielt nervøs. Som John skriver, så laver du ikke ulykker ved at forsøge at flashe din bios selvom jumperen står forkert.

Det der kan være katastrofalt ved at flashe din bios er, hvis den blive afbrudt midt i processen og kun får skrevet halvdelen af bios-en. Det er også derfor man gør det fra en boot diskette, så man ikke mister computeren, hvis Windows får et anfald af BSOD.
Avatar billede vivibech Nybegynder
06. oktober 2004 - 21:43 #8
Ok nu har jeg accepteret dit svar, men jeg ville jo gerne have haft at vide om de jumpere laver en forbindelse eller skiller den ad...
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. oktober 2004 - 21:56 #9
Det har du fået svar på:
MED jumpere: du kan ikke flashe.
UDEN jumpere: du kan flashe.
Avatar billede vivibech Nybegynder
07. oktober 2004 - 05:44 #10
Jeg fik ikke svar på spørgsmålet "Jumpere, hvad gør de lige?". Men det kan jo være i slet ikke forstår at det er det elektroniske i jumperen jeg gerne ville vide noget om...

Jeg kan fortælle at min BIOS er opdateret med succes...
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. oktober 2004 - 08:01 #11
Som du selv er inde på - så forhindrer jumperen en forbindelse til skriv ning til BIOS.
Avatar billede idle Nybegynder
08. oktober 2004 - 15:01 #12
Når man sætter en jumper på, så skaber den forbindelse mellem de to ben der "stritter" op fra bundkortet. Når man fjerner en jumper, så afbryder den forbindelsen.
Avatar billede vivibech Nybegynder
08. oktober 2004 - 16:28 #13
Ok, der kom så svaret som det skulle have været *GG*
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. oktober 2004 - 19:08 #14
Det er jo ligesom det der er skrevet flere gange *GG*