Avatar billede nitro007 Nybegynder
04. oktober 2004 - 17:50 Der er 4 kommentarer

Problem med afvikling af DOS program i XP

Hej Eksperten,

Har endelig fået overtalt min far til at få udskiftet hans gamle hakkebræt af en 400mhz celeron og windows 98 til en Dell Dimension 3,06ghz HT 800mhz bus og hele svineriet. Skidtet kører møg godt til alle de andre programmer han bruger så som Microsoft Visio 2002 osv. Men han bruget et møg gammelt faktureringsprogram ved navn Agromat, og dette er baseret på DOS (jaha så gammelt). Problemet med den nye pc er at courseren ligepluselig springer et vilkårligt sted hen på skærmen, og den blinker virkeligt hurtigt, disse problemer er der kun når programmet afvikles ved fuldskærm. Jeg prøvede så at køre programmet i et vindue også blinker courseren ligeså stille og når den springer ikke ligepludselig et eller andet underligt sted hen.

Er der nogen der kan hjælpe mig med dette problem, for det ville være rarest hvis at programmet kunne afvikles i fuldskærm, og jeg kan ikke engang maksimere den, hvis jeg gør det flytter den bare vinduet længere op på skærmen uden at ændre på størrelsen.
Det skal siges at musen ikke bruges i dette program, så hvis der er nogen der har mistanke til at det er musen den er gal med. så kan den hvis man overhovedet kan det, deaktiveere den i programmet.

Håber der er nogen der kan hjælpe

På forhånd tak

Johan Rasmussen
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. oktober 2004 - 18:46 #1
Hos en 'kunde' har jeg oplevet noget lignende:
Et 'tusegammelt' regnskabsprogram som de har brugt i >100 år ville de gerne fortsætte med. Men på den nye store PC med XP osv vil programmet kun rulle i et vindue; enhver for for fuldskærm og det går død. Også prøvet at gøre i forskellig kompabilitetsmode men NIX.

Jeg opretted en alternativ LOGIN [Regnskab] hvor opløsningen er 640x400 som passer til dette gamle regnskabsprogram. Programmet opstartes automatisk i vindue og det passer rimeligt. Selv programmets udskrivning virkede faktisk også...

Bare en workaround løsning i dette tilfælde - ment som inspiration ?
Avatar billede gratis Nybegynder
04. oktober 2004 - 19:41 #2
et andet bud ku være "DOSBox" http://dosbox.sourceforge.net/download.php?main=1
Avatar billede haverslev Novice
04. oktober 2004 - 20:44 #3
Kopier hele programmet ind på Harddisken,i en mappe for sig selv (Alt skal være samlet)
Opret genvej til skrivebordet, fra programmets "exe" og det skulle køre i "normalt" Dos billede
Avatar billede nitro007 Nybegynder
04. oktober 2004 - 22:57 #4
Hej Gutter

Tak for de fine forslag, og jeg har nu i løbet af de sidste par timer prøvet alle forslag, og ikke et af den virkede :( Håbede ellers på at DOSBox virkede, men da den kom ind i programmet kom der en masse "Can't find bla bla og Can't open bla bla"

Men synes det er underligt at den der markør begynder at blinke hurtigt når at jeg kører det i fuldskærm, og langsomt når den kører i vindue.

Strange... :S

Men igen tak for indsatsen