Avatar billede s_friis Nybegynder
04. oktober 2004 - 15:45 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Indkøb af Digital kamera til specifik formål

Jeg er i frugtbranchen.
Vi importerer frugt fra hele verdenen.
Vi har brug for et digitalt kamera til at kunne dokumentere reklamationer af frugt over for leverandøren som kan befinde sig hvor som helst.

Vi har brug for et kamera der:
Er nemt at betjene.
Driftsikker også i årene fremover.
Tager knivskabe billeder af detaljer.
Skal kunne opfatte kontraster så det er til se fejl på varen - som er nemt at se med det blotte øje - men som med vores nuværende kamera er svært at fange på et billede.

Hvilke kvaliteter skal jeg kigge efter?
optik - pixels - lysmåler - eller?

Point fordeles til gode råd

hilsen sf
Avatar billede andersdp Nybegynder
04. oktober 2004 - 15:54 #1
Umiddelbart skal du også kigge efter Makro funktionaliteten. Altså hvor tæt på, kameraet er i stand til at tage billeder.

Brugervenlighedsmæssigt har jeg har haft gode erfaringer med måden menuen er struktureret på i Olympus' kompakt kameraer. Har givet et til min 7-årige steddatter, og hun har intet problem haft med at bruge det :)

Jeg har selv lidt en forkærlighed for Canons Ixus serie, som tager gode billeder og har et kompakt hus. Men, mange vil nok synes at deres menu kan være lidt svær at gå til.
Avatar billede overchord Nybegynder
04. oktober 2004 - 15:55 #2
Problemet er lidt at det baade skal vaere nemt at betjene samt skulle kunne tage perfekte billeder :-)

Umiddelbart vil det bedste ting at gaa efter vaere et kamera med optisk zoom og evt makro hvis du skal vise omraader/close-ups af frugten
- God oploesning i omegnen af 4-6 megapixel, Jeg tror ikke det er det vigtigste kriterie dog
- Vaere istand til at haandtere variabel belysning saa en variabel ISO paa kameraet-> Dette skubber det et par prisklasser opad og kan vaere problematisk idet man faktisk kan reducere billedkvaliteten istedet ved forkert indstilling.

Kig evt paa et af Nikon Coolpix i den lavere ende af pris-skalaen. Ikke fordi de er billigere, men fordi de er nemmere at betjene.
Avatar billede andersdp Nybegynder
04. oktober 2004 - 15:58 #3
Megapixel-mæssigt kan du sagtens nøjes med et 3MP. Eller 2 for den sags skyld, det er ikke udtryk for kameraets evne til at tage gode billeder, det er optikken derimod. Så vælg et kamera, hvor der er benyttet linser fra et veletableret firma på det område. Altså, forsøg at undgå No-Name kameraer som man ser solgt billigt i varehuse og den slags.

Iøvrigt er http://www.dpreview.com/ et rigtig godt sted at hente information om kameraer - der kan du også se billeder taget af det pågældende kamera.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
04. oktober 2004 - 16:08 #4
Jeg vil også anbefale Nikon, da de er specielt kendt for at lave RIGTIG gode makro-billeder (tæt på). Prøv at kigge på et coolpix 4500 der fås til knap 3000,- et rigtigt røverkøb (kostedet MEGET mere da den kom ud i sin tid). Det er også velegnet pga. det drejbare hus. Læs evt. anmeldelsen af den på dpreview.com og se også billeder det har taget der. Hvis du er villig til at give lidt mere, så kig på et coolpix 5400 (kan gå lidt tættere på motivet, har en megapixel ekstra og er mere vidvinklet)
Avatar billede zenze Nybegynder
04. oktober 2004 - 16:08 #5
Merlin har et Sony DSC F-828 på tilbud i disse dage:
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf828/
Avatar billede zenze Nybegynder
04. oktober 2004 - 16:12 #6
Optikken er Carl Zeiss, som formodentlig produceres hos Yashica i dag, - men kvalitet.
Panasonic anvender Leiz optikker på mange af deres digitalkameraer og nogle af deres modeller har samme specs som Leicas egne produkter.
Avatar billede s_friis Nybegynder
04. oktober 2004 - 16:20 #7
Jeg takker for rådene.
Jeg har tidligere fået anbefalet Canon på grund af deres gode lysmålere.
Der nye powershot G6 har været på tale.
Jeg vil kigge på andre ting i har bragt på banen.
takker - dem der vil have point må lægge et svar

hilsen sf
Avatar billede andersdp Nybegynder
04. oktober 2004 - 16:22 #8
Held og lykke med det.

Svar :)
Avatar billede overchord Nybegynder
04. oktober 2004 - 16:53 #9
Jeps - go' fornoejelse :-)