Avatar billede moods Nybegynder
04. oktober 2004 - 14:48 Der er 8 kommentarer

Omflytning af harddiske

Hej alle,

Er det muligt at omveksle harddiske? Kort sagt ønsker jeg at ombytte harddiskene fra to maskiner der kører med hhv. Windows XP og 2000. Dataen på de to diske er imidlertid meget vigtig, hvorfor jeg hverken kan slette eller inst. et andet styresystem på nogen af diskene. Kan dette lade sig gøre?
Avatar billede grook Nybegynder
04. oktober 2004 - 14:50 #1
burde ikke have noget at sige... kan godt lade sig gøre...
Avatar billede grook Nybegynder
04. oktober 2004 - 14:50 #2
burde ikke have noget at sige... kan godt lade sig gøre...
Avatar billede evilhoppemis Nybegynder
04. oktober 2004 - 14:53 #3
Hvis du skifter chipset så skal du formatere efter kort tid, du skal ihvertfald formatere på et tidspunkt siger ikke du skal med det samme men dit system bliver "dårligere" og dårligere.
Avatar billede moods Nybegynder
04. oktober 2004 - 14:53 #4
Nu er det meget vigtigt at ingen af diskene går ned så er det muligt du kan uddybe dit svar eller evt. henvise til et site hvor det beskrives?
Avatar billede levich Nybegynder
04. oktober 2004 - 15:02 #5
At ombytte to harddiske svarer jo til at skifte al hardware ud på hver maskine. Det vil jeg ikke mene at man kan gøre uden videre. Med mindre de to maskiner selvfølge er ens, hardware mæssigt. Der er i hvert fald ingen garanti for at windows genkender den nye hardware uden videre.
Avatar billede moods Nybegynder
04. oktober 2004 - 15:04 #6
Levich: Det er netop også min tese! Men spørgsmålet er så bare om man kan gøre noget for at afhjælpe det problem?
Avatar billede levich Nybegynder
04. oktober 2004 - 15:12 #7
Hvis en harddisk indeholder en partition, som ikke er fyldt med data, kan du resize den ned. Nu har du en del af harddisken som ikke er partitioneret. Denne del kan du oprette som en ny partition, som du kan gemme de vigtige data på, og så slette/reinstallere et styresystem på den første partition.

Det skulle ikke være noget problem at finde en guide til dette på www.
Avatar billede joaqin Nybegynder
04. oktober 2004 - 15:12 #8
Hej Moods
Win XP kører med NTFS,nogle Win. 2000 kører stadigvæk FAT32, dette burde ikke være af betydning, da du selv kan ændre dette.
NTFS er det filsystem, som fungerer bedst med store diske.
Åbn kommandopromten, skriv : convert "drevbogstav":/fs:ntfs
Eks.: convert C: /fs:ntfs ( Om drevet C: er det du ønsker at konvertere)
Dette for at konvertere dit evt. "gamle" FAT32 til NTFS
Dine data bliver IKKE slettede ved at gøre dette.
Lykke til ! :-)
Mvh.
Joaqin