Avatar billede hunter1978 Nybegynder
03. oktober 2004 - 19:39 Der er 24 kommentarer

Hjælp til CPU opgradering (Compaq Presario 5030)

Hej har en compaq 5030 med en Pentium II cpu på 300mhz(FSB 66).
Jeg har fået en Pentium III på 650(FSB 100), har læst at bundkortet understøtter op til 850 mhz...
Men kan ikke finde ud af hvordan jumpers skal sættes :(
Så håber på lidt hjælp.
Her er et link til et layout over bundkortet.
http://www.compaq.com/athome/support/msgs/4951/bd2jm.html

Ved heller ikke om den automatisk ændrer FSB'en fra 66 til 100, eller om det skal gøres manuelt?
Avatar billede halifax Nybegynder
03. oktober 2004 - 22:46 #1
Iflg. dit link ser det desværre ud til, at boardet ikke understøtter cpu'er over 500MHz ved 100MHz fsb.
Der vises i hverfald ikke jumper settings for cpu højere end 500MHz.

Har du link til, hvor du har læst det skule understøtte op til 850MHz.
Avatar billede hunter1978 Nybegynder
03. oktober 2004 - 23:47 #2
Ja, kan ikke lige finde det...Men poster det nu forhåbentlig imorgen.
Hvis jeg sætter jumpers til 500mhz, og sætter Pentium 3 650mhz cpu'en starter maskinen ikke :( Det burde den jo at gøre.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. oktober 2004 - 01:18 #3
Det gør den ikke fordi du sikkert har pc66 ram i. Den kan kun køre 66 mhz og du sætter den jo på 100 mhz. Så du skal også have noget hurtigere ram.
Avatar billede hunter1978 Nybegynder
04. oktober 2004 - 08:30 #4
har pc133 ram i maskinen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. oktober 2004 - 08:51 #5
Ok, så er ram'ene frikendt.

Prøv lige at sætte din gamle cpu i og få den til køre normalt, altså ved 300 mhz.
Sæt så den anden i, uden at ænre ved clockfrekvensen.

Se så om den vil starte.

Det er jo en PIII og ikke en PII, så der skal muligvis en biosopgradering til før den vil kendes ved den nye cpu.
Avatar billede hunter1978 Nybegynder
04. oktober 2004 - 10:23 #6
Hvis jeg gør det sker der heller ikke noget :(
Avatar billede halifax Nybegynder
04. oktober 2004 - 12:23 #7
Kan det skyldes forskel i den spænding PII vs PIII kører ved. (Jeg ved det ikke).
Avatar billede hunter1978 Nybegynder
04. oktober 2004 - 15:55 #8
Det ved jeg heller ikke...Køre med den nyeste bios.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. oktober 2004 - 16:39 #9
Mit umiddelbare bud, når den ikke vil starte med default parametre, er at PIII coppermine ikke er understøttet af bios'en. Den ældre model hedder Katmai og findes op til 500 mhz, hvilket jo passer meget godt med de jumperindstillinger.
http://www.cpuscorecard.com/cpuprices/ip3.htm

Og der er forskel i core spændingen på de 2 cpu'er og det kan så også være grunden til at den ikke vil starte, hvis bios'en ikke kan sætte core-spændingen rigtigt.

He er en anden der også vil opgradere en presario magen til din, men uden en endelig løsning:
http://miataru.computing.net/windows95/wwwboard/forum/156860.html
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. oktober 2004 - 16:41 #10
En sidste grund kan være at cpu'en simpelthen ikke dur.
Prøv den i en anden maskine og se om den virker i den.

Hvor har du fundet ud af at bundkortet skulle understøtte op til 850 mhz ?
Avatar billede hunter1978 Nybegynder
04. oktober 2004 - 23:01 #11
Ja, jeg læste på en hp, at det er et Tyan OEM bundkort, som understøtet tom. 850 mhz. Men kan ikke finde siden igen :( CPU virker hat testet den i en anden maskine... :(
Avatar billede hunter1978 Nybegynder
04. oktober 2004 - 23:21 #12
Tonnybrandt tak for linket: En skam at der ikke rigtigt står mere.
Her et et link der fortæller lidt om bundkortet:
http://home.no.net/polynar/local/system.php

Program:  eSupport.com BIOS Agent Version 3.34
BIOS Date: 05/21/98
BIOS Type: COMPAQ BASIC
BIOS ID:  Unknown
OEM Sign-On: None
Chipset:  Intel 440EX/LX rev 3
Superio:  NSC 306 rev 15 found at port 26Eh
OS:        WinME
CPU:      Pentium® II (0.28 µm) 300 MHz
BIOS ROM In Socket: Unknown
BIOS ROM Size:      Unknown
Memory Installed:  255 MB
Memory Maximum:    Unknown
Avatar billede hunter1978 Nybegynder
04. oktober 2004 - 23:27 #13
Der er ådenbart en nyere bios...
Men det er en RomPaq .exe fil, kan ikke installere den :(
Ved ikke om det er fordi jeg køre ME, og den er til 98...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. oktober 2004 - 23:41 #15
EXE filen skal generere en diskette, som du skulle kunne boote på. Compaq er ret gode på det punkt, og du skal faktisk ikke rigtigt gøre noget.
Den diskette kan du lave på en anden computer, hvis du har en til rådighed med diskettedrev.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. oktober 2004 - 23:51 #16
Jeg havde godt set den side og sidder og søger på nogle af informationerne fra den nu *s*
Avatar billede hunter1978 Nybegynder
04. oktober 2004 - 23:59 #17
Har prøvet at køre exe filen på både en ME og XP maskine, hvor der ikke sker noget :(
Tror du den er skrevet specielt til 98?
Avatar billede hunter1978 Nybegynder
05. oktober 2004 - 00:03 #18
kan du køre den?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. oktober 2004 - 00:15 #19
Ikke på en xp maskine, så det var vist ikke helt korrekt, det jeg fik skrevet.
Prøv at lægge filen på harddisken i en folder, f. eks:
c:\bios
Download så en windows 98 bootdiskette og boot på den.
Når du har en a:\> prompt skriver du:
c:\ <enter>
cd bios <enter>
SP12234.exe <enter>

Så må du se om den vil lave en diskette eller den blot begynder at opdatere din bios.

Jeg har ikke kundet finde noget på nettet. Ligegyldigt hvad jeg søger på ligger jeg og cykler rundt i de samme sider.
Avatar billede hunter1978 Nybegynder
05. oktober 2004 - 01:48 #20
Nå, så fik jeg opdateret bios'en på den...
BIOS Date: 05/18/99
BIOS Type: COMPAQ BASIC
BIOS ID:  Unknown
OEM Sign-On: None
Chipset:  Intel 440EX/LX rev 3
Superio:  NSC 306 rev 15 found at port 26Eh
OS:        WinME
CPU:      Pentium® II (0.28 µm) 300 MHz
BIOS ROM In Socket: Unknown
BIOS ROM Size:      Unknown
Memory Installed:  255 MB
Memory Maximum:    Unknown
Men når jeg sætter p3 i, sker der ikke noget :(
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. oktober 2004 - 08:03 #21
Så kan den ikke køre i maskinen.

Du har ikke flere muligheder tilbage. Du har nyeste bios på, og den kan stadig ikke finde ud af din cpu, så den kommer ikke til at køre i din maskine. :(
Avatar billede hunter1978 Nybegynder
05. oktober 2004 - 08:47 #22
Vil det sige at den største cpu jeg kan få i er en: p2 450 MHz? :(
Avatar billede halifax Nybegynder
05. oktober 2004 - 13:57 #23
Ja, sådan vil jeg tro situationen er, da boardet ikke understøtter højere. Mit bud var dog 500MHz som jeg skrev i første indlæg aller øverst.
Havde forinden brugt en del tid på at trævle info på nettet igennem uden at finde noget. Og nu har du sammen men tonny yderligere søgt det godt igennem. Tror ikke boardet understøtter den næste kerne af Intel cpu'er, dvs. PentiumIII.

Måske kan du være heldig og finde et billigt, evt. brugt, bundkort, som kan køre din 650MHz. cpu. Kan du gøre det for meget små penge, er det en rimelig forbedring i forhld til nuv. PII 300.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. oktober 2004 - 16:06 #24
Havd gik det over til ?